آشتیانی، عباس اقبال (1338)، وزارت در عهد سلاطین بزرگ سلجوقی، تهران: دانشگاه تهران.
آقسرایی، محمود بن محمد (1362)، تاریخ سلاجقه یا مسامرةالأخبار و مسایرةالأخیار، تصحیح عثمان توران، تهران: اساطیر.
ابناثیر، علی بن محمد (138۵ ق)، الکامل فی التاریخ، بیروت: دار صادر.
ابنعبری (1364)، ترجمة تاریخ مختصر الدول، ترجمة محمدعلی تاجپور و حشمتالله ریاضی، تهران: اطلاعات.
ابنفندق (1361)، تاریخ بیهق، تصحیح احمد بهمنیار، تهران: کتابفروشی فروغی.
استرآبادی، محمدمهدی (1377)، تاریخ جهانگشای نادری، تصحیح عبدالله انوار، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
اشرف، احمد و علی بنوعزیزی (1386)، طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمة سهیلا ترابی فارسانی، تهران: نیلوفر.
اصفهانی، حمزه (1346)، تاریخ پیامبران و شاهان، ترجمة جعفر شعار، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
انوری (1336)، دیوان انوری، بهاهتمام محمدتقی مدرسرضوی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
بنداری اصفهانی، فتح بن علی (2536)، تاریخ سلسلة سلجوقی، ترجمة محمدحسین جلیلی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
بهاءالدین بغدادی، محمد بن مؤید (1385)، التوسّل الی الترسّل، تصحیح احمد بهمنیار، تهران: اساطیر.
جفتکار آزاد، لعیا (1399)، «نقد بلاغی عتبةالکتبه»، ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت، مازندران: مؤسسة آموزش عالی ادیب مازندران.
جوینی، منتجبالدین بدیع اتابک (1384)، عتبةالکتبه (مجموعهمراسلات دیوان سلطان سنجر)، تصحیح محمّد قزوینی و عبّاس اقبال آشتیانی، تهران: اساطیر.
حافظ ابرو، شهابالدین (1380)، زبدةالتواریخ، تصحیح کمال حاجسیدجوادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
خاقانی، افضلالدین (1357)، دیوان خاقانی، تصحیح ضیاءالدین سجادی، تهران: زوار.
خطیبی، حسین (1366)، فن نثر در ادب فارسی، تهران: زوار.
راوندی، مرتضی (1367)، تاریخ اجتماعی ایران، تهران: امیرکبیر.
رحیمی، حیدر (1395)، «بررسی سیاست دینی سلجوقیان و تجلی آن در عتبةالکتبه»، کنگرة بینالمللی زبان و ادبیات، مشهد: دانشگاه تربت حیدریه.
رشیدی، حجت و دیگران (1399)، «بازتاب فرّ در عتبةالکتبه و تاریخ جهانگشا»، مجلة زبان و ادب فارسی، دورة 4، ش ۴۲، 115-141.
رضایی اول، مریم و حسن دلبری (1397)، «بررسی همسنج نامههای تاریخ بیهقی با نامههای عتبةالکتبه و التوسل الی الترسل»، مجلة نثر پژوهشی ادب فارسی، دورة ۲۱، ش ۴۳، 113-134.
رضایی اول، مریم و علی کرامتی مقدم (1391)، «بررسی ساختاری نامههای تاریخ بیهقی و مقایسة آن با عتبةالکتبه»، گردهمایی سراسری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، گیلان: دانشگاه گیلان.
رضائیان، علی (1379)، «بررسی و معرفی کتاب عتبةالکتبه»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، دورة 11، ش ۳۲، 16-21.
رواندی، محمد بن علی بن سلیمان (1364)، راحةالصدور و آیةالسرور در تاریخ آل سلجوق، مصصح محمد اقبال، با توضیحات مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر.
ریاحیزمین، زهرا (1385)، « عتبةالکتبه و منتجبالدین بدیع جوینی»، مجلة رشد آموزش زبان و ادب فارسی، دورة 4، ش ۸۰، 4-7.
سمرقندی، عبدالرزاق (1372)، مطلع سعدین و مجمع بحرین، مصحح محمد شفیع، گردآورنده عبدالحسین نوایی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شیبانی اقدم، اشرف (1395)، «ساخت و چهارچوب معناشناسی فعل در عتبةالکتبه»، مجلة پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، دورة 7، ش ۲۵، 89-105.
علیزمانی، مهدی (1395)، بررسی مختصات سبکی و زبانی کتاب عتبةالکتبه منتجبالدین جوینی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، قزوین: دانشگاه بینالمللی امام خمینی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
عوفی، محمد (1324 ق)، لبابالألباب، بهاهتمام ادوارد براون، تهران: کتابفروشی فخررازی.
فربرن، مایلز (1394)، تاریخ اجتماعی مسائل، راهبردها و روشها، ترجمة ابراهیم موسیپور و محمدابراهیم باسط، تهران: سمت.
قائممقامی، جهانگیر (1350)، مقدمهای بر شناخت اسناد تاریخی، تهران: انجمن آثار ملی.
کرمانی، افضلالدین (1386)، سلجوقیان و غُز در کرمان، بهکوشش محمدابراهیم باستانی پاریزی، تهران: علم.
گردیزی، عبدالحی (1315)، زینالأخبار، تصحیح محمد قزوینی، تهران: کتابخانة ادب.
لمتون، ایکیاس (1382)، «خاصگرایی بومی و مردمان عامی در ایران پیشامدرن»، مجلة اطلاعات سیاسی و اقتصادی، دورة 6، ش ۱۹۱-۱۹۲، ۴-۱۱.
لوئیس، برنارد (1378)، زبان سیاسی اسلام، ترجمة غلامرضا بهروزلک، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیۀ قم.
محمدی، عالیه (1400)، بررسی اهمیت تاریخی منشآت دیوانی دورة سلجوقی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، بیرجند: دانشگاه بیرجند، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
معصومی، محمدرضا (1400)، «تأملی در شرح عتبةالکتبه بهاهتمام مریم صادقی»، نشریة تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، دورة 13، ش ۴۹، 351-380.
منشی، نصرالله (1388)، کلیله و دمنه، تصحیح مجتبی مینوی، تهران: ثالث.
میهنی، محمد بن عبدالخالق (1375)، دستور دبیری، تصحیح سیدعلی رضوی بهابادی، یزد: بهاباد.
نخجوانی، محمد بن هندوشاه (1395)، دستورالکاتب فی تعیین المراتب، تصحیح علیاکبر احمدی دارانی، تهران: میراث مکتوب.
نسوی، شهابالدین (1343)، نفثةالمصدور، تصحیح امیرحسن دستگردی، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
نیشابوری، ظهیری (1332)، سلجوقنامه، تصحیح محمدابراهیم خبیصی، تهران: کلالهخاور.
هنرمندی، ندا و محمدعلی رنجبر (1399)، «مسئلة مقولهبندی در مطالعات تاریخ اجتماعی زندگی روزانه»، تحقیقات تاریخ اجتماعی، دورة 10، ش ۲، 295-324.
یلوه، محسن (1388)، بررسی ساختار دستوری عتبةالکتبه، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم: دانشگاه قم، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
یوسفیفر، شهرام (1398)، «مسائل جامعۀ روستایی ایران در آغاز سدۀ 14 ق/ 20 م (نمونه محال ثالث)»، جامعهشناسی تاریخی، دورۀ 11، ش ۲، 341-364.
Lexicon, Lane (1997), Al-Khassa w Al-Amma, the encyclopedia of Islam, E.Van Donzel, B. Lewis and Ch. Pellat (eds.), vol. IV, Iran: Kha, Liden, Brile.
Marlow, Louis (2015), the Khassa and the Amma: Intermediaries in the Samanid Polity, Medival Central Asia and the Persianate World, A. C. S. Peacock and D. G. Tor (eds.), London: I.B. Tauris.