- اتینگهاوزن، ریچارد و یارشاطر، احسان (1379).اوجهای درخشان هنر ایران، ترجمه روئین پاکباز و هرمز عبدالهی، تهران: انتشارات آگه.
- اکبرزاده، داریوش (1385). کتیبههای پهلوی، تهران: پازینه.
- بورکهارت، تیتوس (1390). مبانی هنر مسیحی، ترجمه امیر نصری، تهران: حکمت.
- پاکباز، رویین (1385). دایرة المعارف هنر، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
- پورابریشم، احسان و فربود، فریناز (1390). «ماهیت دیبای شوشتری از منظر منابع مکتوب»، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، ش45، صص 62-53.
- توسلی، حمیدرضا (1388). «تأثیرگذاری هنر ایرانی بر هنر بیزانس»، کارافن، شش 22و23، صص 69-54.
- دادور، ابوالقاسم و حدیدی، الناز (1395). مطالعۀ تطبیقی نقش و نماد عقاب در آثار هنری ایران، یونان، روم و مصر باستان، تهران: کلهر.
- دادور، ابوالقاسم و غربی، عادله (1391). مطالعه تطبیقی نقوش برجستۀ هخامنشی و ساسانی در ایران، تهران: پشوتن.
- درنرسسیان، سرارپی (1390). ارمنیها، ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: طهوری.
- ﺩﻭﺳﺘﺨﻮﺍﻩ، ﺟﻠﻴﻞ. (1388). ﺍﻭﺳﺘﺎ ﻛﻬﻦﺗﺮﻳﻦ ﺳﺮﻭﺩﻫﺎ ﻭ ﻣﺘﻦﻫﺎﻱ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪ.
- دهقانی، زهرا و مهرپویا حسین (1391). «بررسی تطبیقی نقوش متقارن در هنر ساسانی و تأثیر آن بر هنر بیزانس»، نقشمایه، سال پنجم، شماره 10، صص 66-57.
- رجبی، پرویز (1383).هزارههای گم شده، جلد پنجم، تهران: انتشارات توس.
- ریاضی، محمدرضا (1382). طرحها و نقوش لباسها و بافتههای ساسانی، تهران: انتشارات گنجینه هنر.
- زارع ابرقویی، احمد و موسویحاجی، سید رسول و روستا، جمشید (1393 الف). « نوارهای سلطنتی در ایران از آغاز شکل گیری (در دوران مادها) تا پایان دوره ساسانی»، جستارهای تاریخی، شماره 1، صص 107-91.
- زارع ابرقویی، احمد و موسویحاجی، سیدرسول و روستا، جمشید (1393 ب). «تأثیر نوارهای ساسانی بر هنر اسلامی از آغاز تا پایان دوره سلجوقی»، مطالعات تطبیقی هنر، شماره 7، صص 106-95.
- سرفراز، علی اکبر و آورزمانی، فریدون(1379). سکههای ایران، تهران: سمت.
- سرفراز، علی اکبر و فیروزمندی، بهمن (1381). باستانشاسی و هنر دوران تاریخی ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، تهران: عفاف.
- طاهری، علیرضا (1391). «تأثیر نقوش ساسانی بر تصویرسازی نسخ بئاتوس»، باغ نظر، سال نهم، شماره 21، صص 68-59.
- طاهری، علیرضا (1392). «نقوش"حیوان-گیاه" در هنر ساسانی و تاثیر آن بر هنر اسلامی و هنر رومیوار فرانسه»، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره18، شماره 2، صص 52-43.
- طاهری، علیرضا (1394). «بررسی سیر تحول مدالیون بافتههای ساسانی و تاثیر آنها بر نمونههای هنر اسلامی و مسیحی»، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره20، شماره 1، صص 48-39.
- فربود، فریناز و پورجعفر، محمد (1386). «بررسی تطبیقی ایران ساسانی و روم شرقی (بیزانس)»، هنرهای زیبا، شمارۀ31، صص 76-65.
- فریدنژاد، شروین (1384). «اسب و سوار در هنر ساسانی»، کتاب ماه هنر، شش 89 و 90، صص 153-148.
- فریه، ر.دبلیو (1374).هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: انتشارات فرزان.
- کوریک، جیمز آ. (1384). امپراطوری بیزانس، ترجمه مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
- گامبریچ، ارنست (1383). تاریخ هنر، ترجمه علی رامین، تهران: نشر نی.
- گیرشمن، رمان (1370). ایران در دوران پارتی و ساسانی، ترجمۀ بهرام فرهوشی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- گیرشمن، رمان (1378). بیشاپور، موزاییکهای ساسانی، جلد2، ترجمۀ اصغر کریمی، تهران: سازمان میراث فرهنگی.
- مبینی، مهتاب (1395). «ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻘﻮﺵ ﺳﺎﺳﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺗﺰﺋﻴﻨﺎﺕ ﺣﺠﺎﺭﻱﺷﺪﺓ ﻛﻠﻴﺴﺎﻱ ﺻﻠﻴﺐ ﻣﻘﺪﺱ ﺁﻏﺘﺎﻣﺎﺭ»، نگره، ش 40، صص 117-100.
- محمدپناه، بهنام (1386). کهن دیار، تهران: سبزان.
- مرزبان، پرویز(1385). خلاصه تاریخ هنر، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- موسویحاجی، سیدرسول (1387). «تأملی دیگر در اثبات هویت واقعی و محتوای تاریخی نقشبرجستههای تاق بزرگ بستان»، هنرهای زیبا، شماره 35، صص 92-85.
- نوروزیطلب، علیرضا (1395). «معرفی و تحلیل هنر بیزانس»، فصلنامه هنر و تمدن شرق، سال چهارم، شماره 11، صص 8-3.
- ویسهوفر، ژوزف (1385). ایران باستان (از 550 پیش از میلاد تا 650 بعد از میلاد)، ترجمه مرتضی ثاقبفر، تهران: ققنوس.
- هرمان، جورجینا (1373). تجدید حیات و تمدن در ایران باستان، ترجمۀ مهرداد وحدتی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.