علت‌ها و گونه‌های خرافه‌گرایی و خرافه‌پذیری زنان در دورۀ قاجاریه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ ،گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران

2 دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه تاریخ واحد محلات دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران

4 دانشیار تاریخ واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاداسلامی ، تهران ، ایران

چکیده

در دورۀ قاجاریه، به‏علت وجود مشکلات و معضلات عدیده، زمینه و موجبات رواج خرافه در جامعه بسیار فراهم بود. خرافه‌پذیری و گرایش به آن به‌ِویژه در جامعۀ زنان فراگیر و مستمر بود و عملی عموماً زنانه تعریف می‌شد. این مسئله پی‏آمدها و آثاری برای جامعه به‌دنبال داشت. بر این اساس، پژوهش حاضر درپی بررسی چرایی و چگونگی باور و گرایش زنان به خرافه در این دوره است. برای این منظور، از روش توصیفی و تحلیل تاریخی برای تشریح فضای گفتمانی، که زنان را به اعمال و باورهای خلاف عقل وامی‌داشت، استفاده شد و تبیین‌هایی صورت گرفت که مبتنی‏بر خرافات است و از این زاویه به این مسئله توجه می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که زنان در مناسبات نظام سنتی جامعه مسیر تعیین‌شده‌ای را می‌پیمودند که خروج یا عدم موفقیت در آن مشکلات و مصائب بی‌شماری را برای آن‌ها به‌دنبال داشت. زنان در این چهارچوب تنها می‌توانستند در جایگاه همسر و مادر ایفای نقش کنند. نظام خانواده، هنجارهای اجتماعی، و نظام حقوقی برآمده از این فضای گفتمانی زنان را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌کرد. ترس، احساس ناامنی از موقعیت خود، عدم استقلال مالی و عاطفی، عدم هویت فردی، بی‌سوادی، و ناآگاهی ازجمله مواردی بودند که زنان پیوسته با آن درگیر بودند. ازاین‌رو، گرایش به خرافات جبران ناتوانی عملی و اجتماعی زنان بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Causes and Types of Superstious Women in Qajar Era

نویسندگان [English]

  • nilofar mosavi 1
  • hassan zandieyh 2
  • amirteymor rafiee 3
  • hamidreza safakish 4
1 Ph.D. Student in history, Mahallat branch, Islamic Azad University, Mahallat , Iran
2 Associate professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University Tehran, Tehran, Iran
3 Associate professor, Department of History, Mahallat branch, Islamic Azad University, Mahallat, Iran
4 Associate professor, Department of History, Islamic Azad University Central, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract
Due to the widespread problems in Qajar era, superstitions flourished in this era. Accepting superstitions was very high among women and a great number of women were superstitious to the extent that believing in superstitions was mostly treated as a feminine issue. Superstitions had a great hold in the society. The present study attempts to delve into the causes of believing in superstitions among women in Qajar period. This study employs a descriptive and analytical approach to explain the discourse which led women to accept unreasonable superstitions. It also intends to show how the discourse which led women to accept superstitions worked. The findings of the study revealed that women followed a special way in the social hierarchy and anyone who wanted not to observe the traditional manner had to pay a high price. Women in this hierarchy could only function as wife and mother. Family institution; the social practices and the legal system of this discourse created numerous challenges for women. Fear, insecurity, in their positions, financial dependence, lack of personal identity, being illiterate and ignorant were among the issues which women were always exposed to. Naturally, they took refuge in superstitions to compensate for their misery and social inactivity.
Keywords: Superstitions, Women, Masculine, Talisman, Occult Sciences, Qajar Era.
Introduction
Women in the Qajar era were limited to, performing their role as mothers and sisters, and wife and they had the same problems as their predecessors. Due to living in a male-dominated society, their role was defined based on their relations to men. The environment in which they lived made them prepared since childhood to be chosen by men. If a woman was not chosen by man and didnot bring children, she had lost her role in the society, since there was not any legal system to defend women, and the society was male-dominated, even after marriage women did not have any peace of mind because men possessed all the rights as  polygamy, temporary marriage, the right to divorce, etc. They worried about losing their husbands or their children in an environment full of insecurity.
In that society, women had only role of mother and wife. The family as an institution and the legal system and social practices posed a number of challenges to women. Women faced fear, insecurity, no financial independence, illiteracy and ignorance were among the challenges which women faced. Therefore they turned to superstitions and sought comfort in them, to compensate for their social and practical impotence.
 
Material & Method
The present  study attempts to deal with  the reasons for women' to accept superstitions and the way these women approached superstitions. Therefore, we followed the descriptive historical analysis as the method of this study, which attempts to unravel the discourse which led women to believe in superstitions.
 
Discussion & Result
Among the works consulted for this study, the thesis by Bita Qaemmagami titled "An investigation of superstious beliefs in Iran at Naseri era!" Her study revealed that there was relationship between the social class of people and their belief in superstitions. Moreover, superstitions had political role as well. The results of her research showed that we had the spread of superstitions such as fortune telling, the conjunction of the stellar globes and planets, which were widespread in the Naseri era among the literate, illiterate and both men and women, and the poor and the rich.
The next work consulted by this study was Ja'fari and Rezae (1390) titled "The attitude of Shiite women in the Safavid era towards superstition and wrong beliefs”. Based on the above-mentioned study, attention to story-telling in the society and the discrimination facing women and their illiteracy, were among the significant reasons for women to seek superstitions. Since women are very significant in raising children, their beliefs were transferred to their children and led to the flourishing of superstitions.
Another study by Rahmanian and Hatami (1391) titled "Black magic, talisman, spells and the world of women in the Qajar era” was also consulted for the present study. Based on their study, living in a male-dominated society which treated women as weak and insignificant led women to take refuge in superstitions. This belief led women to believe themselves as weak and insignificant. It also led women to consider themselves as weak and also caused them to accept the deprivation of their rights in a society which had high value for traditions which pictured women as lacking brains. However, with the emergence of the modern paradigm and its spread among the intellectuals, women's use of superstitions was attributed to their cultural, social and old structures, which dominated their lives.
In all of the above-mentioned studies a defective and limited approach has been used to the beliefs of women in their attention to superstitions. They have attributed the situation to the inequality of women's conditions compared to men. They also have attributed this problem to the weakness of women. However, this article attempts to describe the discoursal elements of women which have played a decisive role in women's attention to superstitions and applying them in their lives. Through this approach, this study intends to consider both the reasons for women's desire for superstitions and the manner of this zest for superstitions.
 
Conclusion
In Iran, at the Qajar era, the tendency and desire for superstitions and false beliefs was very high, and widespread. The elite and the intellectuals considered these false beliefs and superstition among the primary reasons for the backwardness of the society Women's role in this respect was very significant because they were responsible for raising children and bringing up the next generations. The intellectuals considered women's zest for superstitions among the social inadequacy of the society and they believed that  the only way to get rid of it was the reconsideration of the system of values in the society to put an end to the old and worn out structures of the society with regard to the conditions of women. The limited world of the women in that era, only had accepted the role of wife and mother for women. Any failure on the part of being wife and mother led to very serious troubles for women. The roles of women were defined with regard to men which led to weakness of women's character and the lack of support of the legal system for women, the social values, and the male-dominated family and the polygamy of men, temporary marriage etc, all contributed to fear and anxiety of women with regard to their husbands and children whom they most of time were scared of losing. Along with male-dominated structures of the society, lack of proper educational system, lack of adequate public health, social insecurity, famine and natural disasters, all of them, boosted women's beliefs in superstitions and unreasonable beliefs.
Therefore, women's zest for superstitions and their beliefs in unreasonable and superstitious beliefs acted as a compensation for the above-mentioned problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Superstitions
  • Women
  • Masculine
  • Talisman
  • Occult Sciences
  • Qajar Era
آداب فرزندآوری و جماع، نسخۀ 1298، کتاب‏خانۀ دانشگاه استانبول.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن (1385)، روزنامۀ خاطرات، به‌کوشش ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
افشانی، علیرضا (1391)، خرافه و جامعۀ دینی، اصفهان: دفتر حوزۀ علمیۀ قم.
الئاریوس، آدام (1385)، سفرنامۀ آدام الئارئوس؛ ایران عصر صفوی از نگاه یک آلمانی، ترجمه و حواشی احمد بهور، تهران: ابتکار نو.
اوبن، اوژن (1362)، ایران امروز، ترجمه و حواشی علی‌اصغر سعیدی، تهران: زوار.
بابن و هوسه (1363)، سفرنامۀ جنوب ایران، ترجمه و تعلیقات محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه، تهران: دنیای کتاب.
براتی، پرویز (1395)، بادهای افسون؛ مقدمه‌ای بر شناخت علوم غریبه در ایران، تهران: چشمه.
ب‍روگ‍ش‌،‌ های‍ن‍ری‍ش‌ ک‍ارل‌ (1367)، س‍ف‍ری‌ ب‍ه‌ درب‍ار س‍ل‍طان‌ ص‍اح‍ب‍ق‍ران، ترجمۀ کردبچه، تهران: اطلاعات.
بروگش، هینریش (1374)، در سرزمین آفتاب، ترجمۀ مجید جلیلوند، تهران: مرکز.
پولاک، یاکوب ادوارد (1368)، سفرنامۀ پولاک (ایران و ایرانیان)، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، تهران:  خوارزمی.
ترابی فارسانی، سهیلا (1390)، «تکاپوی زنان عصر قاجار؛ فردیت، جهان سنت، و گذار از آن»، فصل‏نامۀ علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش 2، پیاپی 77.
تسخیرات کواکب و منادیل موکلین، نسخۀ 18634، کتاب‏خانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
جعفری، علی‌اکبر و مرجان رضایی (1390)، «بررسی نگرش زنان شیعۀ عصر صفویه به خرافات و باورهای نادرست»، نشریۀ بانوان شیعه، ش 26.
حافظی، محمدعلی (1391)، تاریخ پزشکی بیرجند، تهران: خادم‌الرضا.
حسینی دشتی، سیدمصطفی (1379)، معارف و معاریف، ج 5، قم: آیه.
خاطرات تاج‌السلطنه ([بی‌تا])، به‌کوشش منصوره اتحادیه و سیروس سعدوندیان، [بی‌جا]: [بی‌نا].
خاطرات مونس‌الدوله؛ ندیمۀ حرم‏سرای ناصرالدین‌شاه (1380)، به‌کوشش سیروس سعدوندیان، تهران: زرین.
خرافه‏گرایی؛ چیستی، چرایی، و کارکردها (1387)، زیرنظر رضا صالحی امیری، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام.
خوری شرتوتی لبنانی (1992)، اقرب الموارد، ج 1، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
دلریش، بشری (1375)، زن در دورۀ قاجار، تهران: دفتر مطالعات دینی و هنر.
دورویل، گاسپار (1370)، سفرنامۀ گاسپار دورویل، ترجمۀ منوچهر اعتمادمقدم، تهران: شباویز.
دهدار، محمود ([بی‌تا])، مجموعۀ طلسم اسکندر ذوالقرنین؛ کشف الصناعه، زبدة الالواح، ش 221837، تهران: مجلس شورای اسلامی.
دیولافوا، مادام ژان (1355)، سفرنامۀ مادام ژان دیولافوا (شوالیه لژیون دونور اسرآکادمی، ایران، کلده و شوش)، ترجمۀ علی‌محمد فره‌وشی، به‌کوشش بهرام فره‌وشی، تهران: دانشگاه تهران.
ذاکرزاده، امیرحسین (1373)، سرگذشت طهران، تهران: قلم.
ذخیرۀ اسکندری، نسخۀ 87381، کتاب‏خانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
ذکاء، یحیی (1337)، کولی و زندگی او، تهران: نقش جهان.
رحمانیان، داریوش و زهرا حاتمی (1391)، «سحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار»، جستارهای تاریخی، س 3، ش 2.
سپهر، عبدالحسین‌خان (1368)، مرآت ‌الوقایع مظفری و یادداشت‌های ملک ‌المورخین، به‌تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران: زرین.
س‍رن‍ا، ک‍ارلا (1363)، م‍ردم‌ و دیدنی‏های ای‍ران‌؛ س‍ف‍رن‍ام‍ۀ ک‍ارلا س‍رن‍ا، ت‍رج‍م‍ۀ‌ غ‍لام‍رض‍ا س‍م‍ی‍ع‍ی‌، تهران: نو.
سقازاده واعظ ([بی‌تا])، سرّ مستتر در علوم غریبه و جفر و خواب‌نامۀ شیخ بهایی، [بی‌جا]: [بی‌نا].
سهروردی، یحیی بن احمد ([بی‌تا])، کتاب مستطاب سرّ الاسرار؛ مجموعۀ علوم خفیۀ لیمیا، هیمیا، سیمیا، ریمیا، [بی‌جا]: [بی‌نا].
شمیم، علی‌اصغر (1371)، ایران در دورۀ سلطنت قاجار، تهران: علمی.
طلسمات طُمطُم هندی ([بی‌تا])، [بی‌جا]: مکتبۀ عربیه.
عین‌السلطنه، قهرمان‌میرزا سالور (1345)، روزنامۀ خاطرات عین‏السلطنه، به‌کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، تهران: اساطیر.
فلور، ویلم (1386)، سلامت مردم در ایران قاجار، ترجمۀ ایرج نبی‌پور، تهران: مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی.
ﻓﻮران، ﺟﺎن (1382)، ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺷــﮑﻨﻨﺪه؛ ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﺤﻮﻻت اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﯾﺮان، ﺗﺮجمۀ اﺣﻤﺪ ﺗﺪﯾﻦ، تهران: رسا.
قائم‌مقامی، نجمه ([بی‌تا])، بررسی باورهای خرافی در جامعۀ ایران عهد ناصری، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه الزهرا.
قزوینی، محمدشفیع (1370)، قانون قزوینی؛ انتقاد اوضاع اجتماعی ایران در دورۀ ناصری، به‏کوشش ایرج افشار، تهران: طلایه.
کتیرایی، محمود (1348)، از خشت تا خشت، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
کچویان، حسین (1382)، فوکو و دیرینه‌شناسی دانش؛ روایت تاریخ علوم انسانی از نوزایی تا مابعد تجدد، تهران: دانشگاه تهران.
کلیات اساطیر؛ علم اوفاق و اعداد و طلسمات و ادعیه و اوراد مجربه از آصف بن برخیا ([بی‌تا])، تهران: علمی.
کلیات کنزالحسینی ([بی‌تا])، [بی‌جا]: مکتبۀ عربیه.
کنت ژولین دوروششوار (1378)، خاطرات سفر ایران. تهران: نی.
لایارد، سر اوستن هنری (1367)، سفرنامۀ لایارد یا ماجرای ائلیه در ایران، ترجمۀ مهراب امیری، تهران: دهخدا.
ماسه،‌ هانری (1387)، معتقدات و آداب ایرانی (از عصر صفویه تا دورۀ پهلوی)، ترجمۀ مهدی روشن‌ضمیر، تهران: شفیعی.
مالکم، سرجان (1362)، تاریخ ایران، ترجمۀ میرزا حیرت، ج 1، تهران: دنیای کتاب.
مجموعه در علوم غریبه و جفر، نسخۀ 89872، کتاب‏خانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
موریه، جیمز (1378)، سرگذشت حاجی‌ بابا اصفهانی، ترجمۀ میرزاحبیب اصفهانی، تهران: الست فردا.
نجفی اصفهانی، محمدتقی بن محمدباقر ([بی‌تا])، خواص آیات و خواص تمام سوره‌های قرآن، [بی‌جا]: [بی‌نا].
نصراللهی بروجردی، محمدابراهیم (1382)، طور سینین؛ در ادعیه و احراز دفع سحر، طلسم، چشم‌زخم، و دام‌های شیاطین، تهران: بقیة‌الله.
نقش سلیمانی در علوم غریبۀ خاصه احضار ارواح، سحر، طلسمات از آثار شیخ بهایی ([بی‌تا])، [بی‌جا]: مکتبۀ عربیه.
نقشبندی، بهاء‌الدین محمد ([بی‌تا])، خزینة الاسرار و کشف الاخفاء؛ مجموعۀ طلسمات و ادعیه، گردآوری حسن نمینی، [بی‌جا]: [بی‌نا].
ویلز (1368)، ایران در یک قرن پیش؛ سفرنامۀ دکتر ویلز، ترجمۀ غلامحسین قراگوزلو، تهران: اقبال.
همیلتون، ملکم (1377)، جامعه‌شناسی دین، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: تبیان.
ییت، چارلز ادوارد (1365)، سفرنامۀ خراسان و سیستان، ترجمۀ قدرت‌الله روشنی زعفرانی و مهرداد رهبری، تهران: یزدان.