فهرست منابع و ماخذ
قرآن کریم
آموزگار، ژاله. (1388).تاریخ اساطیری ایران، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ابن اثیر، عزالدین. (1383).تاریخ کامل، ترجمه سید حسین روحانی، جلد 1، تهران: اساطیر.
ابن بلخی، (1385).فارسنامه، تصحیح گای لیسترانج و رینولد آلن نیکلسون، تهران: اساطیر.
اسلامی ندوشن، محمد علی. (1390). داستان داستانها، تهران: شرکت سهامی انتشار.
امین، احمد؛ صفری، جهانگیر. (1384). «نگاهی دوباره به اسطوره ضحاک»، مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، س 3، صص 27- 48.
اوستا، (1385). جلیل دوستخواه، جلد اول، تهران: مروارید.
اوستا، (1385). جلیل دوستخواه، جلد دوم، تهران: مروارید.
ایرودز، ریچارد؛ اُریتز، آلفونسو. (1378). اسطورهها و افسانههای سرخپوستان امریکا، تهران: چشمه.
ایونس، ورونیکا. (1375). شناخت اساطیر مصر، ترجمه باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
بنونیست، امیل. (1393).دین ایرانی بر پایه متنهای معتبر یونانی، تهران: قطره.
پیج، ریموند ایان. (1387). اسطورههای اسکاندیناوی، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
پیگوت، ژولیت. (1373). شناخت اساطیر ژاپن، ترجمه باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
ثعالبی نیشابوری، عبدالملک. (1368).تاریخ ثعالبی، ترجمه محمد فضائلی، تهران: نقره.
جهان پور، فاطمه؛ حق پرست، لیلا. (1391). «بازآفرینی اسطوره بندهشی و آفرینشی در داستان ضحاک»، جستارهای ادبی، دوره 45، ش 2، صص 61- 83.
حسینزاده، حمزه. (1384).ضحاک از اسطوره تا واقعیت، تهران: ترفند.
رزیفام، حسین. (1395). «تحلیل نشانههای رشد و تباهی در شخصیت فریدون و ضحاک از دیدگاه اریک فروم»، دو فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، س 24، ش 81، صص 141 – 162.
رضایی باغ بیدی، حسن؛ بلوکباشی، علی. (1388). دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، مدخل جادو، جلد هفدهم، تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
روایت پهلوی، (1367). ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
روتون، کنت نولز. (1378).اسطوره، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران: مرکز.
روزنبرگ، دونا. (1386).اساطیر جهان داستانها و حماسهها، ترجمه عبدالحسین شریفیان، تهران: اساطیر.
روزنبرگ، دونا (1375)، اسطورههای خاور دور، ترجمه مجتبی عبدالله نژاد، مشهد: ترانه.
زند وهومن یسن، (1342). صادق هدایت، تهران: امیرکبیر.
ژیران، ف؛ لاکوئه، ک؛ دلاپورت، ل. (1375).اساطیر آشور و بابل، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: فکرروز.
سرکاراتی، بهمن. (1385).سایههای شکار شده، تهران: طهوری.
شمیسا، سیروس (1383)، انواع ادبی، تهران: میترا.
شیردل، زهرا. (1396). «تحلیل اسطوره کودک رها شده در شاهنامه از دیدگاه روانشناسی یونگ»، زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز، س 70، ش 236، صص 141- 166.
صالحی، علی؛ دادور، ابوالقاسم. (1396). «مطالعه تطبیقی رویکرد کهنالگویی سه اسطوره روئینتن (اسفندیار، آشیل، زیگفرید)»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 13، ش 96، صص 165-196.
ضیاءالدینی دشتخاکی، علی؛ قوام، ابوالقاسم. (1395). «فرجام گرایی و جلوههایی از ارتباط آن با نقد کهنالگویی در ادب فارسی»،فصلنامه مطالعات نظریه و انواع ادبی، س 1، ش 2، صص 35 – 58.
ضیمران، محمد. (1382). «مفهوم زمان در اندیشه بشری»، کتاب ماه هنر، ش 62، صص 14– 18.
طاهری، محمد؛ آقاجانی، حمید. (1392). «تبیین کهنالگوی سفر قهرمان بر اساس آرای یونگ و کمبل در هفت خوان رستم»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 9، ش 32، صص 169-198.
طبری، محمد بن جریر. (1383).تاریخ طبری، مترجم ابوالقاسم پاینده، جلد اول، تهران: اساطیر.
عرب گلپایگانی، عصمت. (1376). اساطیر ایران باستان، تهران: هیرمند.
فانی، کامران. (1381). «مروری بر تاریخ گرایشهای اسطورهشناسی در ایران»، کتاب ماه هنر، ش 52، ص 14-22.
فردوسی، ابوالقاسم. (1366).شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، جلد اول، نیویورک: Bibliotheca Persica
فرزاد، عبدالحسین. (1391). «خورخه لوئیس بورخس و اسطوره گاومرد (مینوتور) در داستان خانه آستریون»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 8، ش 26، صص 129- 150.
فرنبغ دادگی، (1369). بندهش، مهرداد بهار، تهران: توس.
فشارکی، محمد؛محمودی، خسرو. (1390). «روانکاوی نمادها در داستان ضحاک»، اندیشههای ادبی، دوره 3، ش 9، صص 1- 13.
قائمی، فرزاد. (1394). «تحلیل تطبیقی اسطوره ضحاک ماردوش (بر اساس رهیافتهای مبتنی بر سنت کهن قربانی برای خدایان ماردوش جهان زیرین)»، پژوهشنامه ادب حماسی، دوره 11، ش 19، صص 27- 65.
کتاب پنجم دینکرد، (1388). ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: معین.
مجمل التواریخ و القصص، (1318)، به تصحیح محمد تقی بهار، تهران: کلاله خاور.
محمدی افشار، هوشنگ. (1396).«بهرام از اسطوره تا تاریخ (جستاری در ویژگیهای مشابه یک نام مشترک)»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 13، شماره 47، صص 309- 341.
محمودی، خسرو. (1391).«تحلیل عناصر نمادین در داستان ضحاک»، زبان و ادبیات فارسی، ش 36، 55-66.
مختاری، محمد. (1379).حماسه در راز و رمز ملی، تهران: توس.
مدرسی، فاطمه؛ بامدادی، محمد. (1389). «نگاهی بینامتنی به یکی از اساطیر آسیای غربی و تطبیق آن با اسطوره ضحاک در شاهنامه حکیم فردوسی»، نشریه ادبیات تطبیقی، س 2، ش 13، صص 357-377.
مولایی، چنگیز. (1389). «بررسی روایات مربوط به ضحاک و گاو برمایه در متنهای ایرانی»، نامه فرهنگستان، دوره 11، ش 3، صص 107- 128.
مهتدی (صبحی)، فضلالله؛ صالحرامسری، لیما. (1387). قصههای صبحی، جلد اول، تهران: معین.
نایبزاده، راضیه؛سامانیان، صمد. (1394). «اژدها در اسطورهها و فرهنگ ایران و چین»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 11، ش 38، صص 235-269.
واردی، زرین؛نظری اصطهباناتی، حمیده. (1389). «بررسی ساختار اسطورهای در داستان سامنامه»، پژوهشنامه زبان و ادب فارسی، س 4، ش 2، صص 77- 102.
لاندین، رابرت ویلیام. (1382).نظریهها و نظامهای روانشناسی، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش، چاپ دوم.
هینلز، جان. (1368).شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
یزدانپناه، سپیده. (1386). «نقد روانشناختی شخصیت ضحاک در شاهنامه»، پژوهشنامه ادب حماسی، دوره 3، ش 5، صص 167- 185.
یونگ، کارل گوستاو. (1393). انسان و سمبلهایش، مترجم محمود سلطانیه، تهران: جامی.
یونگ، کارل گوستاو (1397)، ناخودآگاه جمعی و کهنالگوها، مترجم محمد باقر اسمعیل پور و فرناز گنجی، تهران: جامی.