فلسفه تاریخ از دیدگاه رضا داوری اردکانی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان خرم آباد ایران
2 پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران ایران
10.30465/hcs.2025.52689.3056
چکیده
این مقاله از منظر نظریه انتقادی اجتماعی استدلال می‌کند که فهم فلسفه تاریخ نزد رضا داوری اردکانی، مستلزم گسست بنیادین از تلقی‌های رایج و مدرن از تاریخ است. رویکرد او، با عبور از «فلسفه نظری» و «فلسفه انتقادی تاریخ» و قرابت با درک هایدگری از تاریخ به مثابه سرنوشت و تقدیر، پرسش را از «چگونگی شناخت تاریخ» به «نسبت وجودی ما با تاریخ و سرنوشت انسان در آن» تغییر می‌دهد. منظومه فکری داوری بر مفهوم محوری «گسست وجودی و معرفت‌شناختی» استوار است که تاریخ را نه یک جریان پیوسته، بلکه مجموعه‌ای از عوالم ناپیوسته می‌داند. از منظر وی، رویداد تاریخی غرب‌زدگی به مثابه یک تقدیر، گسستی را رقم زده که سنت و گذشته را به «ابژه موزه‌ای» تقلیل داده و انسان معاصر را دچار «درد بی‌تاریخی» کرده است. این وضعیت، که در سیطره هستی‌شناختی تکنولوژی تشدید می‌شود، همان انحطاط یا دور شدن از اصالت و بحران در ساحت انسانی است. کل تفکر داوری، به یک اعتبار، اندیشیدن در باب فلسفه تاریخ انسان است. فلسفه تاریخ او، نه تلاشی برای کشف قوانین تاریخ، بلکه یک دعوت اگزیستانسیال و هرمنوتیکی به «تفکر» درباره این گسست و وضعیت نیهیلیستی حاصل از آن است. دغدغه اصلی او، فهم شرایط «امکان و امتناع تفکر» برای «ما»ی تاریخی در دل این جهان گسسته و پرسش از سرنوشت انسان در این تقدیر تاریخی است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Philosophy of History from the Perspective of Reza Davari Ardakani

نویسندگان English

Fatemeh Ahmadi 1
seyedjavad miri 2
1 Department of Islamic Philosophy and Theology Faculty of Literature and Humanities Lorestan University Khorramabad, Iran
2 Social Sciences Research Institute, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده English

From the standpoint of social critical theory, this article contends that grasping Reza Davari Ardakani’s philosophy of history requires a decisive break from prevailing modern conceptions of history. Moving beyond both “speculative philosophy of history” and “critical philosophy of history,” and resonating with Heidegger’s view of history as destiny, Davari shifts the focus from the epistemological question of “how to know history” to the existential inquiry into “our relation to history and humanity’s fate within it.”

His thought is organized around the notion of an “ontological and epistemological rupture,” in which history is conceived not as a seamless continuum but as a series of discontinuous worlds. The historical event of ghar­bz­adegi (Westernization), treated as a form of destiny, constitutes such a rupture—reducing tradition and the past to static “museum objects” and afflicting modern man with the “pain of ahistoricity.” Under the ontological dominance of technology, this condition intensifies, manifesting as decline, loss of authenticity, and crisis within the human sphere.

In essence, Davari’s entire philosophical project is a sustained reflection on the history of humankind. His philosophy of history does not attempt to discover universal laws or predictive models; rather, it is an existential and hermeneutic invitation to think—critically and reflectively—about rupture itself and the nihilistic condition it produces. His primary concern is to clarify the conditions for the “possibility or impossibility of thought” for the historical “we” dwelling in this fractured world, and to confront the question of humanity’s destiny in the face of this historical fate.

کلیدواژه‌ها English

"
Philosophy of History"
Existential Rupture"
Human Being"
Technology"
Ahistoricity"
, "
Authenticity"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 14 آبان 1404