بررسی تمکین زنان در متون فقهی زرتشتی، مطالعه موردی متون «صد در نثر» و «صد در بندهش»

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
دانش آموخته دکتری تاریخ ایران قبل از اسلام
10.30465/hcs.2025.49676.2964
چکیده
ادبیات فارسی میانه و فارسی زردشتی، متونی با محتوای دینی هستند که بخش اصلی آن پس از اسلام، بازنویسی شده اند.در این میان، صد در نثر و صد در بندهش، دو متن مهم در بین مکتوبات زردشتیان هستند که باورهای اعتقادی زردشتیان در آن انعکاس یافته است. ساختار هر دو، که از متون فارسی زردشتی هستند، شاهدی است بر اینکه تدوین، بر اساس متون متقدم زردشتی انجام پذیرفته است. آراء فکری در دو تحریر یاد شده، در بحث تمکین زنان، متفاوت از سایر متون، با بینشی نوین، سعی در استنباط مفاهیم تمکین داشته است. جستار حاضر بر اساس روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع فارسی میانه و فارسی زردشتی بر آن است، تا بررسی تطبیقی تمکین زنان در متون فارسی میانه (ارداویرافنامه و روایت پهلوی) و فارسی زردشتی را با تکیه بر متون صد در نثر و صد در بندهش، به انجام برساند و در پی پاسخ گویی به این پرسش است که سیر تمکین زنان و آمریت مردان در متون ذکر شده به چه صورت مطرح شده است؟ واکاوی‌ها، تصویر قابل تاملی از وضعیت تمکین در متون فارسی میانه و فارسی زردشتی را ترسیم نموده و دیدگاه فقهی، نسبت به زنان فرمانبردار و نافرمان را بیان نموده است. یافته‌های پژوهش، بیانگر تاثیر پذیری فتواها از وضعیت اجتماعی زمان تالیف متون بوده که در قالب فتواهای دینی، با لحنی هشدارگونه بروز یافته است. با این تفاوت که در متن صد در نثر و صد در بندهش، به شیوه ای نوین زنان به اطاعت از شوهران فراخوانده شده اند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigating the submission of women in Zoroastrian jurisprudence texts, a case study of the texts "Sad in Prose" and "Sad in Bandesh"

نویسنده English

soheila kamjoo
Graduated with a PhD in the history of pre-Islamic Iran
چکیده English

Middle Persian and Zoroastrian Persian literature are texts with religious content, the main part of which was rewritten after Islam. Among them, Sadd Dar Nasr and Sadd Dar Bandash are two important texts among Zoroastrian writings that reflect Zoroastrian beliefs. The structure of both, which are Zoroastrian Persian texts, is evidence that the compilation was based on earlier Zoroastrian texts. The intellectual opinions in the two mentioned texts, in the discussion of women's submission, have tried to infer the concepts of submission with a new perspective, different from other texts. The present study is based the descriptive-analytical method and relying on Middle Persian and Zoroastrian Persian sources, to conduct a comparative study of women's submission in Middle Persian texts (Ardawirafnameh and Pahlavi narration) and Zoroastrian Persian texts, relying on the texts Sadd Dar Nasr and Sadd Dar Bandash, and seeks to answer the question of how the course of women's submission and men's authority are presented in the mentioned texts? The analyses have drawn a thoughtful picture of the state of obedience in Middle Persian and Zoroastrian Persian texts and have expressed the jurisprudential perspective on submissive and disobedient women. The findings of research indicate that fatwas are influenced by the social situation at the time of the texts' composition, which has been expressed in the form of religious fatwas in a warning tone. The difference is that in the text of Hundred in Prose and Hundred in Bandash, women are called to obey their husbands in a new way.

کلیدواژه‌ها English

Tamkin
Zoroastrian women
Middle Persian
Zoroastrian Persian
one hundred in prose
one hundred in his bond

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 آبان 1404