واکاوی سیاست های آموزشی استعمار بریتانیا در مصر قرن نوزدهم؛ اهداف، برنامه ها و پیامدها

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس
10.30465/hcs.2025.49976.2976
چکیده
   باتسلط کامل بریتانیا برمصردرسال۱۸۸۲م این قدرت استعماری نیازداشت تامسیر نوسازی آموزشی مصربه سمتی سوق داده شودکه اهداف سیاسی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی آن محقق شود،بنابراین تلاش شدتا سیاست های آموزشی موجوداصلاح و سیاست های جدیدی برحسب منافع بریتانیااعمال گردد.پژوهش پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش است که اهداف استعمار بریتانیااز اصلاح و تغییر نظام آموزشی مصرچه بودو چه سیاست هایی رابربسترنظام آموزشی مصربرای هم سویی با منافع خوداجراکرد؟بدین منظورابتدابه بررسی نظام آموزشی مصردر دوره پیشابریتانیایی پرداخته شدوسپس روندسیاست های آموزشی استعماربریتانیاباتکیه براهداف،سیاست هاوپیامدهایی که برای نظام آموزشی مصرداشته،بررسی و تحلیل شده است.این پژوهش بارویکردتوصیفی و تحلیل روندی وباتکیه برداده های منابع عمدتا دست اول عربی وانگلیسی به پاسخگویی به این پرسش پرداخته است.یافته های پژوهش نشان می دهدنظام آموزشی مصرپیشااستعمارباتلاش های محمدعلی پاشا، گام های اولیه درجهت گسست از آموزش سنتی ونوسازی آموزشی رابرداشته بوداما تداوم حضورفرهنگی و آموزشی فرانسه به عنوان رقیب سیاسی بریتانیا درکنارتلاشهای ملی گرایان مصری آینده استعماربریتانیاو برتری نظامی و سیاسی آن راباچالش مواجه می کرد.این چالش درکنارحضورجمعیت روزافزون انگلیسی درمصر ونیازبه نیروی کاراداری و انگلیسی سازی ساختاراداری مصراهدافی بودندکه استعماربریتانیارابه اصلاح نظام آموزشی مصرواداشت.کنش هایی چون رسمی کردن زبان انگلیسی،کاهش بودجه آموزش و پرورش و لغو آموزش رایگان،کاهش بورسیه های اعزام به خارج،به دست گرفتن مناصب مهم آموزش و پرورش و تغییربرنامه های درسی،اقداماتی بودندکه استعماربریتانیادرجهت تحقق اهداف خودانجام داد.این اصلاحات گرچه منجربه تضعیف زبان عربی و فرانسوی،بحران هویت مصریان،تولید طبقه ای از نخبگان مصری همسوبااستعماربریتانیا،طبقاتی کردن آموزش و در نتیجه تبعیض و تعمیق شکاف های اجتماعی و اقتصادی درجامعه مصرشد،امادربلندمدت نتوانست به انگلیسی سازی ساختارجامعه مصرمنجرشود
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Analyzing the educational policies of British colonialism in Egypt in the 19th century; Goals, plans and outcome

نویسندگان English

Abdalsamad Bahramzadeh 1
abbas boroumand 2
sayed Hashem aghajari 2
1 Tarbiat Modares University
2 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس
چکیده English

Withthe completedominationofBritain inEgyptin 1882,this colonial powerneededto pushthepath of educationalmodernizationinEgyptto adirectionwhereits political,economic,socialandculturalgoalswould be realized,therefore,effortsshouldbemadetoreformexisting educationalpoliciesandapply newpoliciesaccordingto BritishinterestsTheupcomingresearch istrying to answer the question,whatwerethegoalsofBritishcolonialism in reformingandchanging theEgyptianeducationalsystem, andwhatpoliciesdid itimplementtoimprovethe Egyptian educationalsysteminlinewithitsowninterestsForthis purpose,thestudyoftheEgyptianeducationalsystemin the pre-British periodwasfirstinvestigated,andthenthe process of British colonial educational policieswas examined and analyzed for the goals, policies, and the consequences for the Egyptian educational systemThis research, using descriptive methods and trend analysis, and based on the data of mainly Arabic and English first-hand sources, has answered this questionThe findings of the research show that the educational system of Egypt had taken the first steps of breaking away from traditional education and educational reform before colonization by theefforts of Muhammad AliPasha,but the continuation ofthecultural andeducational presenceofFrance asa politicalrival ofBritaininthefaceoftheeffortsofthe Egyptian nationalists willchallengethefutureofBritish colonialism and its military and political superiorityfacedThis challenge, along with the presence of an increasing English population in Egypt and the need for administrative staff and the Englishization of the Egyptian administrative structure, were the goals of the British colonialism to reform the Egyptian education systemActions such as making the English language official, reducing the education budget and canceling free education, reducing scholarships to be sent abroad, taking over important positions in education and changing curricula, were the actions taken by British colonialism in order to achieve its goalsAlthough these reforms led to the weakening oftheArabicandFrench languages,the identitycrisis ofEgyptians,thecreation of a class ofEgyptianelites similarto Britishcolonialism, the stratificationofeducationand as aresult discriminationandthedeepening ofsocialand economicgaps intheEgyptiansociety,but inthe long term,it couldnotlead totheEnglishizationof the structure of theEgyptiansociety

کلیدواژه‌ها English

Educational system
Egypt
British colonialism
France

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 02 مهر 1404