هنر مجسمه‌سازی در دورۀ پهلوی اول و کارکردهای سیاسی‌اجتماعی آن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دانشجوی دکتری تاریخ، گرایش تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
10.30465/hcs.2025.51267.3021
چکیده
با آغاز دورۀ پهلوی، تحول عمده‌ای در توجه به هنر مجسمه‌سازی شکل گرفت؛ به‌طوری‌که به نظر می‌رسد ساخت این میزان از مجسمه در طول دورۀ پهلوی، در تاریخ معاصر ایران بی‌سابقه بوده است. در این دوره هنر مجسمه‌سازی تبدیل به ابزاری نمادین برای تجلی سیاست‌های حاکمان این دوره بر مبنای سه اصل ملی‌گرایی، باستان‌گرایی و تجددگرایی بود. بر این مبنا در این دوره هنر مجسمه‌سازی به شکل ویژه‌تری کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یافت. دولت پهلوی قصد داشت با نمایش مجسمه‌ها در مراکز اصلی شهر، بر افکار عمومی غلبه کند و جامعۀ سنتی و مذهبی ایران را با تحولات جدیدی همسو کند که مدنظر روشنفکران و طبقۀ نخبگان پهلوی بود. به عبارت دیگر، حاکمیت به دنبال آن بود تا از ظرفیت‌های تبلیغاتی هنر مجسمه‌سازی در راستای سیاست‌های خود استفاده کند و اذهان را برای پذیرش این سیاست‌ها آماده کند. بنابراین پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش اصلی است: مجسمه‌های ساخته‌شده در دورۀ پهلوی اول، چه کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشتند و چگونه بازتاب‌دهندۀ سیاست‌های حاکمیت در سطح جامعه بودند؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی‌تحلیلی، در پی آن است تا با بررسی و مطالعۀ منابع کتابخانه‌ای و به‌ویژه اسناد تاریخی و روزنامه‌ها، کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجسمه‌ها را در بستر تحولات دورۀ پهلوی اول تحلیل کند و از طریق روش نشانه‌شناسی مشخص کند که نمادهای به‌کاررفته در مجسمه‌های پهلوی اول چگونه بر فضای فکری جامعه نقش داشته و اثرگذار بوده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Art of Sculpture during the First Pahlavi’s Period and Its Socio-Political Functions

نویسندگان English

Seyed Masoud Seyed Bonakdar 1
Vahid Emami Jomeh 2
1 Associate Professor, Department of History, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Ph.D. Candidate in Post-Islamic History of Iran, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده English

With the establishment of the Pahlavi dynasty, a profound transformation occurred in the patronage and production of sculpture in Iran—so much so that the sheer volume of statues commissioned during this period is without precedent in both the ancient and modern eras of Iranian history. Sculpture emerged as a potent symbolic medium through which the ruling elite articulated their policies, grounded in the tenets of nationalism, antiquarianism, and modernization. The Pahlavi government sought to harness these public monuments as instruments of ideological persuasion, strategically placing them in prominent urban locations to shape public consciousness and align the traditional and religious sectors of Iranian society with the reformist vision championed by the dynasty’s intellectual and political elite. In other words, the regime deliberately exploited the propagandistic potential of sculptural art to prime the populace for its reform agenda.

This study addresses the following research question: What political, social, and cultural functions did the statues erected during the First Pahlavi era serve, and how did they reflect the government’s objectives within the public sphere? Employing a descriptive-analytical methodology, this research systematically examines library sources—particularly archival documents and contemporary newspapers—and applies semiotic analysis to elucidate how the iconography of Pahlavi-era sculptures influenced and permeated the ideological landscape of the time.

The findings reveal that sculpture in Reza Shah’s reign fulfilled explicit political, social, and cultural roles, shaped by the court’s policies and the perspectives of the era’s intellectual elites.

کلیدواژه‌ها English

Statue
First Pahlavi
Nationalism
Modernization
Political Cultural Function

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 02 مهر 1404