The Dialectic of Ideology and Utopia: The Comparison of the Discourse of Adamiyat and Kasravi about the Function of the Utopia of Revolutionary Social Democracy in the Constitutional Movement during the Period of the First Parliament

Document Type : ..

Authors

1 Faculty of History of Iran , Institute for Humanities And Cultural studies

2 Faculty of the History of Iran, Institute for Humanities and Cultural studies

10.30465/hcs.2022.43013.2696

Abstract

The aim of the present article is inquire into the epistemological presuppositions of the discourse of Adamiyat and Kasravi about the Function of the Utopia of Revolutionary Social Democracy during the period of the First Parliament on the basis of the analytical-interpretational perspective of “the Dialectic of Ideology and Utopia” in order that get at the answer of the main question which were Adamiyat and Kasravi able to guard their historiography about the Constitutional Movement against “the Ideologic Contradiction” and “the Utopian Contradiction”; if yes, How and on what ground did they do that? The research findings show that Adamiyat knows the Constitutional Movement an event has been realized and ended. The political-social conflicts due to the Utopia of Revolutionary Social Democracy changed the Constitutional Movement, but Adamiyat on the basis of the Bureaucratic and Constitutional Rationalism uses the Ideology of Political Democracy to hide this change. This “Concealment” means the Constitutional Movement is suffer with “the Ideologic Contradiction” in Adamiyat’s historiography. Kasravi believes the Persian Constitutional is the fruit of in season, but an “unripe” fruit. the Utopia of Revolutionary Social Democracy did not have a relation to the concrete position of Iran and Iranian. This separateness lets the Utopia in order to escape encounter the concrete problems of social existence in a society that has-been. This the “unreality” means the Persian Constitutional was not the unripe fruit, but was the fruit of out of season. Thus, the Constitutional Movement is suffer with “the Utopian Contradiction” in Kasravi’s historiography.

Keywords


 
کتاب‌نامه
آدمیت، فریدون (1370)، ایدئولوژی نهضت مشروطیت ایران: مجلس اوّل و بحران آزادی، ج2، تهران: روشنگران.
آدمیت، فریدون (1388)، فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت ایران، تهران: گستره.
برمن، هارولد (1376)، «استدلال حقوقی»، ترجمه‌ی مسعود حبیبی مظاهری، ماهنامۀ کانون، شمارۀ 1 و 2، 81-71 و 128-118.
داوید، رنه و ژوفره اسپینوزی، کامی (1392)، درآمدی بر حقوق تطبیقی و دو نظام بزرگ حقوقی معاصر، ترجمه‌ی سیدحسین صفایی، تهران: میزان.
ریکور، پل (1395)، ایدئولوژی، اخلاق، سیاست، ترجمه‌ی مجید اخگر، تهران: چشمه.
ریکور، پل (1399)، درس‌گفتارهای ایدئولوژی و اتوپیا، ترجمه‌ی مهدی فیضی، تهران: مرکز.
شاکری، خسرو (1384)، پیشینه‌های اقتصادی-اجتماعی جنبش مشروطیت و انکشاف سوسیال دموکراسی، تهران: اختران.
شاکری، خسرو و دیگران (1388)، نقش ارامنه در سوسیال دموکراسی ایران (1905-1911)، به کوشش محمدحسین خسروپناه، تهران: پردیس دانش و شیرازه.
کسروی، احمد (1388)، تاریخ مشروطۀ ایران، تهران: هرمس.
مانهایم، کارل (1399)، ایدئولوژی و اتوپیا: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی شناخت، ترجمه‌ی فریبرز مجیدی، تهران: سمت.
معین‌زاده، مهدی (1399)، تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به‌مثابۀ فرونسیس، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان، ترجمه‌ی سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
یزدانی، سهراب (1376)، کسروی و تاریخ مشروطۀ ایران، تهران: نی.
یزدانی، سهراب (1388)، مجاهدان مشروطه، تهران: نی.
یزدانی، سهراب (1392)، اجتماعیون عامیون، تهران: نی < https://fidibo.com/book/1358 >
یزدانی، سهراب (1393)، «دکتر آدمیت و بحران آزادی در مجلس اول»، یادنامۀ فریدون آدمیت، به کوشش علی دهباشی، چ3، تهران: افکار، 344-327.