2
Student PhD. of History of Iran, University of Tabriz
10.30465/hcs.2021.38792.2534
Abstract
" Modern education of history begins with Dar Al-fonoun"; This is apresuppositionfor researchers and historians in the field of history education which have been underlined and accentuated for at least the last half century. The issue of "beginning" has always been one of the most controversial issues in the study of historical phenomena, but this false presupposition has led historians towards a same result and they maintained reaching that over and over again without any doubt. This research has tried to challengeand falsify the mentionedpresupposition by investigating in new documents such as Vaghaye-e-Etefaghiyeh newspaper, Mubarakah school in Dar Al-fonoun, the school budget and expenses, the school codes, official reports, school’s bureaucratic correspondence, newspapers, memoirs, travelogues and historiographic texts. The main issue,on which this study based, isthe impact of institutions and events that had challenged the "traditional historiography paradigm" in the Qajar period, and the Dar al-Fonun School as the first new formal educational institution was examined in terms of the curriculum aiming to show that this school could have played a main role in creating a crisis in traditional historiography. Therefore, following the beginning of teaching history in this school as a "general subject" or "field of study" in historical sources and contemporary research, contradictory results were found; In response to the question: "Was the knowledge of history taught as a field of study or an independent general course in the Dar al-Fonun in the Nasiri and Mozaffari eras - from the beginning of its establishment in 1268 to 1324 AH?" Contemporary historians and scholars have answered this question confidently based on their false faith in an inaccurate presupposition, but the main sources show the opposite. Therefore, in this article, we have examined those researches and criticized their outputsrelying on historical texts and sources, including newly found documents and we have tried to answerthat when and how was the beginning of history education in Dar Al-fonoun? And why are contemporary historians and researchers wander in finding thestarting point?
تقیزاده، سیدحسن؛(1368)، زندگی طوفانی من (خاطرات)، به کوشش ایرج افشار، تهران، علمی، چاپ اول.
توفیق، ابراهیم و سیدمهدی یوسفی و آرش حیدری؛(1399)، مسئله علم و علوم انسانی در دارالفنون عصر ناصری، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
خلخالی، سیدمحیالدین و سعید قدیری؛(1391)، «مقدمهای بر معرفی دارالفنون و اقدامات امیرکبیر به روایت منابع و اسناد تاریخی موجود در کتابخانه مجلس»، پیامبهارستان، دوره دوم، سال پنجم، شماره 18، زمستان.
دریایی، تورج؛(1390)،«دارالفنون و اولین ترجمه گاتاهای زرتشت». مجله فرهنگی و هنری بخارا، شمارة ۸۰، اردیبهشت.
دولت آبادی، یحیی؛(1362)، حیات یحیی، جلد اول و دوم، تهران، فردوسی و عطار.
رینگر، مونیکا.ام؛(1381)، آموزش، دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، مهدی حقیقتخواه، ققنوس.
زرگرینژاد، غلامحسین، منصور صفت گل و محمدباقر وثوقی؛(1397)، تاریخ دانشگاه تهران، جلد نخست، بخش نخست، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
سعیدی، حوریه؛(1379)، «مقدمهای بر سیر تحول تدوین کتابهای تاریخ در مدارس؛ از تأسیس دارالفنون (1268ق) تا پایان دوره پهلوی اول (1320ش)»، تاریخ معاصر ایران، شماره 13 و 14، بهار و تابستان.
شاردن، ژان؛(1338)، سیاحتنامة شاردن، ترجمة محمد عباسی، جلد 5، تهران، امیرکبیر.
شهابی، علیاکبر؛(1363)، «روش پرورش و آموزش در فرهنگ قدیم و در مکاتب و مدارس قدیمه و هدف از آن (2)»، ایراننامه، شمارة 7، بهار.
_____________؛(1362)، «روش پرورش و آموزش در فرهنگ قدیم و در مکاتب و مدارس قدیمه و هدف از آن (1)»، ایراننامه، شمارة 6، زمستان.
شیخالحکمایی، عمادالدین؛(1381)، «مسجد مدرسة معمار باشی تهران»، وقفمیراث جاویدان، سال دهم، بهار.
صفا، ذبیحالله؛(1347)، تاریخ علوم و ادبیات ایرانی، تهران، ابنسینا.
صفائی، ابراهیم؛(1355)، «گزارش از دارالفنون»، ارمغان، دوره 45، شمارة 7 و 8، مهر و آبان.
صفتگل، منصور؛(1378)، «تاریخنویسی در ایران: از دارالفنون تا برافتادن فرمانروایی قاجاران»، دانشگاه انقلاب، شمارهی 112، پاییز.
عسکرانی، محمدرضا؛(1388)، روند آموزش تاریخ در نظام تعلیم و تربیت ایران، رسالة دکتری، دانشگاه تبریز.
فووریه،(1385)، سه سال در ایران، ترجمه عباس اقبال، تهران، نشر علم.
قاسمی پویا، اقبال؛(1377)، مدارس جدید در دورة قاجاریه: بانیان و پیشروان، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول.
قاضیها، فاطمه؛(1393)، «گزارش فعالیت یک هفتۀ دارالفنون»، بخارا، شمارة 101، مرداد و شهریور.
گنجی، محمدحسن؛(1367)، جغرافیا در ایران از دارالفنون تا انقلاب اسلامی، مشهد، آستان قدس.
محبوبی اردکانی، حسین؛(1370)، تاریخ موسسات جدید تمدنی، تهران، ج1، دانشگاه تهران، چاپ دوم.
مستوفی، عبدالله؛(1388)، شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه، ج2، (از سلطنت مظفرالدین شاه تا قرارداد وثوق الدوله با انگلیس) تهران، زوار، چاپ ششم.
ناظق، هما؛(1385)، کارنامة فرهنگی فرنگی در ایران، پاریس، خاوران.
نجم الدوله، عبدالغفاربن علی محمد؛(1291ق)، کفایه الحساب، مشتمل بر اصول و فروع علم حساب، چاپ سنگی، طهران، مدرسه دارالفنون، ، نسخه خطی موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره ثبت 129309.
نوایی، عبدالحسین و الهام ملکزاده؛(1382)، دانشجویان ایرانی در اروپا، اسناد مربوط به قانون اعزام محصل (از سال 1307 تا 1313)، تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی.
هاشمیان، احمد (ایرج)؛(1380)، تحولات فرهنگی ایران در دوره قاجاریه و مدرسه دارالفنون، تهران، موسسه جغرافیایی سحاب.
هدایت، مهدیقلی؛(1344)، خاطرات و خطرات، تهران، زوار، چاپ دوم.
یغمایی، اقبال؛(1375)، وزیران علوم و معارف و فرهنگ ایران، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
ghadimi Ghidari, A., & shohani, S. (2021). History wandering in Dar Al-fonoun: the problematic of "the beginning" of new education of history at contemporary Iran. Historical Studies, 12(1), 229-274. doi: 10.30465/hcs.2021.38792.2534
MLA
Abbas ghadimi Ghidari; siavash shohani. "History wandering in Dar Al-fonoun: the problematic of "the beginning" of new education of history at contemporary Iran", Historical Studies, 12, 1, 2021, 229-274. doi: 10.30465/hcs.2021.38792.2534
HARVARD
ghadimi Ghidari, A., shohani, S. (2021). 'History wandering in Dar Al-fonoun: the problematic of "the beginning" of new education of history at contemporary Iran', Historical Studies, 12(1), pp. 229-274. doi: 10.30465/hcs.2021.38792.2534
VANCOUVER
ghadimi Ghidari, A., shohani, S. History wandering in Dar Al-fonoun: the problematic of "the beginning" of new education of history at contemporary Iran. Historical Studies, 2021; 12(1): 229-274. doi: 10.30465/hcs.2021.38792.2534