پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140306Analytical Approach to the Ancient Persian Etiquetteآداب معاشرت و همنشینی در ایران باستان118968FAمیثم اسدیکارشناس ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه خوارزمی (نویسندۀ مسئول)حسین مفتخریدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمیمصطفی پیرمرادیاناستادیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانJournal Article20131015Ancient Iranians assigned a special significance to etiquette and companionship, respect to the king, elders and parents, as well as manner of talking, eating, gift giving, confidentiality, honesty, and such things that Iranians would comply when they interact with each other. We surveyed this issue in two ways: people's relationship with the king and people's interaction with each other from Median time till the end of Sassanid rule. So, this article seeks to survey the ancient Iranian etiquette and companionship. Thus, it seems that observing etiquette and companionship with king over this period had gained extra formalities and luxuries and people assigned the king a different character above others. But observance of this manner among people had a moral basis, and survived almost in the same way.ایرانیان باستان به آداب معاشرت و همنشینی اهمیت ویژهای میدادهاند. احترام به پادشاه، بزرگان، پدر و مادر و همچنین ادب سخنگفتن، غذاخوردن، هدیهدادن، رازداری، راستگویی و... از جملۀ اموری است که ایرانیان به هنگام تعامل با یکدیگر رعایت میکردند. ما این بحث را از دو طریقِ ارتباط با پادشاه و تعامل مردم با همدیگر، از زمان مادها تا پایان حکومت ساسانیان، در این تحقیق بررسی کردهایم. بنابراین، جستار حاضر در پی آن است که با روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی چگونگی آداب معاشرت و همنشینی در ایران باستان بپردازد. بهنظرمیرسد رعایت آداب معاشرت و همنشینی نسبت به پادشاه در این دورۀ زمانی، به مرور دارای سازوبرگ و تجملات بیشتر شده و از شاه شخصیتی جداگانه نسبت به دیگران ساختهاست. اما، رعایت همین امر در بین مردم، بیشتر مبنا و اساسی اخلاقی داشته و تقریباً در همین مسیر تا پایان به حیات خود ادامهدادهاست.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_968_d8573bc3033333d123251ad13d333a76.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140306Kermanshah and a Misunderstanding throughout Historyکرمانشاه و سوءتفاهمی تاریخی1933969FAابراهیم رحیمی زنگنهاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی کرمانشاهخلیل کهریزیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی کرمانشاهایوب حسینیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستانJournal Article20130107Nowadays, legendary etymology is a manifestation of the mass culture which has long been popular among Iranians. There are also abundant instances of this type of etymology in the names of cities and towns. One of the cities of Iran, conventionally (non-scientifically) and colloquially etymologized centuries before, notwithstanding its ancient forms, today is known as Kermanshah. In some history books, there is a legend in which Bahram IV, the Sassanid king, is known as the founder of Kermanshah since there is a seeming similarity in the name of the city and the king’s given name. They also believe that he has given his name, Kermanshah, to the city after building it. This legend originates from a misunderstanding throughout history permeated among history books. Today, it is believed as a true story among people.
The present study is an attempt to describe different forms of names given to this city in historical books and historical geographies. Then, it is concluded that the proper name of the city is “mountainous terrain” or “the mountain place”. In this way different methods are applied which include studying Pahlavi script of the name given to this city, reviewing literature surveying the name of the city and meanings attributed to it, considering historical and geographical features of Kermanshah, its cultural and religious status in the past, linguistic rules and etymological analysis of its main name, Kermanshah.امروزه، ریشهشناسی عامیانه یکی از مصادیق فرهنگ توده است که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشتهاست. این نوع از ریشهشناسی در مورد نام شهرها و روستاها نیز نمونههای بسیاری دارد. یکی از شهرهای ایران که نام آن از قرنها پیش به صورت عامیانه و غیرعلمی و بدون توجه به ریختهای قدیمیترِ آن ریشهشناسی شدهاست، شهری است که امروزه کرمانشاه نامیدهمیشود. در برخی از کتابهای تاریخی به دلیل شباهتی ظاهری که بین نام این شهر و لقب بهرام چهارم، پادشاه ساسانی ملقب به کرمانشاه، وجود داشته، این افسانه ساختهشدهاست که بهرام چهارم بانی کرمانشاه بوده و پس از بنای شهر نام خود را بر آن نهادهاست. این افسانه که حاصل یک سوءتفاهم تاریخی است، در تعدادی از کتابهای تاریخی راهیافتهاست و امروزه در بین بسیاری از مردم به عنوان اصلی پذیرفتهشده و علمی تلقی میشود.
در این مقاله، با استفاده از کتابهای تاریخی و جغرافیای تاریخی، صورتهای گوناگون نامِ شهرِ کرمانشاه را نشاندادهایم و سپس با استفاده از ریخت پهلوی این نام و پس از بررسی نظر کسانی که پیش از ما در مورد نام و معنای نامِ این شهر سخن گفتهاند و با توجه به ویژگیهای جغرافیایی و تاریخی و جایگاه فرهنگی و آیینی کرمانشاه در دوران گذشته و با درنظرگرفتن قاعدههای زبانی، با ریشهشناسی نامِ اصلیِ شهرِ کرمانشاه به این نتیجه رسیدهایم که معنای نام درست این شهر «سرزمین کوهستانی» یا «کوهجای» است.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_969_443284dbfda34b54beaff7c0acce7b93.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140220Tracing the Roots of the First Pahlavi's Discourse from the Views of the Modernists in the Constitutional Eraریشهیابی گفتمان پهلوی یکم در آرای متجددین عصر مشروطه3568970FAامیر رضائیپناهکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه تبریز (نویسندۀ مسئول)رجب ایزدیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تبریزJournal Article20120517This study aims at illustrating the roots of Reza Shah's discourse especially in the years 1921 to 1926 in the constitutional modernists' viewpoints. The writers believe that westernism, secularism, tendency to a strong government and nationalism are the most prominent common contexts between the modernists' and Reza shah's discourses. The actions of these modernists provided the social and intellectual grounds for accepting the first Pahlavi's discourse. Reza shah's discourse was not an accidental and rootless thing but had deep contexts in the social domain and especially among the elite of the constitutional era's society. The fall of the constitutional revolution in the lap of authoritarianism and dictatorship has many reasons. This study aims at finding its intellectual roots, and bases its data on this era's modernists' thoughts and ideas. In this reading, Reza shah's discourse was a product of the mixture of the absolute traditional monarchy discourse and the modernist intellect of the constitutional era that appeared in a modern but authoritative way as following a period of insecurity and frustrationاین نوشتار به دنبال نمایاندن ریشههای گفتمان رضاشاه، بهویژه در سالهای 1300 تا 1305، در اندیشۀ تجددگرایان عصر مشروطه است. از دید نویسندگان، غربگرایی، سکولاریسم، گرایش به دولت قوی و ناسیونالیسم برجستهترین بسترهای همسان میان گفتمان متجددین (از پیش از انقلاب تا رویکارآمدن پهلوی یکم) و گفتمان رضاشاه میباشد. اقدامات این متجددین زمینههای نخبگی و اجتماعی را برای پذیرش گفتمان پهلوی یکم فراهمآورد. گفتمانِ رضاشاه امری بیریشه و ناگهانی نبوده، بلکه دارای بسترهایی ژرف در پهنۀ اجتماعی و بهویژه نخبگی جامعۀ عصر مشروطه بودهاست. فروافتادن انقلاب مشروطه در دامان اقتدارگرایی و خودکامگی، دلایلی چند دارد که این نوشتار رسالتِ یافتن ریشههای اندیشگی آن را با استوارسازی دادههایش بر انگارههای تجددگرایان این عصر برعهده دارد. در این برداشت، گفتمان رضاشاه فرآوردۀ آمیزش گفتمان سلطنت مطلقۀ سنّتی ایران و اندیشۀ تجددگرای عصر مشروطه بوده که درپی دورهای از ناامنی و سرخوردگی، به گونهای مدرن اما اقتدارگرایانه نمود یافتهاست.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_970_c43e73cf8a49c8a54d9f8bc72173efa5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140220Reflection of the Belief in Divine Will in Historiography of Ilkhanid Period: With an emphasis on
Jahāngushāy and Wassāf Historyبازتاب اندیشۀ مشیّت الهی در تاریخنگاری عصر ایلخانی (با تأکید بر تاریخ جهانگشا و تاریخ وصّاف)6991971FAمحبوبه شرفی* استادیار گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری0000-0003-3471-2244Journal Article20130225By knowing the viewpoint of two historians in Ilkhanid period about the belief in divine will, this research tries to investigate its reflection in the content and method of their historiography. Therefore, we ask the following questions in order to meet this goal:
What is the motive for the history from the historian's viewpoint? What factors influenced this thinking? What kind of influence had the mentioned viewpoints on the method of historiography?
The following hypothesis is raised in answering these questions: Joveini's deep religious beliefs about divine will and unpleasant political-social circumstances in his time led to a kind of fatalistic attitude towards history; therefore in his historiography, he has not utilized the principles of "cause and effect and analysis" in spite of using critical viewpoints (in some events) and historical fairness in narrating history. In contrast, the epistemological viewpoints of Wassaf towards the essentials in the science of history, his familiarity with several sciences, his patterning from the great historians and thinkers, and his impressionability from Ikhwan al-Safa ('the Brethren of Purity') and at last improvement of socio-political circumstances <em>did not</em> lead to a kind of absolute extra-terrestrial attitude towards history. Basically, his historiography method was based on two principles of "cause and effect" and "critical analysis" following historical fairness; hence his historical narrations are more analyticalاین پژوهش میکوشد با شناخت دیدگاه دو تن از مورّخان عصر ایلخانی در موضوع اندیشۀ مشیّت الهی، بازتاب آن را در محتوا و روش تاریخنگاری آنان بازجوید. از این رو، برای تحقّق این هدف، پرسشهای زیر مطرح است:
از دیدگاه مورّخان یادشده، محرک تاریخ و راهبرندۀآن چیست؟ این تفکّر تحتتأثیر چه عواملی شکل گرفتهاست؟ دیدگاههای یادشده چه اثری در روش تاریخنگاری آنان داشتهاست؟
در پاسخ به این پرسشها، فرضیۀ زیر ارائهشدهاست:
اعتقادات عمیق شریعتمدارانۀ جوینی در مسئلۀ مشیّت الهی و شرایط نامطلوب سیاسی ـ اجتماعی حاکم بر زمانۀ وی، سبب نوعی نگاه مشیّتی از سوی او به تاریخ شدهاست؛ بدینجهت، او در روش تاریخنگاری خویش، بهرغم بهکارگیری دیدگاههای انتقادی (در برخی رویدادها) و گاه انصاف تاریخی، از اصل تعلیل و تحلیل بهرۀ چندانی نبرده است. در مقابل، دیدگاههای معرفتشناسانۀ وصاف دربارۀ مبانی علم تاریخ، آشنایی او با بسیاری از علوم، الگوپذیری از مورّخان و اندیشمندان بزرگ، تأثیرپذیری از اخوانالصفا و بهبود نسبی شرایط سیاسی ـ اجتماعی، سبب نوعی نگاه فرازمینی مطلق از سوی وی به تاریخ نشدهاست. بر این اساس، روش تاریخنگاری وی بیشتر بر دو اصل تعلیل و انتقاد بر پایۀ انصاف تاریخی استوار بوده و به روش تحلیلی نزدیک است.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_971_c17e80b07b52386913bdee01d57b84e7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140220Iran and Islam: Iranian Identity, Islamic Heritageایران و اسلام؛ هویت ایرانی، میراث اسلامی93111972FAحسین مفتخریدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20131014What is the Iranian Identity and what are its major features? What are the basic elements and constituents of Iranian cultural identity? What causes made Iranian identity hold its internal unity throughout several centuries while it has continually been facing a diversity of cultures? These are the main questions which this study seeks to find answers for. Actually, it addresses a complicated theme in Iranian cultural history, the conceptual structure of the Iranian identity in post-Islamic era. Focusing on the Islamic characteristics of Iranian identity it proposes a historical approach to the study of the subject. This aim has been met through giving an explanation of the relation between Islamic and Iranian elements of Iranian identity. The results of the study show that the Iranian people, as an intermediate agent, have played a very important role in conciliating the Iranian and Islamic ideas. They also succeeded to make a brilliant synthesis of their ancient cultural legacy and the new religion. The Islamic part of this synthesis was so important, without a sufficient understanding of which we would not be able to reach an acceptable explanation of Iranian historical developments during the Islamic periodایرانی کیست و وجوه مشخصۀ آن کدام است؟ عناصر و مؤلفههای اساسی فرهنگ و هویت ایرانی چیست؟ چرا بهرغم اینکه قلمرو ایرانی در طول تاریخ، سرزمین چندگانگی فرهنگها و تنوع و تحوّل مداوم آنها بود، یک جریان گستردۀ فرهنگی بر آن حاکم بوده و در عین کثرت ظاهری، وحدتی درونی موجب حفظ و بقای آن شده است؟ بیشک، اسلام، میراثی که از پیامبر گرامی بهجایماند، یکی از عناصر اصلی و سازندۀ هویت امروز ماست؛ به گونهای که وقتی از فرهنگ ایرانی ـ اسلامی سخن بهمیانمیآید، منظور آن نظام فرهنگی است که عناصر دیگر را نیز در خود میگنجاند، زیرا ملاک خودیبودن در این فرهنگ، انطباقپذیری آن با ارزشهای توحیدی یا دستکم عدممبانیت با آن است.
در مقالۀ حاضر، ضمن تشریح رابطۀ عنصر اسلامیت و ایرانیت از منظری تاریخی، چگونگیِ تکوین و تطوّر فرهنگ ایرانی، اسلامی، تثبیت و نهادینهشدن و سرانجام رکود و افول آن را مورد توجه قراردادهایم. نتایج حاصل از نوشتار حاضر نشاندهندۀ آن است که ایرانیان به عنوان حلقۀ واسط، در تفکیک اسلام از عرب و سازگاری اندیشههای ایرانی و اسلامی و ارتقا و اعتلای آن نقش مهمی ایفاکردند و گذشتۀ باستانی را با دین جدید پیوند زدند؛ به گونهای که آمیختگی فرهنگ اسلام و ایران به حدی است که حتی برای شناخت تحولات تاریخ ایران، شناخت اسلام لازم و ضروری است.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_972_b4bc5083eac6fafcc0c48a14f40652fa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140220The Reflection of the Reviving of the Sassanid Culture and Traditions in the Two Azad ud-Doleh Deilami's Inscriptions in Tachar Castle of Persepolis Complexبازتاب احیای فرهنگ و سنن عهد ساسانی در دو کتیبۀ عضدالدولۀ دیلمی در کاخ تچر تختجمشید113131973FAمصطفی ندیمدانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، گروه تاریخJournal Article20130225Tachar castle is an important site in the historical complex of Persepolis. Among wonders of the castle are several inscriptions related to famous kings, rulers and chiefs before the advent of Islam up to the Qajar era. Among these inscriptions one can mention two Azad ud-Doleh Delami's inscriptions. In one of his inscriptions, he narrates the account of ibn Makan's invasion to Isfahan and his attempt to defeat ibn Makan, and in the second inscription, he mentions the reading of Sassanid inscriptions by his order.
This paper aims at analyzing the above mentioned inscription to prove the thesis that Azad ud-Doleh tried to revive the culture and traditions related to the Sassanid era. To this end, he took some steps that will be mentioned in this paper. An investigation into this inscription will provide us with significant historical and cultural insights into the kingship of Azad ud-Doleh.یکی از مکانهای مهم در مجموعۀ تاریخی تختجمشید، کاخ تچر است. از دیدنیهای این کاخ، تعدادی کتیبه است که به پادشاهان، امیران و حاکمان معروف، از پیش از اسلام تا دورۀ قاجاریه تعلّقدارد. از جملۀ این کتیبهها، دو کتیبۀ عضدالدولۀ دیلمی است. عضدالدوله در یکی از کتیبههای خود به بیان واقعۀ حملۀ ابنماکان به اصفهان و لشکرکشی به اصفهان برای دفع او میپردازد و کتیبۀ دوم از خواندهشدن کتیبۀ ساسانی توسط دو دانشمند ایرانی به فرمان او خبر میدهد. در این مقاله، ضمن بررسی واقعۀ تاریخی، به نکاتی که میتوان از این دو کتیبه استنباط کرد، میپردازیم. پاسخ به این پرسش که چرا عضدالدوله در تختجمشید از خود کتیبهای به یادگار گذاشته است، ما را به یکی از سیاستهای مهم عضدالدوله یعنی احیای برخی از آداب و سنن ایران باستان، رهنمون میسازد. همچنین، از این کتیبهها میتوان به استفاده از خط و زبان پهلوی در آن دوره و همچنین تسامح مذهبی آلبویه بهویژه عضدالدوله پیبرد.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_973_baba331071a890f82f84babae85a21c5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77664220140220A Look at Shi'ism and Sunnism in Isfahan:
With a focus on the Immigration of ibn Hilāl Thaqafi, Author of al-Ghārāt and al-Ma'rifahتأملی در تشیّع و تسنّن اصفهان (با تأکید بر مهاجرت ابنهلال ثقفی صاحب کتاب الغارات و المعرفۀ به اصفهان)133154974FAمحمدرضا هدایت پناه* استادیار گروه تاریخ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20130202Discussions of Shi'ism and Sunnism in Isfahan have attracted a lot of attention and were the topic of high interest. However, the Sunnism of Isfahan's seminary—especially radical Sunnism—has been emphasized in the related sources. Historical reports, which have considered this issue and have been cited mostly, referred to the immigration of ibn Hilāl Thaqafi, the author of a well-known book, <em>al-Ghārāt</em>, who moved from Kufa to Isfahan to change the attitudes and opinions of its people. He taught a book entitled <em>al-Ma'rifah</em> ('the knowledge')—authored by himself—to the people of Isfahan where he remained until the end of his life. This book was about the virtues of <em>Ahl al-Bayt</em> and the vices and atrocities of their enemies.
The present paper contemplated the above-mentioned issue and shows that what was prevalent in Kufa was different from the reality of political and religious thought of Isfahan. The religious atmosphere prevailing in the era of Thaqafi's life in Isfahan—the late third and early fourth century AH—had a tendency to Shi'ism and this was contrary to the notion that radical Sunnism had been popular there.تشیّع و تسنّن اصفهان مباحثهای است که شاید زیاد موردتوجه بوده و هست. البته، تسنّن این حوزه در منابع مورد تأکید قرارگرفتهاست؛ آن هم تسنّن افراطی. از جمله گزارشهای تاریخی که در این باره بسیار مورد توجه و استناد قرارگرفته، مهاجرت مورخ شهیر شیعی، ابنهلال ثقفی، مؤلف کتاب مشهور <em>الغارات،</em> است که برای تغییر افکار مردم این شهر از کوفه به اصفهان مهاجرت کرد و کتاب <em>المعر</em><em>فۀ</em> خود را که در مناقب اهلبیت (ع) و مثالب دشمنان بود، در آنجا قرائتکرد و تا آخر عمر در همانجا ماند و از دنیا رفت. مقالۀ حاضر تأملی بر این موضوع دارد و نشانداده که آنچه در کوفه شایع بود، با آنچه واقعیت تفکر سیاسی ـ مذهبی حوزۀ اصفهان بوده است فاصله داشته، بلکه فضای مذهبی حاکم بر اصفهان عصر ثقفی، یعنی اواخر قرن سوم و نیمۀ اول قرن چهارم، با گرایش تشیّع و برعکس، شهرت تسنّن افراطی اصفهان بودهاست.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_974_ba29404c729f1d364156c68ce223d816.pdf