%0 Journal Article %T جایگاه دانش سیاسی در برنامه‌های آموزشی دورة کارشناسی رشتۀ تاریخ %J جستارهای تاریخی %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2251-7766 %A ملائی توانی, علی‌رضا %D 2015 %\ 09/21/2015 %V 6 %N 1 %P 111-134 %! جایگاه دانش سیاسی در برنامه‌های آموزشی دورة کارشناسی رشتۀ تاریخ %K رشتۀ تاریخ %K دانش سیاسی %K برنامۀ آموزشی %K مطالعه میان رشته‌ای %R %X در میان رشته­های اصلی علوم انسانی پیوندهای دانشی عمیقی میان علم تاریخ و علم سیاست وجود دارد. نه تنها در بسیاری از حوزه­های تاریخ معاصر بلکه حتی درباره­ی گذشته­های دوردست­تر نیز می­توان این پیوندها را از نظر موضوعی، معرفتی و روشی نشان داد. کاربرد فراوان واژگان، مفاهیم و موضوعات خاص علم سیاست در مباحث تاریخی از ویژگی­های تعامل این دو علم است. پیوندهای این دو حوزه­ی دانشی را می­توان از زاویه­های گوناگون بررسی کرد اما آن چه محور اصلی این مقاله را شکل می­دهد بررسی چگونگی و  کاربست واژگان و مفاهیم دانش سیاست در برنامه­های آموزشی مقاطع کارشناسی رشته­ی تاریخ از بدو تأسیس این رشته تا امروز است. نگارنده با روش توصیفی- تبیینی می­کوشد این نسبت­ها را از منظر پیوند دانش تاریخ و دانش سیاست در سرفصل­های برنامه­ی آموزشی رشته­ی تاریخ مورد ارزیابی قرار دهد و با روش تحلیل محتوا بسامد و فراوانی این مفاهیم را بسنجد. نتیجۀ این تحقیق گویای افزایش تدریجی حجم درس­های هم­پیوند با دانش سیاست و کاربرد واژگان و مفاهیم سیاسی در برنامه­ی آموزشی رشته­ی تاریخ است. %U https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1712_f7dfbd2dbe80040e0e355d0323b1b4f5.pdf