@article { author = {rostami, fatemeh and ghanvati, mehdi}, title = {بررسی تطبیقی عملکرد شاهان صفویه در مقابله با منکرات}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {1-19}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Safavidera can be scrutinized and analyzed from various angles. One of these angles is the attitudes of Safavid kings towards evil deedsand their actions against social corruption. In this article, through studying historical documents and itineraries remained from that era,attempts were made to examine Safavid kings’ confrontation with the spread of evil deeds and corruption prohibited in Islam. To that end, a descriptive and analytic method was employed. The main concern of the study was to examine if a unified model of Safavid kings’confrontation with evil deeds could be achieved. However, the findings of the study display that in spite of the efforts of all these kings for cleansing the society, their actions do not follow any specific or unified models. The analysis of the causes of this disconformity revealed that Safavid kings pursued their own personal views and most importantly their own political views in this regard}, keywords = {Keywords: Safavid,tradition,Evil deeds,Decrees and commands,Commanding goodness and prohibiting evil deeds}, title_fa = {بررسی تطبیقی عملکرد شاهان صفویه در مقابله با منکرات}, abstract_fa = {دوران صفویه از زوایای مختلف و متنوع درخور بررسی و واکاوی است. یکی از زوایای درخور تأمل نوع نگرش شاهان صفوی به مقولة منکرات و شیوة برخورد آنان با مفاسد اجتماعی است. در این مطالعه سعی شده است با بهره‌گیری از متون تاریخی و سفرنامه‌های به‌جامانده از آن دوران و با کاربرد روش توصیف و تحلیل عملکرد شاهان صفوی در مقابله با رواج منکرات و اعمال مذموم از منظر دین اسلام بررسی شود. مهم‌ترین دغدغة نگارندگان در مطالعة حاضر این است که آیا سلاطین صفوی برای مقابله با منکرات از الگوی واحدی پیروی می‌کردند؟ براساس یافته‌ها، به‌رغم توجه شاهان صفوی به پاک‌سازی جامعه، آنان از الگوی واحدی در این زمینه پیروی نمی‌کردند. نگرش‌ شخصی و از همه مهم‌تر نگرش سیاسی شاهان صفوی به مقولة منکرات از دلایل مهم اقدامات گوناگون سلاطین صفوی در زمینة جلوگیری از منکرات بوده است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‏ها: احکام و فرمان‌ها,امر به معروف و نهی از منکر,شریعت,صفویه,منکرات}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2092.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2092_9f3f722283fe5586d64147940fff315d.pdf} } @article { author = {shakouri far, malihe and nasrollah zade, cyrus}, title = {پیگیری سنّت‌های ایرانی در سکّه‌های اشکانی}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {21-46}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Arsacid monarchy as the third Iranian dynasty played an important role in the ancient era for five centuries. However, due to the inadequacy of written documents from that era, coins are considered precious sources for us to identify the political, historical, cultural, artistic, and religious views and ideas of that time, i.e. Arsacid kings. Concerning the similarities between the employed symbols in Arsacid coins and ancient Greek culture symbols, Arsacids are often accused of being pureparvenuswho chiefly imitatedthe Greeksand lacked culture of their own. Nonetheless, a deeper scrutiny of Arsacid coins exposes that the depiction, writing, and clothing can be considered the revivers of Iranian traditions and this is the issue which is argued for in this study by means of coins examination studies and descriptive-analytic methods. The examination of coins shows that there was a return to previous traditions and an inclination towards establishing a balance between Iranian-Eastern traditions and Greek-oriented attitudes in post Achaemenid era among Arsacids}, keywords = {Keywords: Arsacid coins,Iranian traditions,Depiction,Inscription}, title_fa = {پیگیری سنّت‌های ایرانی در سکّه‌های اشکانی}, abstract_fa = {شاهنشاهی اشکانی، سومین سلسلة ‌‌ایرانی، حدود پنج قرن نقشی به‌سزا در دنیای باستان ایفا کرد، اما به‌سبب کمبود منابع نوشتاری از این دوران سکه‌‌ها عمده‌‌ترین منبعِ باارزش برای بازشناسی اندیشه‌‌ها و دیدگاه‌‌های سیاسی، تاریخی، فرهنگی، هنری، و مذهبی شاهان اشکانی‌اند. اغلب و براساس شباهت‌‌هایی که میان نمادهای به‌کاررفته در سکه‌‌های اشکانیان با فرهنگ یونانی دیده می‌‌شود، اشکانیان را نورسیدگان فاقد فرهنگ می‌‌دانند که به تقلید محض یونانی‌‌مآبی همت گماشتند، اما واکاوی ژرف‌‌تر سکه‌‌ها در زمینة‌‌ تصویرنگاری، کتابت، و پوشاک می‌‌تواند نشان‌دهندة احیای سنت‌‌های ایرانی باشد. این نوشتار، با بهره‌‌گیری از مطالعات سکه‌‌شناختی و به شیوة توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی آن می‌پردازد. براساس بررسی سکه‌‌ها، نمونه‌‌هایی از بازگشت به سنت‌های گذشته و ایجاد تعادل میان سنت‌‌های ایرانی‌‌ ـ شرقی با تمایلات یونانی‌‌مآبی در دورة پساهخامنشی و به‌دست اشکانیان نمایان می‌شود.}, keywords_fa = {سکّه‌های اشکانی,سنّت‌های ایرانی,تصویرنگاری,کتیبه}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2093.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2093_fcf1158296ae8afc917a437e1b907731.pdf} } @article { author = {abbasi, mahnaz}, title = {بررسی تغییرات الگوی فرهنگی پاکی و ناپاکی در ایران}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {47-71}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {One of the great events in the history of Iran is the emergence and spread of Islam within the early Hegira centuries.  The result of the interaction between Islam and Iran was transformations in many cultural dimensions and indices. This research states the problem of the Islamization of Iranian lifestyle andthe culture of purity and impurity, in particular.In this article,interpretive-analytic methods are used to explore the changes tocleanliness system. Accordingly, the cultural patterns of purity and impurity of animals, nature, and things in Iran in pre-Islamic age wereinitially studied. Then the Iranian interactions wereexplained.In its new conceptualization of purity and impurity, Islam announced all animals as beneficial which consequently modified some of Zoroastrian cultural patterns. For example, dogs and pigs were considered impure (najis) while snakes and vermin are not demonic in Islam. However, in certain cases including Halal meat animals like horses, cows, etc, we observe the consistency of previous patterns.About nature, the sacredness of fire underwent a transformationwhile the concept of earth remained the same. Nevertheless, water experienced both consistency and modification in its cultural significance.In case of objects and things, we observe the restriction of filthiness in case of clothes, house furniture, wooden products, corpse touch, etc.}, keywords = {Keywords: Islamization,Iran,Cleanliness,Cultural pattern,Transformation}, title_fa = {بررسی تغییرات الگوی فرهنگی پاکی و ناپاکی در ایران}, abstract_fa = {  از رخ‌دادهای بزرگ تاریخ ایران ظهور و گسترش اسلام در سده‌های نخستین هجری بود. دستاورد تعامل ایران و اسلام تحول در بخشی از ابعاد و شاخصه‌های فرهنگ بود. چگونگی اسلامی شدن شیوة زندگی مردم، به‌ویژه فرهنگ پاکی و ناپاکی، مسئلة پژوهش حاضر است. در مطالعة پیش رو، به دنبال فهم تحول نظام تطهیر، با استفاده از روش تفسیری و معناکاوانه، نخست الگوهای فرهنگی پاکی و ناپاکی حیوانات، طبیعت، و اشیا در ایران دورة پیشااسلامی بررسی و سپس به بازنمایی نوع تعامل مردم ایران ‌پرداخته می‌شود. در مفهوم‌سازی جدید از پاکی و ناپاکی، اسلام با مفید دانستنِ کلیة حیوانات به تغییر برخی الگوهای فرهنگی زرتشتی اقدام کرده، سگ و خوک را ناپاک دانسته و در مقابل حشرات و خزندگان را اهریمنی ندانسته است. در برخی حیوانات حلال‌گوشت، مانند اسب و گاو، نیز تداوم الگوهای پیشین را شاهدیم. دربارة طبیعت، در برخی موارد، با تغییر الگو در مفهوم قداست آتش روبه‌رو بوده‌ایم، دربارة زمین شاهد تداوم همراه با تثبیت هستیم، و در مورد آب رویکرد فرهنگی تداوم هم‌ر‌اه با اصلاح است. دربارة اشیا نیز نظاره‌گر محدودسازی در مفهوم پلیدی البسه، لوازم منزل، و فرآورده‌‌های چوبی در تماس با مردار و ... هستیم.}, keywords_fa = {کلیدواژه‏ها: اسلامی شدن,الگوی فرهنگ,ایران,تطهیر,تغییر}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2094.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2094_931c6c5b7a66d423e2154c8a0057fd1e.pdf} } @article { author = {lotfabadi, mohsen and pourghanbar, mohamad}, title = {Historiography of Ehsan Tabari}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {73-93}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Abstract These are all features of the historian Ehsan Tabari: Reviews on People with demos (Studing history of the masses), Looking structural Phenomena and events, Examine the chain of events To understand the evolution of time, Due to events in other regions of the world And other historical periods, For a better understanding of your desired event, Inference rule of historical phenomena, According to the algebraic and historical development. However, Tabari due to strict adherence to Marxist ideology, ignores many historical facts of Iran And its theoretical approach Imposes on historical phenomena, although he is not  believed it. Keywords: Historiography, Ehsan Tabari, Marxism, The Tudeh Party.    }, keywords = {Keywords: Historiography,Ehsan Tabari,Marxism,The Tudeh Party}, title_fa = {تاریخ‌نگاری احسان طبری}, abstract_fa = {ویژگی‌های تاریخ‌نگاری احسان طبری عبارت است از: تاریخ‌نگاری از پایین (بررسی تاریخ خلق یا تودة مردم)؛ ساختاری نگریستن به پدیده‌ها و رویدادها؛ ریشه‌یابی و بررسی زنجیره‌ای حوادث برای درک تحولات زمان حال (طبری دغدغة حال و آینده دارد)؛ توجه به رخ‌دادهای دیگر مناطق جهان و دیگر دوره‌های تاریخی برای فهم بهتر حادثه و رویداد مورد نظر خود؛ استنتاج قاعده و قانون از پدیده‌های تاریخی؛ اعتقاد به پیش‌بینی و تکرارپذیر بودن آن؛ و اعتقاد به حرکت جبری و تکاملی تاریخ. با وجود این، طبری، به‌علت پای‌بندی شدید به مرام مارکسیستی، بسیاری از واقعیت‌ها و حقایق تاریخ ایران را نادیده می‌گیرد و ره‌یافت نظری خود را بر پدیده‌های تاریخی تحمیل می‌کند؛ هرچند که خود به چنین امری معتقد نیست.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: تاریخ نگاری,احسان طبری,مارکسیسم,حزب توده}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2095.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2095_3df68168faca39b224fd24171e6f09aa.pdf} } @article { author = {ghasem zade, ali and khodadadi, fazlollah and fesharak, mohsen}, title = {رمان تاریخی، تاریخ یا رمان؟ (شکل شناسی و بررسی ساختار روایی دررمان تاریخی)}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {95-115}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {A historical novel is a form of story-like narrative which is a combination of story and history. Accordingly, we cannot easily comment whether, within this framework, it is the history that isbeing focused on by the author—as all the story’s elements are employed in the service of the historian—or history simplyplays an incidental role at the back stage of the story. The best exampleof the mixture of history and story can be observed in these types of novel. In this narrative framework, outstanding historical figures, course of events, and previous eras are re-constructed. In view of that, since it engages with the past, it is considered history.However, as it engages with elaboration of events via narrative and storytelling elements, it is a story/narrative. In fact, as a historical novel tends to express the past events, it follows narrative patterns.If we examine these types of novels, we recognize that they chiefly concentrate on the “past”; in other words, they convey a message about the “past” in retrospection.The present research, through utilizing library-oriented research method and descriptive-analytic approach, clarifies the morphology of the structure of historical novels and studies the mixture of the two elements of narrative and historywithin this framework.}, keywords = {Key words: Story,Narrative history,narrative,Historical novel}, title_fa = {رمان تاریخی، تاریخ یا رمان؟ (شکل شناسی و بررسی ساختار روایی دررمان تاریخی)}, abstract_fa = {رمان تاریخی شکلی از روایت داستانی ست که ترکیبی از داستان و تاریخ است. به طوری که نمی­توان به آسانی گفت که در این قالب آیا تاریخ به عنوان موضوع کار نویسنده، در محور داستان قرار می­گیرد و تمامی عناصر داستان در خدمت مورخ در می‌آید یا تاریخ به عنوان حکم فرعی اثر در پس داستان خود نمایی می­کند؟ بهترین نمونۀ آمیزش داستان وتاریخ را در این رمان ها می­توان دید. در این قالب داستانی اشخاص برجسته وتاریخی،سلسه حوادث و عصر گذشته بازسازی می شود و از آنجا که به گذشته می پردازد تاریخ است واز آنجا  ‌‌که برای بیان حوادث از عناصر روایت وداستان پردازی استفاده می­کند، داستان است.در واقع رمان تاریخی از آنجا که به شرح حوادث گذشته می­پردازد، تابع الگوهای روایت است. اگر به آن دسته از رمان هایی که نوشتار تاریخی خوانده می شود دقت کنیم متوجه می شویم که بیشتر داستان به چیزی نظر دارد که «گذشته» است یا به نوعی معنایی از«گذشتگی» به خود گرفته است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و با بهره­گیری از روش کتابخانه­ای به شکل شناسی ساختار رمان تاریخی می­پردازد و در حین پژوهش علاوه بر تبیین ساختار رمان تاریخی به چگونگی آمیزش دو عنصر داستان و تاریخ در این قالب می­پردازد}, keywords_fa = {کلید واژگان:داستان,تاریخروایی,روایت,رمان تاریخی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2096.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2096_f8e6c6bf45bf9a58d7d14e974f576908.pdf} } @article { author = {mehrafarin, reza and ghaempanah, mehdi}, title = {Gods’Metamorphosis in Ancient Ilam}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {117-138}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Ilam civilization is the most important ancient and indigenous civilization of Iran prior to the formation of Aryan rule and the Achaemenid Empire. The capital of this civilization, Susa, joinedurbanization in 3200 B.C. and was put aside from history in 646 B.C. by Assyrian Empire. One of the most significant part of this civilization was  Ilamidreligion and worldview as represented in their temples, gods statues, religious traditions, and ceremonies such as immolation, oblation, and so on. According to archeological documents and evidence, Ilamid religion has transformed greatly. This transformation is to a large extent reflected in the changes to the figures of Ilamid gods. This article, relying on archeological evidence, makes efforts to examine the metamorphosis in Ilamidgods from the beginning of their formation to the decline of this civilization. The gods appeared as animals (beasts), animal-animal combination, animal-human combination, and eventuallyas sacred and unobservable gods.}, keywords = {Keywords: Ilam civilization,Ilamid religion,Gods’ role,Mythological patterns}, title_fa = {دگردیسی خدایان در ایلام باستان}, abstract_fa = {  تمدن ایلام مهم‌‌ترین تمدن باستانی و بومی سرزمین ایران پیش از تشکیل حکومت‌‌های آریایی ماد و هخامنشی است. این تمدن، با مرکزیت شوش، از حدود 3200 پ‌م وارد عصر شهرنشینی شد و در 646 پ‌م به ‌‌دست آشوری‌‌ها از صحنة تاریخ کنار گذاشته شد. یکی از مهم‌‌ترین ارکان تمدن ایلامیان مذهب و جهان‌‌بینی خاص آنان است که با ساخت معابد، پیکرة خدایان، و مراسم و آیین‌‌های مذهبی، مانند قربانی و نذورات، جلوه‌‌گر می‌‌شود. براساس مدارک و شواهد باستان‌‌شناختی، مذهب ایلامیان در گذر زمان بسیار دگرگون شده است؛ مهم‌‌ترین وجه این دگرگونی را می‌‌توان در اَشکال مختلف خدایان ایلامی به‌طرزی آشکار مشاهده کرد. در مطالعة حاضر ‌کوشش شده است، با تکیه بر شواهد باستان‌‌شناختی، سیر تحول اَشکال خدایان ایلامی از آغاز شکل‌‌گیری تا سقوط این تمدن در قالب ظاهر، حیوانات (دیوسانان)، ترکیب حیوان ـ حیوان، ترکیب انسان ـ حیوان، انسان، و سرانجام به‌‌‌صورت ایزدانی مجرد و نادیدنی به نمایش گذاشته شود.}, keywords_fa = {کلیدواژه‏ها: تمدن ایلام,مذهب ایلامیان,نقش خدایان,نقوش اساطیری}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2097.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2097_370d024a4c02cee68523e15f29b3d519.pdf} } @article { author = {nadim, mostafa and safa, mina}, title = {گفتمان تبارشناسی آل‏سامان در روایت بلعمی}, journal = {Historical Studies}, volume = {7}, number = {1}, pages = {139-160}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Samanidgovernment was established in the fourthcentury (AH) in the east of Islamic caliphate, within a rich socio-cultural context. Samanid dynasty needed to prove its rights and legitimacy because of its conflict with the political discourse of their rival governments. This had to be done by taking advantage of thevalues and conceptsembedded in the rational, cultural, and conceptual contextsand linguistic structure of the settlers of the conquered lands. Within this ideological framework, one of the principal conceptionsfor gaining political and cultural legitimacywas the dynasty’s affiliation with royal lineage and mythological-historical heroes. In this article, unlike other types of genealogy, a novel methodology was utilized. Accordingly, discourse analysis theory and methodology in the examination of Bala’mi narrative on Arsacid-Samaniddynasty wasemployed in this study. The results of the analysis revealed that Samanidroyal court inserted its own political propositions and genealogyinto this historical book on accounts of their political competitions and ideological aims.}, keywords = {Key words: Samanids,Political discourse,Genealogical discourse,Legitimacy,Bala’mi history}, title_fa = {گفتمان تبارشناسی آل‏سامان در روایت بلعمی}, abstract_fa = {دولت سامانی در شرق قلمرو خلافت اسلامی در بستری غنی از مؤلفه‌ها و مفاهیم فرهنگی-اجتماعی در قرن 4ه.ق تأسیس گردید. آل‌سامان در کشاکش با گفتمان سیاسی دولت‌های رقیب نیازمند اثبات حقانیت و کسب مقبولیت از طریق بهره‌برداری از مفاهیم و ارزش‌های موجود در بافت فکری، فرهنگی و نظام معنایی تثبیت شده در ساختار زبانی ساکنان سرزمین‌های مفتوحه شدند. یکی از مفاهیم ریشه‌دار در چنین بافت و نظام اندیشه‌ای: «برخورداری از تبار پادشاهان و قهرمانان اساطیری-تاریخی» در پذیرش سیاسی و فرهنگی یک سلسله بود. بر این اساس در این مقاله برخلاف روش‌های معمول مطالعات تبارشناسی در رویکردی جدید از روش‌شناسی و نظریۀ تحلیل گفتمان در بررسی روایت بلعمی از تبار اشکانیِ سامانیان استفاده گردید و آشکار شد که دربار سامانی در بستر رقابت‌های سیاسی و اهداف ایدئولوژیک، گزاره‌های سیاسی و تبارشناسی خود را در وارد این کتاب تاریخی نموده است.  }, keywords_fa = {کلیدواژه: سامانیان,گفتمان سیاسی,گفتمان تبارشناسی,مقبولیت,تاریخ بلعمی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2098.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_2098_330eecae8763c119c76186344c63e5a4.pdf} }