@article { author = {Ahmadzādeh, Mirhvās}, title = {A Survey of Economic Problems of Sīstān and Baluchistān During Qājār Period}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-13}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {This article aims to give an explanation of Sīstān’s historical developments during the Qajar period. Sīstān as an integral part of Iran’s geographic identity as well as its history and culture has ever been regarded as an important province whose developments were not out of consequence for other part of the country. Moreover, it seems the province experienced very consequential developments during 19th/13th century which affect the future of its life. In this article, a special attention paid to the problems of local economy of Sīstān during Qājār period. It attempts to provide the interested reader an explanation of this province’s local economic developments within a theoretical framework. The base of this theoretical framework is the theory of Asiatic Mode of Production. According to this theory, the pivotal cause of societies’ development or uneven development is the political and social forms of relation. The present article assumes the climatic changes and geographic situations central to the economic developments of Sīstān during the period in question. As it maintains, the geographic factor, while being out of human’s control, played a crucial role in Sīstān’s economic and cultural maldevelopment. But, at the same time it doesn’t exonerate political authorities of their contribution to this situation. So, the article has a special attention to the role of governmental policies and statesmen’s malfunctions in the lag of development in Sīstān.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مسائل اقتصاد سنتی در سیستان و بلوچستاندورة قاجار}, abstract_fa = {بررسی مسائل تاریخی و بومی سیستان، یعنی بخشی از جغرافیای تاریخی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی ایران به‌ویژه در تاریخ دوران معاصر حائز کمال اهمیت است؛ محوریت این مقاله بر نظریه‌ای استوار است که عامل اقتصادی و به تعبیر دقیق‌تر، مناسبات تولیدی جامعه را علت اصلی شکل‌‌نگرفتن مناسبات جدید اقتصادی و توسعه‌نیافتگی در ایران می‌داند. بر‌اساس نظریة شیوة تولید آسیایی، مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه عامل مهم توسعه یا توسعه‌نیافتگی است. این مقاله تغییرات ناشی از فشارهای اکولوژیک و تأثیر متقابل تحولات جغرافیایی و آثار آن همچون مهاجرت و ... را در تحولات تاریخ اقتصادی سیستان می‌پذیرد و عامل جغرافیایی را عنصری مؤثر در توسعه یا عقب‌ماندگی و مسئله‌ای خارج از کنترل انسان می‌داند. اما مسائل اقتصاد سنتی سیستان علاوه‌بر علل اقلیمی و طبیعی، متأثر از بی‌توجهی دولت‌ها و حکمرانان و استفاده‌نکردن از ظرفیت موجود و کاربردی‌نبودن علوم موجود هم بوده‌است. در دورة قاجار، عوامل و مسائل داخلی باعث شده است تا از استعدادهای ذاتی این سرزمین پر‌اهمیت بهره گرفته نشود. مقالة حاضر، قطع رابطة تولید و علم را، که مسئلة اساسی اقتصاد سنتی ایران و به‌ویژه سیستان در دورة قاجار است، تحلیل و ارزیابی کرده است.}, keywords_fa = {اقتصاد سنتی,اقتصاد سیاسی,سیستان و بلوچستان,تاریخ قاجار,شیوة تولید}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_167.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_167_f2c4aacdbcb6353d76d222cfad7cb024.pdf} } @article { author = {Allahyari, Feraidoun and feroqi abari, Asqar and Abdolahi Nouruzi, Ezatollah}, title = {An Analytic Survey of the Socio-Political Structure of Power within a Tribal Formation: the Case of Bakhtiaris (From Qajar Period to the Islamic Revolution)}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {15-50}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Bakhtiari clan is one of the important and powerful tribes of South-western Iran during its history experienced several vicissitudes. It also has played a really effective role in political developments of modern Iran. The socio-political structure of Bakhtiari’s tribal power has been subjected to a special pattern which experienced certain changes during its history. Despite the other tribes, power structure of Bakhtiaris constituted of a hierarchical structure including different levels and ranks. At the other hand, the kinship structure of Bakhtiari clan, which included the smallest unity i.e. family (Behan: black tent) to the largest one, i.e. the ling (branch) seems to be the main cause of its centrifugal nature. In conditions which these semi-independent parts combined and integrated into a united structure, formation of a tribal confederation or union was the result. In former times, the Khan’s social statute was at the highest level of tribal authority and magistrates, headmen, and deans stand next to them respectively. But the gradual rise of the modern state, consolidation of its central power and the expansion of military forces resulted in a dwindling of Khan’s power. This, in turn caused the political structure of Bakhtiaries, especially the status of the Khan, to encounter with some essential changes; in next periods there was no more the traditional status of khan at the top of this tribal structure. How we can describe the socio-political structure of power in Bakhtiari society and its constitutive nature, what were the main changes it endured during recent centuries and what were the causes behind these changes are questions which this study aims to answer. To attain this purpose it tries to develop a research within an analytical/descriptive method. Its main source is a volume of data gleaned from library references which are organized, evaluated, and analyzed to attain the purpose.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تحلیلی ساختار قدرت سیاسی ـ اجتماعی در ایل بختیاری از قاجاریه تا انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {ایل بختیاری یکی از ایل‌های مهم و مقتدر جنوب ایران بوده است که در طول تاریخ خود، فراز و فرود بسیاری داشته و نقش بسزایی در تاریخ ایران و تحولات این کشور ایفا کرده است. ساختار اجتماعی ـ سیاسی بختیاری‌ها از الگوی خاصی پیروی و در طول تاریخ تغییر کرده است. قدرت در بختیاری، برخلاف جوامع عشایری دیگر، از سطوح و لایه‌های گوناگونی تشکیل شده بود. ساختار تیره‌ای بختیاری، که از کوچک‌ترین جزء یعنی خانواده یا بّهون (سیاه چادر) تا بزرگ‌ترین آن یعنی شاخه (لنگ) را دربرمی‌گرفت، خودبه‌خود باعث تفرق و پراکندگی قدرت می‌شد. هنگامی که همة این اجزا با یکدیگر متحد و یکپارچه می‌شدند، ایل یا اتحادیة ایلی را تشکیل می‌دادند.   در گذشته خان‌ها در رأس ساختار سیاسی و کلانتران و کدخدایان و ریش‌سفیدان به‌ترتیب بعد از آن‌ها قرار داشتند، اما با قدرت‌گرفتن دولت مرکزی و گسترش پاسگاه‌های نظامی به‌تدریج از قدرت خان‌ها کاسته و ساختار سیاسی بختیاری‌ها تغییر کرد، به‌طوری که امروز خان‌ها در ساختار قدرت بختیاری‌ها جایگاهی ندارند.   این‌که ساختار قدرت سیاسی و اجتماعی در گذشتة جامعة بختیاری چگونه بوده و در طول زمان چه تغییراتی داشته و عوامل این تغییرات چه بوده مسائلی است که در این مقاله بررسی می‌شود؛ و هدف از این پژوهش «بررسی تحلیلی ساختار قدرت در ایل بختیاری»، از قاجاریه تا انقلاب اسلامی، است. مقالة حاضر با روشی توصیفی و تحلیلی بر پایة منابع کتابخانه‌ای در صدد پاسخ‌گویی به این مسائل است و پس از ارزیابی داده‌های تاریخی و تجزیه و تحلیل آن‌ها، به سازماندهی و استنتاج آن پرداخته است.}, keywords_fa = {ساختار قدرت,ایل بختیاری,طبقات,خان‌ها,قاجاریه}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_168.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_168_ef146a19011645adbfbc665a45ed8b02.pdf} } @article { author = {Tashakkorī, Ali Akbar and Chāhiān, Ali Asghar}, title = {Sanī’ al-dawlah’s Role in the Renovation of Industry and Establishment of Parliamentary System: A Critical Reevaluation}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {51-75}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Nāser ad-Dīn shah’s rule in Iran (1264-1313/1848-1899), as the longest period of sultanate during Qājār era (1797-1925), witnessed an unprecedented expansion of relations with Europe. Due to this development, a considerable volume of modern thoughts and technologies introduced the country. It was not the mere result however, and certain economic and political challenges emerged too. Beside the efforts made by some independent intellectuals to introduce certain reforms to the political structure, there were also a group of traditional politicians who felt the necessity of reform as well. This group of reformists maintained a rather conservative approach to political reform. Murtezā Qulī Khān Sanī’ al-dawlah was a paramount figure in this group whose approach to political reform is a case of special importance and worth of an adequate study. The present study concentrated on this figure and his role in establishing the parliamentary system in Iran as well as his contribution to the introduction of modern industry to the country. It claims a special importance for the social background of Hedāyat family to which Sanī’ al-Dawlah belonged and his graduate studies in Germany. According to author, this social and educational background prepared Sanī’ al-Dawlah with an emphatic concern for introduction of western technology to Naserid Iran. However, Sanī’ al-Dawlah career was not limited to this. He also played an effective role in constitutional revolution and cooperated actively to establish parliamentary system in Iran.}, keywords = {Qajar period,Hedayat Family,Sanii’ ad-Dawlah,Modern Industry,Constitutional Revolution,Parliamentary System}, title_fa = {نگرشی بر نقش صنیع‌الدوله در نوسازی صنایع و استقرار نظام پارلمانی}, abstract_fa = {در عصر ناصری، گسترش روابط با غرب نه‌تنها راهی برای ورود افکار و فنّاوری‌های تازه به ایران گشود، که فرایند چالش‌های سیاسی ـ اقتصادی این دوره در انقلاب مشروطه نمود ‌یافت. در این میان، گذشته از تلاش روشن‌فکران غیر‌حکومتی در اصلاح ساختار سیاسی، در طیف حکومتی نیز ضرورت اصلاحات دل‌مشغولی گروهی از دولت‌مردان به‌شمار می‌رفت. بر این اساس، نقش مرتضی‌قلی ‌خان صنیع‌الدوله از دو رویکرد اهمیت داشت: وجاهت فرهنگی - سیاسی خاندان هدایت و از دیگر سو آشنایی با ساختارهای جدید غرب در عرصه‌های صنعتی و فکری. از این‌رو، چنانچه در عصر ناصری و تا پیش از وقایع مشروطیت، صنیع‌الدوله به بازسازی صنایع یا نمودی از اصلاحات توجه کرد، در حوادث آتی نیز با همیاری طیف اعتدالی مجلس، نقش شایان توجهی در استقرار نظام پارلمانی داشت.}, keywords_fa = {دورة قاجار,خاندان هدایت,صنیع‌الدوله,صنعت,مشروطیت,نظام پارلمانی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_169.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_169_0c2c2eff5d3321f3c44dc0ea0a120d8d.pdf} } @article { author = {Janahmadi, Fateme}, title = {Hamīd ad-Dīn Kirmānī and his Role in Management of Fatimid Crisis}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {77-98}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {During the rule of Fatimid caliph al-Hakim (311-386 A.H.), certain social and cultural crises challenged the Fatimid dynasty. It seems this critical situation has been the main cause of the Hamīd ad-Dīn Kirmānī’s presence in Fatimid Cairo. Kirmānī was a prominent Persian figure in Isma’īlīte ideological hierarchy and was nominated as the Hujjah, a high ranked position in this hierarchy. His active presence in al-Hakim’s court as the representative of Persian school contributed effectively to defense of Isma’īlīte ideology. Growth of extremist trends and Abbāsīd propaganda were the most important threats. This survey has paid attention to this critical situation of Fatimid history and Kirmānī’s role in managing it. The main questions of it are: What was/were the cause/causes of the internal crises which during this period entangled Fatimid state and Hamid ad-Din’s presence in Cairo seemed to be was an answer to them? What were Kirmānī’s devises to control these crises and what characteristics merited him, among numerous Isma’īlīte Dā’īs, to be elected for this mission?  To answer these questions, there are two hypotheses. First, it seems the main causes of critical situation of Kirmānī’s period have been an internal challenge of Isma’ilite doctrine as well as the appearance of some extremist trends. To answer the second question it seems Kirmānī who had developed a kind of synthetic ontology, succeeded to manage this critical situation in three phases: recognizing the crisis, rethinking of the theoretical bases of Isma’ilite doctrine with the purpose of finding functional devises to control the crisis, and finally, providing a theoretical framework for Isma’ilite Imamate to strengthen the doctrine. To answer the third question, the brilliant background of Kirmānī and his active presence in the theoretical dialogues of Isma’ilies with theologians who represented the other sects has been surveyed. The results of this research show that, Kirmānī‘s presence in Fatimid Cairo and his activities were crucial for managing this critical point of Isma’īlīte history. Not only had he played a really efficient role to save Fatimid dynasty from its sooner collapse, but also he was successful to propose a masterfully manipulated theory of Imamate for Isma’īlīte sect. Based on an analytic-descriptive methodology, this study has tried to use textual data gleaned mostly from Isma’īlīte written material in history and theology to attain its goals.}, keywords = {Hamīd ad-Dīn Kirmānī,Iran,Egypt,Fatimids,Abbasids,Isma’īlīte,al-Hakim b Amr allāh}, title_fa = {اندیشمند ایرانی حمیدالدین کرمانی و مدیریت بحران دربار فاطمیان}, abstract_fa = {بحران‌های سیاسی و فرهنگی پیش‌آمده در قاهره هم‌زمان با دورة پرتحول خلافت‌ الحاکم بامرالله فاطمی (د 386 - 411 ق) زمینه‌های فراخوان پایور ایرانی حمیدالدین کرمانی (411 ق) حجت جزیرة عراق و ایران1 را به مصر فراهم آورد. حضور فعال او که نمایندة مکتب ایرانی در دربار فاطمیان بود، موجب‌ شد تا از لطمات فکری ناشی از بروز جریان‌های غالی‌گرایانه و افراطی چون دروزیان و یا تبلیغات مستمر عباسیان برضد ایشان به‌شدت کاسته شود. آنچه مقرر است در این بررسی بدان پرداخته ‌شود، پاسخ به این پرسش‌های اساسی است که علت بحران‌های درون‌فرقه‌ای اسماعیلیه در عصر حمیدالدین چه بود که منجر به حضور او در قاهره شد؟ شیوه‌ها و راهکارهای کرمانی برای مواجهه و مهار و مدیریت بحران قاهره چه بود؟ و این‌که چرا در میان بی‌شمار دعات اسماعیلی، حمیدالدین برای مبارزة عملی و علمی با بحران اسماعیلیه به دربار فاطمیان راه ‌یافت؟ مطابق بررسی‌های به‌عمل‌آمده نتیجة تلاش‌های مستمر این اندیشمند ایرانی رفع بحران‌های عصر الحاکم بامرالله و پیشگیری از اضمحلال زود‌هنگام دولت فاطمیان و ارائة طرحی نو در تبیین مراتب امامت و دعوت اسماعیلیه بود. نظر به‌عنوان مقاله و حیطة مطالعاتی آن نخست سؤال آخر پاسخ داده ‌شد و سپس با روش توصیفی ـ‌ تحلیلی مبتنی بر داده‌ها و آثار و مکتوبات تاریخی و کلامی اسماعیلیه و به‌ویژه آثار حمیدالدین فرضیات تحقیق بررسی شد.}, keywords_fa = {حمید‌الدین کرمانی,ایران,مصر,فاطمیان,عباسیان اسماعیلیه,الحاکم بامرالله}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_170.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_170_dc42ebd1545fea2bb6e6ae8d32a94900.pdf} } @article { author = {Zarrinkoob, Ruzbeh and Yazdani Rad, Ali}, title = {Devises of Zoroastrian Priests to Prevent Zoroastrians’ Conversion to Islam}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {99-126}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {This study aims to explain how Zoroastrian Priesthood, encountering with the critical situation of post-Arab conquest era, devised ways to guarantee the survival of its community and prevent conversion. It relied mainly upon the historical documents and textual material- especially Zoroastrian texts. These texts largely have a religious nature and, have been generally produced during the 3th/9th and 4th/10th Centuries. These are solutions which based mainly on the old traditions and could be classified under four categories: a) those which addressed economic pressure and punishments, b) devises for economic encouragements, c) those of self isolation, and d) those which enjoy an apocalyptic nature, including salvation literature. But, these devises, whatever their importance, apparently were not effective enough to prevent the increasing process of Zoroastrians’ conversion to Islam. They even in some occasions resulted reversely and caused more pressure on Zoroastrians (especially when Islam’s superiority in Iran was completed and Zoroastrians changed into a vulnerable minority). Therefore, it increased the rate of conversion of Zoroastrians to Islam. Among these solutions, just apocalyptic and salvation literature- that seems to be a result of hard conditions which Zoroastrians endured as a minority in Islamic society- were useful enough to keep the rest of Zoroastrians hopeful, and encouraged them to hold their Zoroastrian religion.}, keywords = {Islam,Zoroastrians,Zoroastrian priests,Seclusion,pure and impure,Prophecy,salvation}, title_fa = {تدابیر روحانیان زردشتی برای مقابله با تغییر دین به‌دینان (از سقوط شاهنشاهی ساسانی تا پایان سدۀ چهارم هجری)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با تکیه بر اسناد و متون تاریخی؛ به‌ویژه متون زردشتی که عمدتاً در سدة سوم و چهارم هجری تدوین شده‌ و صبغة دینی دارند، به بررسی تدابیری می‌پردازد که روحانیت زردشتی پس از سقوط شاهنشاهی ساسانی، برای حفظ و بقای جامعة زردشتی و ممانعت از تغییرِ دین روزافزون به‌دینان اندیشیدند. این تدابیر را، که مبتنی بر سنت‌های کهن بودند، می‌توان به چهار دستة اصلی تقسیم کرد:   الف) مجازات و فشارهای اقتصادی؛   ب) مشوق‌های اقتصادی؛   ج) انزوای خودخواسته؛   د) ترویج ادبیات نجات‌بخشی.   هیچ‌یک از این تدابیر مانع از گروش روزافزون زردشتیان به اسلام نشد؛ ضمن این‌که گاه این تدابیر نتیجة معکوس داشت و عملاً منجر به تشدید فشارهای وارده بر به‌دینان شد، به‌ویژه هنگامی که اسلام در ایران کاملاً تثبیت شد و زردشتیان در اقلیت قرار گرفتند، و سرعت گروش به‌دینان به اسلام افزایش یافت. ادبیات نجات‌بخشی، که برآمده از شرایط دشوار زردشتیان در روزگاری بود به‌صورت اقلیتی کوچک در دل جامعة بزرگ اسلامی می‌زیستند، تنها عاملی بود که امید را در دل اندک زردشتیان باقی‌مانده روشن نگاه می‌داشت و ایشان را به پایداری بر به‌دینی ترغیب می‌کرد.}, keywords_fa = {اسلام,به‌دینان,روحانیان زردشتی,انزوا,پاک و نجس,پیشگویی,نجات‌بخشی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_171.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_171_525d13511b4382fd2c84ae6d247542ff.pdf} } @article { author = {Zandieh, Hasan and Ismā’ili, Mohsen}, title = {The Invisible Spirit of Persian Poetry: The Impact of Socio-Political Factors in Pahlavīd Era on the Rise and Fall of Persian Romanticism}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {127-155}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Although, a group of scholars decline to presume any specific relationship between literature, its aesthetic principles and social issues, and it is evident that a great deal of literary works have almost no relationship with social matters, still one of the main concerns of literary critics and social scientists is the relationship between literature and its aesthetic values with the social phenomena. Literature uses language as a means of expression and as Aristotle puts it, literature is a way to bring life on stage; so, it might be considered as a social reality and, actually it could be understood as a social institution; an institution with its own raison d’être and intended goals. Among the new literary schools, we might recognize a multidimensional bond between the appearance of Romanticism and political, social and historical developments of 18th and the early 19th centuries’ Europe. This school also, as many other modern ones, absorbed large groups of interested throughout the world. In Iran, especially during Pahlavīd period, it proved to be a strong trend in literary circles and particularly during 1320s and 1330s changed into the dominant intellectual trend. Finally, it seems the late 1330s and the early 1340s witnessed the beginning of Persian romanticism’s sunset. Admitting the interactional effects of literature and society, the present study concerned mainly with the developments of Iranian romanticism and attempts to give an explanation of the socio-political milieu of Pahlavīd era (during the last years of 1330’s) and its effect on the growth of romantic tendencies in modern Persian poetry.}, keywords = {Social Romanticism,Negative romanticism,Industrial Civilization,Romantic Seclusionism,Pahlavīd Iran}, title_fa = {روح نامرئی شعر فارسی؛ تأثیر عامل‌های سیاسی و اجتماعی عصر پهلوی بر فراز و فرود رمانتیسم فارسی}, abstract_fa = {با آن‌که برخی بر این اعتقادند که میان ادبیات و مبانی زیبایی‌شناسی با مسائل اجتماعی مقارنة ضروری وجود ندارد و آثار ادبی بسیاری را می‌توان یافت که با امور اجتماعی مناسبت چندانی ندارند یا به‌کلی با آن بی‌ارتباط‌اند، یکی از مسائل مورد توجه ناقدان ادبی و جامعه‌شناسان، پیوند معنی‌دار ادبیات و در کل مبانی زیبایی‌شناسی با امور اجتماعی است. از آن‌جا که در ادبیات، زبان وسیلة بیان است و به قول ارسطو، به‌نوعی زندگی را به نمایش می‌گذارد، یک واقعیت اجتماعی و به عبارت دقیق‌تر یک نهاد اجتماعی است. نهادی که علت وجودی و هدف‌های خاص خود را دنبال می‌کند. در میان مکاتب جدید ادبی، ظهور مکتب رمانتیسم پیوند همه‌جانبه‌ای با تحولات سیاسی، اجتماعی و تاریخی قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم کشورهای اروپایی دارد. هم‌زمان با تحولات جهانی، این مکتب در تمامی کشورها، از جمله ایران، طرفدارانی یافت و در عصر پهلوی، به‌وی‍ژه در دهه‌های 20 و 30 به گرایش غالب ادبی تبدیل شد. سال‌های پایانی دهة 30 و آغازین دهة 40، روزگار افول رمانتیسم فارسی است. با اذعان به تأثیر متقابل ادبیات و جامعه در یکدیگر، در این پژوهش تأثیر عوامل اجتماعی و سیاسی عصر پهلوی در فراز و فرود گرایش ادبی مذکور نقد و تحلیل می‌شود.}, keywords_fa = {رمانتیسم اجتماعی,رمانتیسم اعتزالی,رمانتیسم منفی,تمدن صنعتی,عصر پهلوی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_172.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_172_a3aec81dd87bdb5451d90dd340636e88.pdf} } @article { author = {Safa, Mina}, title = {Indo-Iranian People and Aryanəm Vaējō Territory}, journal = {Historical Studies}, volume = {2}, number = {1}, pages = {157-176}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {For years and decades, archeologists and historians have been studying on the remained relics of Indo-European people. Their efforts were continued by the attempts of linguists to recognize Indian-European race and their primary homeland. This study concentrated “Andronovo” and “Jeyhoon as two ancient cultures which here identified as Indo-Iranian. It poses this claim in discussion that during the late 3rd millennium B. C., these tribes have probably separated from Indo-European tribes which settled in the steps of Eurasia. During late 2nd and early 1st millennium B. C. (Late Bronze Age), they continued their way towards the southern parts of central Asia and Afghanistan. These people after separating of the other tribes entered northern India and Iranian Plateau. Avesta, as the main historical evidence of the Persian language people and particularly Gathas, are our main textual source to become aware of the Arian people. It includes this people’s memories of their original land which they called it Aryanəm vaējō. In this research, an effort has been done to determine geographic situation of Aryanəm vaējō through investigation in findings of archeologists and comparing it with the text of Avesta and less Rig Veda.}, keywords = {Indian-European races,Indo-Iranian,Andronovo,Jeyhoon,Aryanəm vaējō,Avesta,Rig Veda}, title_fa = {اقوام هندوایرانی و سرزمین ایران‌ویج}, abstract_fa = {باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان به‌ دنبال زبان‌شناسان سال‌ها در تشخیص قومیت «هندواروپایی» و موطن اولیۀ آن‌‌ها به جست‌وجو و مطالعه در آثار به‌جا مانده از این مردم پرداختند. در این مطالعات فرهنگ‌هایی همچون «آندرونوو» (Andronovo) و «جیحون» در استپ‌ها و واحه‌های آسیای مرکزی به اقوام «هندوایرانی» شناخته شدند که احتمالاً در اواخر هزارۀ چهارم را اوایل هزارة سوم قبل از میلاد، در استپ‌های آسیای مرکزی از اقوام هندواروپایی جدا شدند و به‌سمت نواحی آسیای مرکزی جنوبی و افغانستان حرکت کردند. این اقوام پس از سکونت در منطقه‌ای که بر حسب سنت و روایت اوستا و ریگ‌ودا (متون باستانی اقوام هندوایرانی) به نام اَریانم وَئِجَه (Airyanəm vaējō) شهرت دارد، در حدود اواخر هزارۀ دوم و اوایل هزارۀ اول پ‌م هم‌زمان با عصر «برنز متأخر» (Late Bronze age) از یکدیگر جدا شدند و در مسیرهای جداگانه‌ای وارد سرزمین هند و فلات ایران شدند. بر این اساس، در پژوهش حاضر تلاش بر این است که از طریق بررسی در یافته‌های باستان‌شناختی و مقایسة آن‌ها با متن اوستا و به میزان کمتری با متن ریگ‌ودا مکان تقریبی اَریانم وَئِجَه را تعیین کنیم.}, keywords_fa = {اقوام هندوایرانی,فرهنگ آندرونو,استپ‌های آسیای مرکزی,افغانستان,اوستا,ایران‌ویج}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_173.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_173_8c794cd02bd7b95d5955764da1669c9a.pdf} }