@article { author = {Tokamani Azar, Parvin}, title = {Political Insight and Its Role in Promotion of Social Security and Economic Development: a case study on the Qarakhatayid Turkan Khatun’s rule on Kermana case study on the Qarakhatayid Turkan Khatun’s rule on}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-20}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {The Qarakhtayid rule on Kerman which took shape in coincidence with Mongol’s capture of Iran experienced its zenith under an eminent female figure of the dynasty, i.e. Turkān Khatūn. A look at the history of Kerman during her rule shows that the region experienced a noticeable economic-cultural efflorescence and enjoyed a situation of security. If we would be allowed to consider security as a crucial precondition for economic and cultural growth, we might then find a valid evidence for a situation of social/political security in Kerman’s economic-cultural efflorescence during this time. The present paper purported to explain the causes of this social/political security and its relevance to the region’s economic/cultural growth within that time. It assumed a prominent role for Turkān Khatūn and her political insight in this economic/cultural growth of Kerman.}, keywords = {Qarakhatayids,Turkan Khatun,Kerman,security,economical development,cultural development,endowment}, title_fa = {نقش هوشمندی و تدبیر سیاسی حکومتگران در ایجاد امنیت و توسعۀ جامعه (مطالعۀ موردی حکومت ترکان خاتون قراختایی در کرمان)}, abstract_fa = {حکومت قراختاییان کرمان هم‌زمان با حملۀ مغول به ایران شکل گرفت و دورۀ اوج آن در زمان ترکان خاتون بود. تاریخ ایران در دورۀ حکومت ترکان خاتون شاهد پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی در کرمان است و از وجود امنیت در این برهه از زمان در آنجا حکایت دارد. اگر امنیت، ایجاد شرایط مطلوب سیاسی برای دستیابی به اطمینان خاطر از حفظ و بقای ارزش‌ها و برقراری آرامش و رفاه در جامعه دانسته شود، رشد اقتصادی و فرهنگی کرمان در زمان ترکان خاتون می‌تواند به‌عنوان عوامل پنهان در مفهوم امنیت، نشان‌دهندۀ وجود آن در جامعۀ کرمان باشد. این مقاله در صدد است تا چگونگی و چرایی دستیابی به امنیت و نقش آن در توسعۀ اقتصادی و فرهنگی این دیار را دریابد. فرض بر آن است که ترکان خاتون به اقتضای هوشمندی سیاسی و درک شرایط زمانی و مکانی، شناخت موقعیت سیاسی و استفادۀ بهینه از سنت‌ها و روش‌های معمول، توانسته بود امنیت را در کرمان برقرار کند و با اجرای برنامه‌های اقتصادی مهمی از جمله سنت وقف، موجب مهاجرت گروهی از دانشمندان و عالمان ایرانی، به‌ویژه از ماوراءالنهر و فارس به کرمان شده و این منطقه را در آن برهۀ خاص از زمان به یکی از کانون‌های علمی ایران تبدیل کرده بود. }, keywords_fa = {قراختاییان,ترکان خاتون,کرمان,امنیت,توسعۀ اقتصادی,توسعۀ فرهنگی,وقف}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_153.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_153_6091dc34bc2d512e3cbf72930c26fc57.pdf} } @article { author = {Tonkaboni, Hamid}, title = {The Results of Constitutional Revolution for Qajar’s Bureaucracy}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {21-44}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {The constitutional revolution of Iran, at least in theory, prepared the conditions for people’s presence in bureaucratic affairs, and bureaucratic reform was central to the new devised constitutional law and its supplement. But unfortunately, in spite of some superficial changes, the intended purpose wasn’t accomplished sufficiently. The main obstacle to these reforms was an undisputed dominance of traditional autocratic addicts and its persistent opposition with any serious reform. Therefore, different forms of false addicts like blind submission to the despot, illegal procedures, flattery, etc., survived the new regime. Hence, we might ask that to what extent the manifested demands, ideas and practical behavior of pioneer constitutionalists-including their attempts to establish a lawful government- affected the bureaucracy and its management.  The present paper aims to give an adequate answer to this question. Its method is based upon an analytical survey of the mutual interaction between “act” and “structure” in the course of social developments and it intends to further develop this survey within systemic approach.}, keywords = {: Constitutional revolution,bureaucracy,Law,fundamental reforms}, title_fa = {تأثیر انقلاب مشروطیت در دیوان‌سالاری دورة قاجار}, abstract_fa = {آرمان مشروطیت در مقام نظر تا حدودی زمینه و امکان مشارکت مردم را در ادارة امور دولتی فراهم آورد و دیدگاه معطوف به قانون اساسی و تدوین متمم آن، تحول در نهاد دیوان‌سالاری را نیز در نظر داشت. اما در عمل، با وجود آنکه در ساختار دیوان‌سالاری تغییرهای کمّی و گسترده­ای حاصل شد، همچنان سیطرۀ اندیشة استبداد خودکامة پادشاهی در ایران و سنت­های نیرومند و ریشه­دار آن در نظام دیوان­سالاری باقی ماند و با هر نوع تحول و اصلاحات بنیادین مقابله ­کرد. بدین سان سنت دیرینة اقتدارگرایانة اطاعت محض، قانون­گریزی و چاپلوسی و ترکیب هیئت وزیران و انتصاب‌های مقام‌های دیوانی بر مدار خویشاوندگرایی، منصب­فروشی و مانند اینها در جامة آراسته و جدید مشروطه و این بار در قالب قانون بروز کرد. این مقاله در پی پاسخگویی به این پرسش اصلی است که خواسته‌ها، اندیشه­ها و عملکرد ‌محوری تلاش­گران جنبش مشروطه ـ از جمله تأسیس و استقرار قانون و حاکمیت آن ـ چه تأثیرهایی بر چگونگی ادارۀ امور و نهاد دیوان­سالاری داشته است. روش کار بر پایة وارسی تأثیر و تأثر توأمانِ کنش و ساختار، در جریان تحول‌های سیاسی، اجتماعی و اداری و در چهارچوب نگرش علمیِ سیستمی قرار دارد. }, keywords_fa = {انقلاب مشروطیت,دیوان‌سالاری,قانون,اصلاحات بنیادین}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_154.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_154_80d8bcc081eb238b1a1f334764617d7d.pdf} } @article { author = {Shajari Qasem Kheili, Reza and Aghajari, Seyyed Hashem and Ahmadi, Hamid and Shari’ati, Sara}, title = {Abū Rayhān-e Birunī and the Problem of Iranian Identity}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {45-55}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Arab conquest of Iran had conspicuous effects on Iranian identity and in some cases changed it radically. As a matter of fact, following this event some constitutive elements of Iranian identity such as “homeland/geography”, “Persian state”, and even more important one, i.e. “religion” -a crucial element of ancient Persian identity- suffered fundamental changes. Iranian confrontation with this identity crisis crystallized in different forms which might classify to three general categories: pro-Iranians, pro-Islamic Iranians, and Islamic-Iranians. In this paper we will enumerate the “pro-Islamic” group’s main characteristics and then, we will give an analytical survey of Abū Rayhān’s ideas about “identity” and will examine his “Islamic identity” according to his works.}, keywords = {Abū Rayhān Birunī,identity,Islamic Identity,Islamists}, title_fa = {نگرش هویتی ابوریحان بیرونی}, abstract_fa = {تغییرهای عمیق، ساختاری و چندبعدی که در پی فتح ایران رخ نمود، برخی از مهم‌ترین عنصرهای تشکیل‌دهندۀ هویت ایرانی در عهد باستان را دگرگون کرد یا به نابودی کشاند. با از میان رفتن برخی از این عوامل مانند سرزمین‌‌/جغرافیا و دولت ایرانی و در پی آنها تغییر یکی از مهم‌ترین پایه‌های هویت ایرانی در عهد باستان یعنی دین، هویت ایرانی دچار بحران شد. ایرانیان را با توجه به پاسخی که به بحران پیش رو دادند می‌توان به سه دستۀ ایران‌گرایان، اسلام‌گرایان و ایران ـ‌ اسلام‌گرایان تقسیم کرد. این مقاله ضمن برشمردن مهم‌ترین ویژگی‌های اسلام‌گرایان، به بررسی نگرش هویتی ابوریحان بیرونی پرداخته و هویت اسلامی این دانشمند ایرانی را با توجه به آثارش نشان داده است.}, keywords_fa = {ابوریحان بیرونی,هویت,هویت اسلامی,اسلام‌گرایان}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_155.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_155_61192115dcd72ae9a569ecaec443986b.pdf} } @article { author = {Zarifian, Gholamreza and Taqavi Sangdehi, Seyyede Leila}, title = {Jamāl al-Dīn Asad Abādī and Hasan Hanafī on the West: A Comparative Survey}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {57-72}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {The present paper purported to carry on a comparative survey of Jamāl al-Dīn Asad Abādī and Hasan Hanafī’s ideas about the west within a theoretical-epistemological approach. Jamāl al-Dīn is known as the founder of a modern religious trend in Islamic thought known as “modern religious thinking”. This modern trend by its turn gave birth to another religious current under the title of “New-Mu’tazilism” which established by Amīn Khawlī. Hasan Hanafī whose ideas about west will be examined in next pages, now is a distinguished figure of this modern intellectual current. Central to this study is a comparative survey of Jamāl al-Dīn and Hanafī’s ideas about west and aims to give an explanation of the similarities and disparities of their attitudes to the west according to a theoretical-epistemological approach. The results show that Jamāl al-Dīn’s attitude is a rather utilitarian one and he is agreed with Muslims’ use of western technology. Moreover, he is a staunch critic of modern European schools of thought such as Nationalism, Socialism and Secularism, though he defends democracy. But Hanafī is a proponent of the western schools mentioned above except secularism. Nevertheless, he also justifies Jamāl al-Dīn in his attitude toward western technology; but in his idea all aspects of western civilization must be criticized in comparison to Islamic ones.}, keywords = {Jamal al-Din Asad Abadi,Hasan Hanafi,western schools,western technology}, title_fa = {بررسی تطبیقی آرای سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب}, abstract_fa = {این مقاله به بررسی تطبیقی آرای سید‌جمال‌الدین اسد‌آبادی و حسن حنفی دربارۀ غرب با رویکرد نظری-معرفتی می‌پردازد. اسدآبادی بانی جریان نو‌اندیشی دینی است، جریانی که در نیمۀ نخست قرن بیستم به­وجودآورندۀ جریان دیگری به نام نومعتزلیان شد که امین خولی بانی آن بود و حسن حنفی نیز در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین افراد نو‌معتزلی است. از روند تحقیق این نتیجه‌ها به دست آمد که سید‌جمال‌الدین از یک سو موافق استفادۀ مسلمانان از علوم و فنون غربی بوده و در این زمینه به‌صورت کلی و بدون نگاه انتقادی سخن گفته است و از سوی دیگر، مخالف مکتب‌های ناسیونالیسم، سوسیالیسم و سکولاریسم بوده اما دموکراسی را استثنا کرده است. حنفی نگاهی مثبت به مکتب‌های غربی دارد و تنها مخالف سکولاریسم است و ضمن آنکه موافق استفاده از علوم و فنون غربی است، خواستار نقد تمام وجوه تمدن و میراث غربی در کنار تمدن و میراث اسلامی است.}, keywords_fa = {سیدجمال‌الدین اسد‌آبادی,حسن حنفی,مکتب‌های غربی,علوم و فنون غربی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_156.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_156_36925144652dfc65a059e53eeb198441.pdf} } @article { author = {Qadimi Ghidari, Abbas}, title = {The Qajari Historians’ Approaches to Introduce Europe and Western Colonization}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {73-88}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Qajar Historians were among the first generations of Iranian people who in 19th century faced the west as an unknown and vague entity. It was difficult and probably impossible for them to grasp a sound understanding of Europe and western civilization in that time. They ought to draw a right depiction not only of the economic, militaristic and intellectual products of the west, but also of the other face of this civilization, i.e. its colonizing plans. But unfortunately, they weren’t successful to give a thorough and complete picture of the west. Their approaches to introduce Europe (Farang in their words) were in most cases incomprehensive and inadequate; a natural consequence of their sketchy and vague familiarity with it. The present paper aims to examine these Qajar historians’ approaches to Europe, western civilization and its multifarious aspects.}, keywords = {Qajar era,historians,Europe,Colonization,political regimes}, title_fa = {رویکرد‌های مورخان قاجاری به اروپا و استعمار}, abstract_fa = {تاریخ‌نویسان عصر قاجار از آغاز ورود ایران به میدان سیاست جهانی در سال‌های نخست قرن 19م./13ق. با پدیدۀ اروپا و فرنگ روبه‌رو شدند که به سرنوشت ایران و دولت قاجار مربوط می‌شد. شناخت اروپا و تمدن جدید غرب برای تاریخ‌نویسان آن دوره دشوار بود، اما آنها به ضرورت زمانه باید علاوه‌بر آشنایی با دستاوردهای اقتصادی، نظامی و فکری غرب به برنامه‌های استعماری‌شان که جنبۀ دیگر تمدن آنها بود نیز توجه می‌کردند. ازاین‌رو رویکردهای متفاوت و حتی تک‌بعدی‌ای برگزیدند که از نبود شناخت درست و دقیق ناشی می­شد. این مقاله به بررسی رویکردهای تاریخ‌نویسان قاجاری نسبت به اروپا و جنبه‌های مختلف تمدن آن می‌پردازد.}, keywords_fa = {عصر قاجار,مورخان,اروپا,استعمار,نظام‌های سیاسی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_157.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_157_53535bb441a6e40a83c510322155886e.pdf} } @article { author = {Mo’meni, Mohsen and Dehqannejhad, Morteza and Zamannejhad, Sara}, title = {An Investigation of the Anglo-Persian Treaty of 1822/1237}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {89-104}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {In 1820/1235, the British Raj of India found the misfortune defeats of Iran in Russo-Persian conflict on Caucasus an excellent opportunity to exalt its position in Persian Gulf and raise the piracy problem as a reasonable pretext; therefore it came to a treaty with some Arab Shaykhs of southern coasts of Persian Gulf which was named “General Treaty of Peace”. In contrast to their commitments in former treaties with Iran, here they entered the Shaykh of Bahrayn to these negotiations too. Iran’s protest to this action through Hossain ‘Ali Mirza, Governor of Shiraz, resulted in a new treaty (1822/1237) between him and Brus, the resident consul of Britain in Bushehr in this time. According this new treaty -which is central to our present survey- Britain recognized Iran’s territorial right over Bahrayn. But British Raj of India denied her commitments according to this treaty and labeled it as unfounded. Nevertheless, throughout 19th and 20th centuries this treaty was a firm evident for Iran in his territorial claims on Bahrayn. The present paper aims to explain if this treaty was a political gaffe of the English consul or a provisional devise to dispose of that situation.}, keywords = {Bahrayn,Bruce,Hossain ‘Ali Mirza,Qajar,General Treaty of Peace}, title_fa = {واکاوی قرارداد 1237ﻫ ایران ـ انگلستان}, abstract_fa = {در پی گرفتاری‌‌های ایران در جنگ با روسیه، حکومت انگلیسی هند برای آنکه کنترل منطقة خلیج فارس را به دست بگیرد و شیخ‌نشین‌ها را نیز به تابعیت خود درآورد، در سال 1820م برای مبارزه با دزدی دریایی قراردادی با شیخ‌های عرب منعقد کرد که به قرارداد اساسی معروف شد. انگلیسی‌ها در این قرارداد برخلاف تعهدهای پیشین خود با ایران در عهدنامه‌های مفصل و مجمل، شیخ بحرین را نیز وارد کردند. اعتراض‌های ایران از طریق حاکم شیراز، حسینعلی میرزا فرمانفرما به انعقاد قراردادی در سال 1237ﻫ/1822م میان او و بروس، نمایندۀ انگلستان مقیم بوشهر منجر شد. در این قرارداد که موضوع اصلی این پژوهش است، دولت انگلستان بر حق حاکمیت ایران بر بحرین صحه گذاشت، اما پس از مدتی حکومت انگلیسی هند از اجرای مفاد آن سر باز زد و به بهانه‌هایی آن را بی‌اعتبار دانست. به‌علاوه، این قرارداد یکی از سندهای مهمی بود که ایران برای اثبات ادعای خود دربارۀ حق حاکمیت بر بحرین در قرن نوزدهم و بیستم به آن استناد می‌کرد. این پژوهش در پی روشن کردن آن است که آیا این اقدام انگلیسی‌ها اشتباهی سیاسی بود یا راهبردی موقت برای برون‌رفت از مشکلاتی که در آن برهۀ زمانی با آن درگیر بودند.}, keywords_fa = {بحرین,بروس,حسینعلی میرزا,قاجار,قرارداد اساسی}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_158.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_158_35d378d746a6dc1667619617d29581ca.pdf} } @article { author = {Yousefifar, Shahram and Mohammadi, S. M. Hossain}, title = {The Ways Through Which Religious Confessions Affect Urban Life: A case study on Rayy during the Saljuqid era}, journal = {Historical Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {105-125}, year = {2011}, publisher = {IHCS}, issn = {2251-7766}, eissn = {2383-0808}, doi = {}, abstract = {Consolidation of Saljuqid rule on Iran in 12th/6th century prepared a new situation for urban life which gradually conduced to arrange social affiliations based upon religious confessions. For example, Ash’ari’s prevalence in expense of Mu’tazelis which in this time represented the most remarkable intellectual trend in Islamic world inevitably resulted in growth of religious dogmatism, sectarian dissent and social/religious strife. Moreover, this sectarian milieu paved way for a kind of urban localism in accordance with fractional beliefs. This new situation affected Rayy -a distinguished urban center of medieval Iran- too and here it leaded to a more critical situation which in some cases had mortal consequences. This constant and frustrating current of social/sectarian strife by its turn weakened the urban society of Rayy on the eve of Mongol invasion and was an important cause of the city’s prompt conquest by Mongols. So, we might considerate this state of sectarian dissent and its social consequences as a sufficient evident to understand the debilitating situation of urban life in Iran just before Mongol invasion.}, keywords = {Religious situation,social strife,social affiliations,Saljuqids,Rayy}, title_fa = {بررسی چگونگی تأثیرگذاری باورهای مذهبی بر زندگی اجتماعی شهر ری در عصر سلجوقی}, abstract_fa = {روی کار آمدن سلجوقیان در ایران، شرایط نوینی در فضای اجتماعی شهرها و از آن جمله شهر ری ایجاد کرد که به‌تدریج منجر به سامان‌یابی مناسبات اجتماعی بر اساس اولویت اعتقادی شد. برای نمونه قدرت یافتن اشاعره و نیز رکود مکتب اعتزال به نمایندگی از گرایش‌های عقلی و علمی، به برقراری تعصبات مذهبی و جمود فکری در این دوره انجامید. تأثیرگذاری مناسبات عقیدتی بر روابط اجتماعی گروه‌های شهری سبب شد وضعیت روزمرۀ زندگی مردم بر اساس ویژگی‌های خاصی استوار شود که از آن جمله سامان یافتن گروه‌های خویشاوند یا هم‌مذهب در یک محله یا محله‌های کنار یکدیگر بود. استقرار گروه‌های مذهبی متعدد و متنوع در ری فضای حاکم بر شهر را در شرایط اضطراب قرار می‌داد و مناقشه‌ها و مجادله‌های گستردۀ اجتماعی را تشدید می‌کرد که در پاره‌ای موارد به برخوردهای شدید اجتماعی و حتی بروز کشتار در شهر می­انجامید. این امر، گسترش شکاف اجتماعی و واگرایی هر‌چه بیشتر گروه‌های شهری نا‌همگون و نیز تشدید ستیزه‌های اجتماعی را در پی داشت. گاه شدت وقوع این حوادث تا اندازه‌ای بود که صدمه‌های جبران‌ناپذیری به زندگی شهری، بناها و تأسیسات آن وارد می‌آورد. مناقشه‌های مداوم اجتماعی، جامعۀ شهری ری را در برابر حملۀ مغول ضعیف کرد، به‌طوری‌که هنگام رسیدن آنان به دروازه‌های ری، در اثر این منازعه‌ها و رقابت‌ها، شهر چنان به ویرانی کشیده شده بود که تخریب آن به دست مغولان چندان دشوار نبود. ازاین‌رو موضوع ستیزه‌های اجتماعی گسترده و مستمر میان محله‌ها و گروه‌های مختلف شهری ری در این دوره، منظری ویژه برای فهم دلایل داخلی انحطاط زندگی شهری در ایرانِ قبل از حملۀ مغول پیش رو می‌گشاید.}, keywords_fa = {وضعیت مذهبی,ستیزه‌های اجتماعی,مناسبات اجتماعی,سلجوقیان,ری}, url = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_159.html}, eprint = {https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_159_e25e32f7089a3c2569b9548324df0d66.pdf} }