پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Ahmad Qavam's Political Life Study Based on Karen Horney's Theory of Social Psychoanalysisواکاوی حیات سیاسی احمد قوام بر اساس نظریه «روانکاوی اجتماعی» کارن هورنای122516710.30465/hcs.2019.5167FAمسعود اخوان کاظمیدانشیار ، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی -دانشگاه رازی0000-0003-4129-9689طیبه رشیدیپژوهشگرJournal Article20200618Politicians' actions have always been studied from various perspectives, but analysis of their personality and their political life has been evaluated less widely using the theories discussed in the field of psychology. Ahmad Ghavam is one of the influential politicians in Iran's contemporary era, with different, even contradictory judgments about him and his political performance. Thus, the question of this research is that, considering Ahmad Ghavam's diverse political behaviors and attitudes, and the various viewpoints about his political life, how his political character and performance can be analyzed in political psychology framework? In this research, we tried to analyze Ahmad Ghavam's personality and political life using the concepts discussed in Karen Horney's theory of social psychology. The findings of this research show that the most important reason for the rise and fall of the "aggressive" and "domineering" personality of Qawam, is a result of his efforts to provide a "Ideal Self " of himself in order to restore his suppressed "psychological security" and his need for power for "self-reliance" on power. This research also shows that interdisciplinary approaches, and in particular the use of political psychology, which has been formed from the link between psychology and politics, can provide a new gateway to the analysis of character and political life of politicians, and enhance our knowledge in the psychological analysis of the actors of the world of politicsهمواره عملکرد سیاستمداران از جوانب گوناگون مورد بررسی قرارگرفته، اما تحلیل شخصیت و حیات سیاسی آن­ها با استفاده از مباحث بیان شده در حوزه روان­شناسی کم­تر صورت پذیرفته است. احمد قوام یکی از سیاستمداران تأثیرگذار در دوران معاصر ایران محسوب میشود که قضاوت­های متفاوت و حتی متناقضی در مورد او و عملکرد سیاسی وی شکل گرفته است. بدین ترتیب، پرسش پیش روی این پژوهش این است که با توجه به رفتارها و گرایشات سیاسی متنوع احمد قوام، و نگرش­های مختلفی که در مورد حیات سیاسی وی وجود دارند، عملکرد و شخصیت سیاسی وی را از منظر روان­شناسی سیاسی در چه چارچوبی میتوان تحلیل نمود؟ در پژوهش حاضر تلاش شده تا به گونه­ای تحلیلی و با بهره­گیری از مفاهیم مطرح شده در نظریه «روان­کاوی اجتماعی» کارن هورنای، ویژگی­های شخصیتی و حیات سیاسی احمد قوام مورد واکاوی قرارگیرد. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که می­توان مهم­ترین علت در فراز و فرودهای شخصیت «پرخاشگر» و «سلطه­جوی» قوام را ناشی از تلاش وی برای ارائه یک «خودِآرمانی» از خویشتن جهت بازیابی «امنیت روانی» سرکوب شده­اش و محور قراردادن نیاز به قدرت و پاسخ­گوئی به نیاز فزاینده «خودِآرمانی­اش» به قدرت دانست. این پژوهش همچنین نشان میدهد که رویکردهای بین رشتهای، و به ویژه استفاده از روان­شناسی سیاسی که از پیوند میان علم روان­شناسی و سیاست شکل گرفته است، می­تواند دریچه­ای نو را در واکاوی شخصیت و حیات سیاسی سیاستمداران، پیش روی محققان این عرصه قرارداده و دانش ما را در تحلیل روان­شناختی عملکرد بازیگران دنیای سیاست ارتقاء دهدپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Study OF the names of places kust I Nemroz Sassanid era (Aspect Historical texts and archaeological evidence)پژوهشی بر جغرافیای تاریخی نامجایهای کوستِ نیمروز ساسانی (ازمنظرِ منابع تاریخی و شواهد باستانشناختی)2357508610.30465/hcs.2020.5086FAمیلاد باغ شیخیدانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه تهرانمحمدرضا نعمتیاستادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگریJournal Article20200531the thesis of the Iranshahr County and Geospatial Moses Khourni are among the most important sources in addition to the various religious and administrative works of the Sasanian kingdom (Kaaba Zarathustra), the most comprehensive awareness of the province and the cities of the Sasanian era is available to researchers. the thesis of the Iranshahr County details of the province and cities do not provide details about the province and cities but the full division of Iranshahr to the four kust and mentioning cities and regions has expressed well. among the above-mentioned sources, the Iranian national epic Shah name, which in addition to talk about the history of Iranians from the mythological to historical, consist of historical context in which the author can be used as a reliable historical source; therefore, in the Sassanian Shah name, some kind of historical geography can be interpreted. the purpose of this study is comparative study of names in the three sources to clarify how historical names are matched with historical and archaeology evidences. the proposed method is an archaeology- historical method based on archaeology studies. the results showed that by studying the texts of Pahlavi language and geographical texts among all cities kust I Nemroz specified that the Persians of Sassanian province is of great importance to other states also by considering and comparing the three texts, there are contradictions between the three sources studied in the geographical directions of kust I Nemroz cities;تهاجمات اقوام بیگانه از جهاتِ مختلف در دورۀ ساسانی سبب تقسیم کشور به چهار ناحیه شد تا امپراتوری ساسانی بتواند از قلمرو خویش به بهترین شکل دفاع نماید. در جُستار حاضر می­کوشیم تا به بازشناسی و معرفی نام­جای­ها (شهرهای) مهم کوستِ نیمروز (جنوب، جنوب شرق) قلمرو ایرانشهر ساسانی در منابع تاریخی دستِ اول دورۀ ساسانی (متون پهلوی، اثر مُهر و...) و منابع جغرافیایی مورخان اسلامی قرون اولیۀ و میانی اسلامی بپردازیم. رسالۀ شهرستان­های ایرانشهر و جغرافیای موسی خورنی جزء مهم­ترین منابع تاریخی هستند که علاوه­بر آثار گوناگون دینی و اداری و سنگ­نبشته­های شاهان ساسانی (کعبۀ زرتشت)، جامع­ترین آگاهی­ها برای بررسی استان و شهرهای دورۀ ساسانی در اختیار پژوهشگران قرار می­دهند. رسالۀ شهرستان­های ایرانشهر جزئیاتی دربارۀ استان و شهرها ارائه نمی­دهد اما تقسیم­بندی کامل ایرانشهر به چهار کوست و ذکر شهرها و منطقه­های هر کوست را به ­خوبی بیان کرده است. در میان دو منبع فوق شاهنامه حماسه ملی ایرانیان علاوه­بر صحبت از سرگذشت ایران از دورۀ اساطیری تا تاریخی، احتمالاً بتوان از آن به­عنوان یک منبع تاریخی قابل اعتماد یاد کرد؛ بنابراین در بخش ساسانی شاهنامه فهرستی از نام­جای­های ساسانی را می­توان مشاهده و قابل انطباق دانست. هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی ­­جای­نام­ها کوست نیمروز در منابع اشاره شده و ارزیابی شواهد نوشتاری با یافته­های باستان­شناسی می­باشد. روشی که اتخاذ شده روشی توصیفی- تطبیقی و مبتنی بر مطالعاتِ کتابخانه­ای و یافته­های باستان­شناختی است. نتایج پژوهش نشان داد که ساختِ شهرهای بیشمار به دست پادشاهان به ویژه در کوست نیمروز، به منظور تحقق اهداف نظامی، امنیتی و یا بعضاً اقتصادی بود. از سویی دیگر اکثر جای­نام­های اشاره شده در متون پهلوی دورۀ ساسانی در دورۀ اسلامی به همان نام خویش پایدار باقی مانده است. همچنین با بررسی و مقایسۀ سه متن پیش­رو مشخص شد که تناقضاتی میان سه منبعِ مورد مطالعه شده در بیان جهات جغرافیایی شهرهای کوستِ نیمروز وجود دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Staff competency model in Siyar Al-Mulukمدل شایستگی کارکنان در سیرالملوک5982534910.30465/hcs.2019.5349FAیعقوب تابشاستادیار گروه تاریخ تشیع، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانمحسن پرویشدانش آموخته دکتری تاریخ ایرانJournal Article20200726The Seljuks needed the help of Iranian bureaucrats because they did not have governing the country background. Khajeh Nizam ol-Molk, the minister of the second and third Seljuk rulers ((Alb Arsalan and Malekshah) for approximately three decades provided significant assistance to the Seljuks in governing the country. One of the topics that has been highlighted in the book of Siyar Al-Muluk (by Khajeh Nizam-ol-Molk) is the expression of the characteristics and duties of government employees. The aim of this study is to extract a competency model for selecting employees in Sierra Leone. The data collection method is library type. In data processing, content analysis was used to determine the dimensions of competency and its characteristics; the data were used in two ways after reviewing the course of the kingdom; first, describe and analyze them, in the next step, draw the frequency tables of the indicators and the competency model based on the content and data of Siyar Al-Muluk. The findings of this study show indicators such as having job skills and experience, being a job, obeying the king and being patient with people, (professionally), being fair, not having economic and administrative corruption, being generous and trustworthy (morally). Being a Hanafi or Shafi'i Sunni, being a Khorasanian and a man (individual) and being a scholar and a genius (knowledge) has been considered as the most important competencies of the employees in Siyar Al-Muluk.سلجوقیان به سبب نداشتن پیشینه کشورداری به یاری دیوانسالاران ایرانی نیاز داشتند. خواجه نظامالملک وزیر دومین و سومین فرمانروای سلجوقی کمک شایانی درزمینۀ کشورداری به سلجوقیان کرد. یکی از موضوعاتی که بهطور برجسته در کتاب سیرالملوک (اثر خواجه نظامالملک) موردتوجه قرارگرفته بیان ویژگیها و وظایف افرادی است که به استخدام حاکمیت درمیآیند. هدف این پژوهش استخراج مدل شایستگی برای گزینش مستخدمین حکومتی در سیرالملوک است. روش گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. در پردازش دادهها روش تحلیل محتوا برای تعیین ابعاد شایستگی و شاخصهای آن به کار گرفته شد؛ پس از بررسی سیر الملوک از دادهها به دو شیوه استفاده شد؛ اول توصیف و تحلیل آنها، در مرحلۀ بعد رسم جداول فراوانی شاخصها و مدل شایستگی بر اساس محتوا و دادههای سیرالملوک. یافتههای این پژوهش نشان میدهد شاخصهایی همچون داشتن مهارت شغلی و تجربه، یک شغله بودن، اطاعت از پادشاه و مدارا با مردم، (در بعد حرفهای)، عادل بودن، نداشتن فساد اقتصادی و اداری، بخشنده و قابلاعتماد بودن (در بعد اخلاقی)، سنیِ حنفی یا شافعی، خراسانی و مرد بودن (در بعد فردی) و عالم و فاضل بودن (در بعد دانشی) بهعنوان مهمترین شایستگیهای کارکنان در سیرالملوک موردتوجه بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222The Circumstance of Art Effect of Isfahan's Architecture on Vienna's Architecture during the Safavid Periodچگونگی انتقال مفاهیم هنرمعماری ایران به اتریش در عصر صفوی83108508510.30465/hcs.2020.5085FAرقیه جوادیدکتری تاریخ-گرایش ایران بعد از اسلام از دانشگاه شیراز.،Journal Article20200531The artistic ties between Iran and Europe were culminated in the 11th century AD, following the establishment of political and trade relations between the Safavid sultans, in particular, Shah Abbas I and the European countries, including the Habsburg Empire. Hence, the political and commercial delegations of the two empires came to the conclusion of political and commercial contracts. Of other events of the 11th century AD, one can refer to the arrival of European travelers to the Iran of the Safavid era, which played a significant role in making Iran known to Europeans by writing some reports on Iran and its historical monuments. Therefore, using a descriptive-analytical method and library resources, this research examines the historical backgrounds that led to cultural-civilization transactions, especially in the field of architecture between Iran and Austria during the Safavid period, and it also investigates the influences by which this art has exerted on the architecture of the city of Vienna, the capital of Austria. The research findings indicate that during the Safavid period, influenced by the ways of communicating with Europe, artistic themes, especially the art of Iran, through political delegations and the publication of travelogues of tourists in Europe, were transmitted to Europe. Accordingly, inspired by these architectural themes, some of the Austrian architects built such mansions as the Schönbrunn Palace, the Belvedere Palace, the Palace of the KlessHaim, and the Church of St. Charles gained from the architecture of Esfahan in Austria.روابط هنری ایران و اروپا در قرن 11ه.ق/17م به دنبال برقراری روابط سیاسی و تجاری میان سلاطین صفویه به ویژه، شاه عباس اول و کشورهای اروپایی از جمله امپراتوری هابسبورگ به اوج خود رسید. از این رو هیأت های سیاسی و تجاری بین این دو امپراتوری به منظور عقد قراردادهای سیاسی و تجاری به آمد و شد پرداختند. از رویدادهای دیگر قرن11ه.ق/ 17م آمدن سیاحان اروپایی به ایران عصر صفوی بود که با نوشتن گزارش هایی در مورد ایران و آثار تاریخی آن نقش مهمی در شناساندن ایران به اروپاییان داشتند. انتشار سفرنامه های این سیاحان در اروپا یکی از مهمترین راههای انتقال مفاهیم هنرمعماری ایران به اروپا به ویژه در میان معماران اتریشی بوده است.<br />بنابراین این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای به بررسی زمینههای تاریخی­ای که منجر به دادوستدهای فرهنگی-تمدنی به ویژه در حوزه معماری بین ایران و اتریش در دوره­ی صفوی شده است پرداخت و تأثیراتی را که این نفوذ هنری در معماری شهر وین (پایتخت اتریش) داشته است، مورد مطالعه قرار داد.<br />یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در دوره­ی صفویه تحت تأثیر راههای ارتباطی با اروپا؛ نقل و انتقالات هنری از طریق هیأت های سیاسی و انتشار سفرنامه­های سیاحان در اروپا، مضامین هنری به ویژه هنرمعمای ایران به اروپا منتقل شد و تحت تأثیر این مضامین معماری، برخی از معماران اتریشی عماراتی مانند کاخ شون برون، کاخ بلودر، کاخ کلس­هایم و کلیسای سنت کارل را متأثر از معماری اصفهان در اتریش ساختند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Jihadist Operations or the lucrative conquests of Muslim Arabs in the invasion of Iranتهاجم اعراب مسلمان به ایران:عملیات جهادی یا کشورگشایی109129508410.30465/hcs.2020.5084FAزهرا جهاندانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد)،محمدتقی ایمان پور(استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد)( نویسنده مسئول )حسین مفتخریاستاد گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی تهرانجواد عباسی(دانشیارباز نشسته گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد)Journal Article20200531<em>The conquest of Iran by Muslim Arabs is one of the most important events in Iranian history that led to major developments and dramatic changes in the fate and future of this land. Accordingly, such an event has been repeatedly studied by scholars from various perspectives. Among the many issues and events that have followed this great and influential event for the history of this land that each of them are of significant research importance, this article, based on the religious assumption, examines the aims of the Muslim Arabs invasion of Iran and also the legitimacy or illegitimacy of this invasion. However, most scholars based on narratives of the conquest of Muslim historians believe that the Arab invasion of Iran had a sacred purpose in promoting and spreading of Islam and rescuing the oppressed people of Sassanid rule, but this essay attempts to point out such views from a historical perspective by critically examining historical sources and comparing how the Arab invasion of Iran with the Prophet's military tradition and Jihadic commandments in the Quran.</em><em>فتح ایران توسط عرب</em><em></em><em>های مسلمان </em><em>یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ ایران است که منجر به تحولاتی بزرگ و دگرگونیهای شگرف در سرنوشت و آینده این سرزمین گردید. بر همین اساس، چنین رویدادی بارها و بارها از منظرهای گوناگون، مورد مطالعهی تاریخپژوهان قرار گرفته است. مقالهی حاضر نیز از میان انبوه مسائل و حوادثی که در پی این حادثهی سترگ و اثرگذار برای تاریخ این سرزمین رخ نموده و هریک از اهمیت درخور پژوهشی برخوردارند، عهدهدار بررسی اهداف تهاجم عرب</em><em></em><em>های </em><em>مسلمان به ایران و مشروعیت یا عدم مشروعیت فرضیه دینی این تهاجم بر اساس آموزههای آیین اسلام شده است. هرچند، اکثر تاریخپژوهان به تأسی از روایتهای فتوح مورخان مسلمان معتقدند تهاجم عربها به سرزمین ایران با هدفی مقدس و به منظور ترویج و اشاعهی دین اسلام و نجات مردم تحت ستم حکومت ساسانی صورت گرفته است؛ اما در این جستار تلاش شده تا با رویکردی انتقادی به منابع تاریخی ومقایسه چگونگی تهاجم اعراب به ایران با سیرهی نظامی پیامبر و احکام جهادی در قرآن، نادرستی چنین دیدگاههایی را از منظر تاریخی نشان دهد.</em>پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Shu'ubiyya’s role in interaction and presence of Iranian underprivileged and wealthy classes in movements against Umayyad governmentنقش شعوبیه در برانگیختن(طبقات) ایرانیان برای حضور در حرکتهای مخالف دولت اموی131162539310.30465/hcs.2019.5393FAشکرالله خاکرنددانشیار گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانپروین دخت جهان کهنمربی گروه تاریخ، علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20200815The Umayyad and the Arabs, unable to put aside the Jahiliyyah’s thoughts thoroughly, entered Iran’s society via their conquests. As a result, they called the Iranian, of all classes and groups, Mawali. By depriving the nation of their social civil rights, they contributed to the formation of a criticizing and then conflicting group, i.e. Shu'ubiyya. Through their literal and political practices, and also disguising themselves in a variety of ideologies and manners, they were able to assist the Iranian underprivileged and wealthy groups to interact and attend in movements against Umayyad government, like Al-Harith ibn Surayj’s uprising, Al-Ash'ath ibn Qays’s uprising, and Khawarij. This study tried to investigate the role played by Shu'ubiyya in interaction and presence of Iranian underprivileged and wealthy classes in movements against Umayyad government by studying primary resources and using a historical research.امویان و عرب­های مسلمان از طریق فتوح پا به درون جامعه­ی ایرانی گذاشتند، درحالی که خود هنوز نتوانسته بودند تفکراتی جاهلی را که قبلاً با آن خو­گرفته بودند، به کلی کنار بگذارند. بنابراین مردم این جامعه را از هر طبقه و گروه موالی خواندند. با محروم کردن بسیاری از آنها از بخش­های از حقوق مدنی و اجتماعی خود که در اسلام مورد تصریح قرار گرفته بود زمینه به وجود آمدن گروهی ابتدا ناراضی و سپس منتقد و مساوات طلب، سرانجام معارض ضدعرب تحت عنوان شعوبیه را به وجود آوردند. این گروه با فعالیت­های ادبی و سیاسی، و پنهان شدن در لفافه مرام و مسلک­های گوناگون، امکان تعامل و حضور طبقات فرادست و فرودست ایرانی را درحرکت­های مخالف دولت اموی چون قیام حارث­بن­سریج، قیام ابن­اشعث، خوارج ... فراهم آورد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی و شیوه­ی جمع­آوری داده­ها از منابع تاریخی، نقش شعوبیه را در برانگیختن و حضور طبقات ایرانی(فرادست و فرودست) ایرانی در حرکت­هایی که به مخالفت با دولت اموی شکل گرفت، مورد مطالعه قرار­ داده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222The Resources of Tomb Writing in Tabriz, Causes and Componentsمنابع مزار نویسی تبریز؛ علل و مؤلفهها163185534810.30465/hcs.2019.5348FAمحمد رضائیاستادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان0000-0001-9377-7350Journal Article20200726During the Ilkhani era, Tabriz became one of the major centers of the Sufism trend, and the graves of Mystics Sheikhs (Muftis) had been paid a significant attention for ages by the followers of these traditions. Following the triumph of the Safavids, an official paraphrase of Shia Islam was expanded and led to the decline of Sufism. Causes and factors such as opposing with the thoughts of Sofia, customs and rituals, gradual degradation of graves due to hostility, and natural disasters contributed the tombs in Tabriz to be drawn more attention as well as to be started writing books about them. These books as the only written sources involving the related information regarding the city's status are very important.کتب معروف به مزارات از منابع بسیار ارزشمند تاریخ محلی آذربایجان بهویژه تبریز به شمار میروند که بر محور مقابر مشایخ صوفیه نوشته شدهاند. این منابع حاوی اطلاعات مهمی از وضعیت شهر میباشند.تبریز در خلال دوره ایلخانی به یکی از مراکز مهم جریان تصوف تبدیل شد و مدفن عرفا و مشایخ تا مدتها موردتوجه وابستگان این طریقتها بوده است. در پی پیروزی صفویان بهمرور قرائت رسمی از تشیع جایگزین تشیع صوفیانه شد و موجبات افول تصوف را فراهم کرد. علل و عواملی همچون مخالفت با اندیشههای صوفیه، تخریب تدریجی مزارات به علت دشمنی و بلایای طبیعی موجب توجه و نگارش کتب مزارات تبریز شد. این کتابها بهعنوان تنها منابع مکتوب حاوی اطلاعات از وضعیتاجتماعی، فرهنگی و ساختار شهر حائز اهمیت بسیاری میباشند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی تلاش دارد علل و مؤلفههای تأثیرگذار برنگارش کتب مزارات را موردمطالعه قرار داده پاسخی به سؤال اصلی بیابد: عوامل و زمینههای مؤثر بر تکوین و تداوم مزار نویسی شهر تبریز از میانه دوره صفویه تا اواسط عهد قاجار کدماند؟ به نظر میرسد اهتمام به نگارش چنین منابعی در تبریز عمدتاً نتیجه تغییرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و افول طریقتهای صوفیانه بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Space and violence in the history of Iran in the fifth and sixth centuries AHدگرفضاهایِ خشونت در تاریخ ایران قرون پنجم و ششم هجری قمری187213519410.30465/hcs.2019.5194FAعلی طاهریدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه تربیت مدرسعلی طاهریسید هاشم آقاجریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرسمقصودعلی صادقیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200623Every discourse of power organizes the spaces. The discourses of resistance in their struggle challenge the organized spatial of power and tried to control it. So, the spaces can used like an instrument of struggle by every social group. In spaces that the power and the resistance struggle each other, the violence is inevitable and will intertwined with the space. This study by descriptive-analytical approach and inspire Foucault's theories tries to research the violence-space in the fifth/sixth centuries AH and the struggles the rival discourses for seizing space. The conclusion showed the discourse of power by organize the spaces and use its the military-service employees and rely on the Symbolic violence and by construct of Heterotopias deviation" and "Crisis keeps itself and be permanent. In other hand, the exclusionary people and rebellion groups like beggars, criminals, thieves, corrupt people, nomadic tribes, and religious minorities such as the Ismailis tried to seize the spaces by settling, killing, assassinating, looting, and sometimes fighting. Although both of them failed to eliminate each other, but they played an important role in weakening each other and creating the grounds for greater crises.<strong>چکیده</strong><br />هر گفتمان­ قدرتی اقدام به نظم­دهی و سامان­بخشی فضا می­کند. گفتمان­های مقاومت نیز در مبارزه خویش نظم فضاییِ قدرت را به چالش کشیده و برای تصاحب­اش تلاش می­کنند. بدین­ترتیب فضا به عنوان ابزارِ مبارزه می­تواند به خدمت این یا آن گروه اجتماعی درآید. در فضاهایی که قدرت و مقاومت در مبارزه­اند، خشونت عرصه­ای برای جولان می­یابد و با فضا هم­بسته می­شود. مقاله­ی حاضر تلاش دارد با رویکردی توصیفی-تحلیلی و با الهام از مباحث فوکو، به پژوهش درباب خشونت-فضا در قرون پنجم/ششم هجری و مبارزه­ی گفتمان­های رقیب بر سر فضا بپردازد. نتیجه پایانی اینکه گفتمان قدرت با شبکه­بندی فضاها و به کارگرفتن نیروی نظامی-خدماتی­اش تلاش داشت حضورش را همیشگی جلوه داده و با برپاکردن دگرفضاهای «انحراف» و «بحران» و دست­زدن به خشونت­های نمادین و نمایشی خویشتن­اش را استمرار بخشد. نیروهای طرد­شده و گروه­های شورشی مانند گدایان، بزه­کاران، دزدان، مفسدان، ایلات چادرنشین و جریان­های دگراندیش مذهبی مانند اسماعیلیان نیز تلاش می­کردند با اسکان، قتل، ترور، غارت و گاهی جنگ فضاها را تصاحب نمایند. اگرچه هر دو دسته نتوانستند یکدیگر را از میان بردارند، اما نقشی مهم در تضعیف یکدیگر بازی کرده و زمینه را برای بحرانهای بیشتر فراهم کردند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Question about the decline of the socio-political system of ancient Iran in the Shahnameپرسش از انحطاط نظام سیاسی-اجتماعی ایران باستان در شاهنامه215237537210.30465/hcs.2019.5372FAامید غیاثیدانشجوی دوره دکتری تاریخ ایران پیش از اسلام، دانشگاه تهران0000-0002-0116-5312Journal Article20200809Various researches about Shahname have been written from literary form and historical views. Many interdisciplinary approaches such as political thoughts, psychological sciences or sociological views have studied Shahname. Significant point is that Ferdowsi's encounter with reasons of the fall of ancient Iranian civilization, has not been considered so far. Ferdowsi in different cases in Shahname mentioned this point and wrote his goal is finding answer for this problem. While we cannot find concept of decline in Iranian traditional historiography, and philosophers and priests do not have answer for Ferdowsi’s question, fatalism is only possible answer. Nevertheless consideration of fatalism in Shahname, This paper aims to by approach of philosophy of history , and emphasize on concept of decline, indicate that Ferdowsi sought to answer except fate for falling of ancient Iranian civilization and thought about reasons of falling of Iranian sociopolitical system.فردوسی با تکیه بر مفهوم خرد در اندیشه ایرانی شاهنامه را نگاشته است. پژوهشهای متعددی از لحاظ مفهومی و از دیدگاه­هایی چون جامعه­شناسی، روانشناسی و اسطوره­شناسی درباره شاهنامه انجام گرفته­ است. آنچه تاکنون بدان توجه چندانی نشده، مواجهه فردوسی با چرایی انحطاط نظام سیاسی-اجتماعی ایران باستان است. فردوسی در آغاز و پایان کتاب خود بدین موضوع اشاره کرده است و دغدغه خود از سرودن شاهنامه را یافتن پاسخی برای این پرسش میداند. درحالی­که مفهوم انحطاط در تاریخنگاری سنتی ایران غایب بود و فیلسوفان و اهل دیانت نیز پاسخی برای پرسش فردوسی نداشتند، اعتقاد به قضا و قدر تنها پاسخ ممکن بود. برغم تکیه فردوسی بر تقدیر در شاهنامه، این پژوهش سعی بر آن دارد تا با رویکردی از منظر فلسفه تاریخ و تکیه بر چگونگی رخداد فهم از دیدگاه هرمنوتیکی، اهمیت فهم فردوسی از مفهوم انحطاط را برجسته کرده و نشان دهد فردوسی در بستر اندیشه ایرانی، بدنبال پاسخی به جز تقدیر در مورد انحطاط تمدن ایران باستان بود و به چرایی زوال نظام سیاسی-اجتماعی ایرانیان می­اندیشید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Russia's role in the defeat of Sheikh Obaidullah Shamzini's movementنقش روسیه در شکست جنبش شیخ عبیدالله شمزینی239263537310.30465/hcs.2019.5373FAعباس قدیمی قیداریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریزرضا عبدالهیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه تبریز، تبریز- ایرانJournal Article20200810<strong>Abstract:</strong> One of the movements that took place during the reign of Nasser al-Din Shah Qajar and created a large scale and fear in the structure of the Qajar government was the movement of Sheikh Obaidullah Shamzini or Nahri (1880/1297). This movement was, in fact, an uprising of the lower classes against the status quo and a reformist attempt to show the inefficiency of the Qajar government. In relation to international politics, the Sheikh's lack of strategy and ignorance of the facts and requirements of international politics can be cited as factors in the movement's failure. Among foreign countries, the Russians played an important role in the failure of this political movement. This study seeks to answer the question of what role Russia played in the defeat of Sheikh Obaidullah's movement and how did it cause Sheikh Obaidullah's movement to fail? Based on the results of the present study; To further its interests, Russia opposed the movement and supported the Ottomans and Iran, as well as pursuing a policy of understanding and cooperation with the United Kingdom in the fight against the British movement, for fear of increasing British influence among the Kurds and jeopardizing its interests. The lack of political maturity of the leader of the movement in attracting the attention of the great powers, especially Russia, on the one hand, and the conflict between the formation of Kurdistan and Russia's Middle East strategy, on the other hand, made Russia play an important role in defeating Sheikh Obaidullah Shamzini's movement. Using first-hand and original sources and new research and Persian, Turkish and Kurdish documents and using descriptive-explanatory methods, this article seeks to provide a different analysis of Russia's role in the movement of Sheikh Obaidullah Shamzini.یکی از جنبش­هایی که در دوره ناصرالدین­شاه قاجار رخ داد و هراس بزرگی در دولت قاجار ایجاد کرد، جنبش شیخ عبیدالله شمزینی یا نهری (1297/1880) بود. این جنبش، در حقیقت قیام طبقه فرودست علیه وضعیت موجود و تلاشی اصلاحگرانه برای نشان دادن ناکارآمدی دولت قاجار بود. در ارتباط با سیاست­های بین­المللی، می توان فقدان استراتژی و ناآگاهی شیخ از واقعیت ها و الزامات سیاست بین­الملل را از عوامل شکست جنبش برشمرد. از میان دول خارجی، روسها نقش مهمی در ناکامی و به شکست انجامیدن این حرکت سیاسی ایفا نمودند. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که روسیه چه نقشی در شکست جنبش شیخ عبیدالله داشت و چگونه موجب شد که جنبش شیخ عبیدالله با شکست مواجه شود؟ بر اساس نتایجی که از پژوهش حاضر بدست آمد؛ روسیه برای کسب منافع بیشتر به تقابل با جنبش پرداخته و از عثمانی و ایران حمایت کرد و همچنین به دلیل نگرانی از افزایش نفوذ انگلستان در میان کردها و به خطر افتادن منافعش، سیاست تفاهم و همکاری با انگلستان را در جبهه­گیری علیه جنبش دنبال کرد. نداشتن بلوغ سیاسی رهبر جنبش در جلب نظر قدرت­های بزرگ بالاخص روسیه از یک سو و تضاد مسئله تشکیل کردستان با استراتژی خاورمیانه­ای روسیه، از سوی دیگر باعث شد که روسیه نقش مهمی را در شکست جنبش شیخ عبیدالله شمزینی داشته باشد. این مقاله با استفاده از منابع دست اول و اصیل و تحقیقات جدید و اسناد فارسی، ترکی، روسی و کردی و با بهره گیری از روش توصیفی- تبیینی در صدد است تا تحلیلی متفاوت از نقش روسیه در جنبش شیخ عبیدالله شمزینی ارائه دهد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222The Life and Thoughts of Seyyed Mohammad Hamidi, editor of the Kurdistan newspaperسید محمد حمیدی و نقش وی در مقام سردبیری روزنامه ی کردستان* (تحلیل پنج متن از مقالات منتشره حمیدی در روزنامه ی کردستان بر اساس الگوی تحلیلی فرکلاف)265295521110.30465/hcs.2019.5211FAعبدالعزیز مولودیدانشجوی دکترای علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-5203-6900مجید توسلیرکن آبادیدانشیار تمام وقت گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد مهدی مجاهدیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200628<strong> </strong> <br />The declaration of the Republic of Kurdistan in Mahabad in 1324, after the Russians refused to leave Iran during World War II, was an important event at that time that had a significant impact on both the development of the country and on the future. Kurdistan newspaper is one of the valuable resources for reviewing, analyzing and criticizing the events of this period. Meanwhile, Seyyed Mohammad Hamidi as editor of the newspaper has played an important role in the publication and orientation of the newspaper. Based on the qualitative discourse analysis model of Norman Fairclough, this article analyses the role and influence of Seyyed Mohammad Hamidi in the Kurdistan newspaper by analyseing five of his selected articles in Kurdistan. The key question is, what is the starting point of the issues that Seyyed Mohammad Hamidi raises in his articles? From the point of view of discourse, what discourse or discourses did Seyyed Mohammad Hamidi introduce or follow in his articles? Is it possible to infer from the discourse of Seyyed Mohammad Hamidi the discourse of government against the central government? The most important issues raised by Mr Hamidi are Kurdish and Iranian nationalism, and the discourses of freedom, democracy and Kurdish nationalism are the most important ones he has raised. In the texts reviewed, anti-government discourse cannot be deduced from the content of the articles.<strong>اعلام جمهوری کردستان در مهاباد در سال 1324بعد از اینکه در جریان جنگ جهانی دوم، روسها از ترک خاک ایران سرباز زدند، رویداد مهمی است که بر تحولات آن دوره کشور اثر داشت و برای آینده نیز بار معنایی ایجاد کرد. روزنامه ی کردستان، به عنوان یکی از منابع ارزشمند بررسی، تحلیل و نقد رویدادهای این دوره است و سید محمد حمیدی به عنوان سردبیر روزنامه، دارای نقش مهمی در انتشار روزنامه بوده است. مقاله بر اساس روش کیفی و بر مبنای الگوی تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، با بررسی پنج متن از مقالات منتشر شده وی در روزنامه ی کردستان، به تحلیل برخی از دیدگاه های سیاسی و اجتماعی او می پردازد. سوال اصلی این است که نقطه ی عزیمت مسائلی که سید محمد حمیدی در مقالات خود مطرح می کند، چیست؟ از نظر گفتمانی، سید محمد حمیدی، چه گفتمان یا گفتمان هایی را در مقالات خود مطرح یا پیروی کرده است؟ آیا از فحوای گفتمانی سید محمد حمیدی، گفتمان دولت ستیز نسبت به دولت مرکزی قابل استنباط است؟ بر پایه ی یافته های بدست آمده، مهمترین مسائلی که آقای حمیدی مطرح کرده است، عبارتند از ناسیونالیسم کردی و ایرانی و از نظر گفتمانی نیز گفتمان های آزادی، دمکراسی و ناسیونالیسم کردی، مهمترین گفتمان هایی است که مطرح کرده است. در متون بررسی شده، گفتمان دولت ستیزی، از محتوای مقالات قابل استنباط نیست</strong><strong>.</strong>پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-776610220191222Investigating the Reasons of Sultan Mahmoud Ghaznavi's Popularity in Khwaja Nezamelalek's Policyواکاوی دلایل محبوبیت سلطان محمود غزنوی در سیاستنامهی خواجه نظامالملک297313534710.30465/hcs.2019.5347FAجعفر نوریاستادیار گروه ایرانشناسی دانشگاه میبدمنصور طرفداریاستادیار گروه ایرانشناسی دانشگاه میبدJournal Article20200726The policy of Khwaja Nizam al-Molk is worthy of attention given to the political approaches and methods of exercising the power of Sultan Mahmud Ghaznavi. What Khwaja Nizam al-Molk has gained from the Ghaznavids' political-governmental legacy is the result of the major concerns, ideals, and political aspirations that Khwaja is trying to theorize for King Seljuk. Khajeh's attempt to highlight some features of the sultanate of Mahmud's government, such as its Turkish-Ghulamite base, its type of confrontation with the court of the caliphate, its attempt to suppress what Khajeh Nizam al-Malik heretics, King Mahmoud's position as an example. Important than the truthfulness that played a crucial role in the ideological system of Khawaja, his authority as the most important goose on the Indian front, paying attention to the precise principles, along with the details of governance and bureaucracy, A special form of justice favored by Khawaja, and such components, the sultan Mahmoud's position in politics and in the entire political system- The ideological system of al-Malik emphasizes that the balance of narratives and anecdotes contained in the policy has a considerable weight in favor of Sultan Mahmoud.<br />This research, in a descriptive-analytical way, seeks to find an answer to the reasons for this popularity. The underlying assumption in this study is that Sultan Mahmoud Ghaznavi's policy and governance style has almost all the components of Khaje's intended focus and consolidation of a particular type of ideological authoritarianism during this period. Wasسیاست­نامه­ی خواجه نظام­الملک، از منظر توجهی که به رویکردهای سیاسی و شیوه­ی اعمال قدرت سلطان محمود غزنوی نشان می­دهد، قابل تامل است. آنچه که خواجه نظام­الملک از میراث سیاسی- حکومتی غزنویان به دست می­دهد، برتافته از مهمترین دغدغه­ها، ایدآلها و آمال سیاسی است که خواجه در تلاش برای تئوریزه کردن آن برای ملکشاه سلجوقی­ست. تلاش خواجه در برجسته­سازی برخی ویژگی­های حکومت سلطان محمود مانند پایگاه غلامی- ترکی آن، نوع مواجهه­اش با دربار خلافت، تلاش وی در جهت سرکوب آنچه خواجه نظام­الملک بدعت می­خواند، اقتدار وی در مقام مهمترین غازی در جبهه­های هندوستان، توجه به اصول دقیق و همراه با جزئیات حکومت­رانی و دیوانسالاری، اقامه­ی شکلی ویژه از عدالت که محبوب خواجه بود و مولفه­هایی از این دست، جایگاه سلطان محمود را در سیاست­نامه و کل منظومه­ی سیاسی- یدئولوژیکی نظام الملک برجسته می­سازد به نحوی که تعادل و موازنه­ی روایت­ها و حکایات مندرج در سیاست­نامه به نفع سلطان محمود سنگینی قابل توجهی دارد.<br />این پژوهش، به روشی توصیفی- تحلیلی، در پی یافتن پاسخی برای دلایل این محبوبیت است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شیوه و روش سیاست­ورزی و حکمرانی سلطان محمود غزنوی تقریبا تمامی مولفه­های مورد نظر خواجه به منظور تمرکز و تثبیت نوع خاصی از اقتدارگرایی ایدئولوژیک در این دوره­ی زمانی را دارا بود.