پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122Elamite civilization which was included modern Khuzistan, Bushahr, Fars and sometimes Kerman is known as one of the oldest civilizations in the in southwest Iran. The neighborhood of Neo–Elamite kingdom with Assyrian Empire in his western territory as well as Elamite foreign policy, supporting Babylonian in this period, the area which also was claimed by Assyrian over, resulted to contestant conflict between these two states and finally to destructionsنقش سرزمینهای شرقی ایلام: اَرجان و ایذه، در انتقال فرهنگ ایلام نو به پارس125283110.30465/hcs.2017.2831FAمحمدتقی ایمانپوراستاد تاریخ ایران باستان ، گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهدزهرا کائیدکارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170511 Elamite civilization which was included modern Khuzistan, Bushahr, Fars and sometimes Kerman is known as one of the oldest civilizations in the in southwest Iran. The neighborhood of Neo–Elamite kingdom with Assyrian Empire in his western territory as well as Elamite foreign policy, supporting Babylonian in this period, the area which also was claimed by Assyrian over, resulted to contestant conflict between these two states and finally to destructions of Susa and the fall of Elamite state in seven century. Nonetheless, it seems the eastern part of Elam such as Arjan and Izeh was left untouched by Assyrian and local rulers continued to rule over those territories, as they could later play an important role in transmission of Neo-Elamite culture to Persia.
In this research it has been tried, based on archaeological data, ancient textual sources from Mesopotamia, Elam and Persia to demonstrate that despite of destruction of Susa and fall of Elamite state by Assyrian, nonetheless, the Elamite influenced Persian more than any nation and Arjan and Izeh played an important role in the transmission of Elamite culture into Persia during the Achaemenids.سرزمین ایلام در جنوب غربی ایران که علاوه بر خوزستان شامل زاگرس جنوبی، بوشهر، قسمتی از فارس و همچنین کرمان میشده استکانون یکی از کهنترین تمدنهای ایران باستان محسوب میشد.همجواری قلمروی دولت ایلام نو با پادشاهی آشوریان ، موجب نزاع و درگیری مداوم ایلام با آشور در این دوره شد. سرانجام به دلیل تداوم سیاست خصمانه میان این دو دولت و نیز ادامه حملات آشوریان علیه سرزمین ایلام، دولت مرکزی آن در قرن هفتم پ.م سقوط کرد. هر چند در طی این تهاجمات بخش­های مهمی از سرزمین­های غربی کشور و از جمله شوش ویران شد، اما به نظر می­رسد سرزمینهای شرقی ایلام مانند ناحیه اَرجان و ایذه کماکان توانستند تا حدودی به حیات فرهنگی و اقتصادی خود ادامه دهند و نقش مهمی در انتقال فرهنگ ایلام نو به دربار هخامنشی بازی کنند.
در این پژوهش سعی شده است با تکیه به شیوه پژوهشهای تاریخی و استفاده از منابع میانرودانی، ایلامی و هخامنشی به این پرسش پاسخ دهد که چه مکانهایی کانون انتقال فرهنگ ایلام نو به پارس در پیش از تشکیل شاهنشاهی هخامنشی بوده است وتوانستند نقش مهمی در انتقال فرهنگ و سنن ایلامی نو به دوره هخامنشیان ایفا کنند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122Molla Nasreddin and the Iranian Constitutional Revolution
(Analysis of why and how to reflect the iranian Constitutional Revolution in Molla Nasreddin magazine)ملانصرالدین و انقلابِ مشروطیت ایران (تحلیلی بر چرایی و چگونگیِ بازتابِ انقلابِ مشروطیتِ ایران در مجلۀ ملانصرالدین)2753283210.30465/hcs.2017.2832FAفرهاد دشتکی نیااستادیارِ تاریخِ دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20170504Iranian Constitutional Revolution of Iran in the foreign press that was reflected to some degree. Among the foreign press of various aspects of the Constitutional Revolution of Iran press Caucasus region were considered. One of the most important issues of the Caucasus in the first quarter of the twentieth century Molla nasreddin week was completed in various formats such as editorials, essays, reports, notes, cartoon and notifications Constitutional Revolution of Iran was reflected in a relatively large area. Reflecting the Constitutional Movement in Iran Molla Nasreddin it into one of the most famous and most influential weekly magazines Iran became the constitutional period. This research aims to investigate why and how coverage Constitutional Movement in Iran Molla Nasreddin is completed in a week.respectively. Molla Nasreddin, the Iranian Constitutional Revolution from the perspective of the constitutional concept of the underclass in Iran, pathological behavior, constitutionalism, constitutional obstacles to the realization of the Constitutional Revolution in Iran, and the results are reflected in various formats.<br /> <br />انقلابِ مشروطیتِ ایران در مطبوعاتِ خارج از ایران به درجات بازتابهایی داشت. در بین مطبوعاتِ خارج از ایران جرایدِ منطقة قفقاز انقلاب مشروطیت را از وجوهِ گوناگون مورد توجه قرار دادند. یکی از مهمترین نشریات قفقاز در ربع اولِ قرن بیستم میلادی هفتهنامة طنزِ ملانصرالدین بود که تحولات انقلاب مشروطة ایران را در مقیاسی نسبتاً وسیع منعکس میکرد. بهرغمِ انعکاسِ گستردة تحولاتِ ایران در ملانصرالدین و تأثیر آن بر سپهر سیاسیِ ایران و نیز بر تعدادی از نویسندگان و نشریاتِ ایران در دورة مشروطه هنوز دربارة بازتابِ تحولاتِ مشروطهخواهیِ ایرانیان در این نشریه پژوهش درخور اعتنایی در زبان فارسی انجام نشده است. پژوهش حاضر، در پیِ بررسیِ چرایی و چگونگیِ انعکاسِ اخبارِ تحولات مشروطیتِ ایران در هفتهنامة ملانصرالدین است. یافتههای پژوهش نشان میدهد سردبیر، نویسندگان و کاریکاتوریستهای ملانصرالدین تحولات ایران را به دلیلِ سیاستِ کلانِ هفتهنامه در حمایت از جنبشهای سیاسیِ سرزمینهای اسلامی، حضورِ گستردة مهاجرانِ ایرانی در قفقاز و نیز پیوندهای قومیِ برخی از نویسندگانِ ملانصرالدین با ایرانیان مورد توجه قرار دادند. ملانصرالدین، انقلاب مشروطة ایران را از منظرِ مفهومِ مشروطه در بینِ گروههای فرودستِ جامعة ایران، آسیبشناسیِ رفتارِ مشروطهخواهان، موانعِ تحققِ آرمانهای مشروطیت در ایران و نتایجِ انقلابِ مشروطه بازتاب داده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122ستیزة خاندانهای نژاده با انگارةحقّایزدیِ شهریاری ساسانیانستیزة خاندانهای نژاده با انگارةحقّایزدیِ شهریاری ساسانیان5583283310.30465/hcs.2017.2833FAشهرام جلیلیانعضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170414ایرانیان در درازای تاریخ ساسانیان، باور داشتند که پادشاه ایران تنها باید هموَندی از تخمۀ ساسانیان باشد.هموَندان خاندانهای نژادهای همچون اسپاهبد، مهران، کارن، سورن و دیگر خاندانهای ایرانی، دستکم تا چند دهة پایانی تاریخ ساسانیان، این انگاره را نادیده نگرفتند و خواستار ستاندن پادشاهی از چنگ ساسانیان نشدند. تنها در شامگاه تاریخ ساسانیان بود که باور به حقِّ ایزدی و خاندانیفرمانروایی ساسانیان، اندکی رنگ باخت و هموَندان پارهای خاندانهای بزرگ خواستار گرفتن تخت پادشاهی ایران شدند. اگرچه آنها چندان کامیاب نبودند و از دیدگاه بیشتر ایرانیان، ربایندة حقِّ ایزدی فرمانروایی ساسانیان انگاشته میشدند، امّا ستیزههای پارهای خاندانها با پادشاه بزرگ تیسفون، گذشته از جنگهای خانگی و شورشها، چنان شالودههای پادشاهی ساسانیان را لرزانید که در یورش عربها به ایران، دیگر توانی برای پایداری و جنگ با دشمن وجود نداشت.در این پژوهش، سؤال اصلی این است که خاندانهای نژاده و بزرگان ایرانی، از آغاز پادشاهی هرمزد چهارم تا مرگ یزدگرد سوم دربارة حقِّایزدیِ شهریاری ساسانیان چه دیدگاهی داشتهاند؟ این جستار نشان خواهد داد که در این برهة زمانی، باور به حقِّ ایزدی خاندان ساسانیان برای فرمانروایی در ایران، سست شده بود و هموَندان پارهای خاندانهای نژاده حتی برای ستاندن تاج و تخت پادشاهی ایران با ساسانیان به ستیزه برمیخاستند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122بررسی و تحلیل نقادانه علل اشتهار کاشانیان به ترسویی در دوره قاجاربررسی و تحلیل نقادانه علل اشتهار کاشانیان به ترسویی در دوره قاجار85104283410.30465/hcs.2017.2834FAعادل شعبانی مقدمدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه اصفهانعلی اکبر جعفریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20170715الگوهای رفتاری- اجتماعی و سبک زندگی مردم ایران که نشان دهنده فرهنگ عمومی آن­ها می­باشد،در تاریخ­نگاریاجتماعی بسیار حائز اهمیت است.یکی از مهم­ترین اینالگوهایفرهنگی،وجودپدیدۀ ترس و رفتارهای ناشی از آن می­باشد. متون تاریخی دوره قاجار یکی از خصوصیات رفتاری مهم مردم کاشان را ترسویی و جبونی آنان دانسته و به همین دلیل، امروزه صفت ترس به اهالی کاشان نسبت داده می­شود و کاشانی­ها به ترسویی شهرت دارند. مسئلۀ اساسی این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه­ای به آن پرداخته می­شود، بررسی تاریخی و ریشه­یابی زمینه­هایاشتهار ترسوییمردم کاشانو بررسی صحت اعتبار این ویژگی و سبک زندگی و رفتار فرهنگیکاشانی­ها در برخورد با ترساست. یافته­­های پژوهش نشان می­دهد اشتهار مردم کاشان به ترس از دوره قاجار شکل گرفته و به این موضوع در منابع پیش از این اشاره نشده است. حتی با وجود اشاره­های منابع دوره قاجار به ویژه سفرنامه­­ها در این خصوص، سیاحانی که پیش از این به ایران سفر کرده اند، به ترس کاشانیان نپرداخته اند و هیچ سابقه تاریخی قابل استناد و ادله محکمی در ارتباط با ترس کاشانی­ها در منابع پیش از قاجار وجود ندارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122زمینهها و علل روی آوری جنبش جنگل به بلشویکهازمینهها و علل روی آوری جنبش جنگل به بلشویکها105121283510.30465/hcs.2017.2835FAابوطالب سلطانیاناستادیار ایرانشناسی، دانشگاه گیلانJournal Article20170610 یکی از رویدادهای سرنوشت ساز در تاریخ جنبش جنگل، اتحاد و همکاری آن با بلشویکها بود. اما این همکاری نه تنها در دست یافتن جنبش به اهدافش کمکی نکرد، بلکه منجر به تضادهای سیاسی- ایدئولوژیک گردیده و در نهایت از توان و پویایی جنبش کاست. از دیگر پیامدهای این همکاری، آسیبهای بسیاری بود که در پی جنگهای بینتیجۀ بلشویکها به مردم منطقه وارد شده بود. لذا، این پرسش در اینجا بررسی میشود که چه عواملی سبب سوق دادن جنبش به همکاری با بلشویکها گردیدند ؟ در پاسخ، چند عامل مؤثر مورد مطالعه قرار گرفتند : یکی روابط دوسویهای که از همان دوران انقلاب روسیه، بین بلشویکها و جنبش برقرار شده بود. عامل دیگر تحلیل رفتن قوای جنبش در جنگ با نیروهای انگلیسی- دولتی بود. سومین عامل، رشد بلشویسم در ایران، در پی انقلاب 1917 روسیه بود. مجموعۀ این عوامل سبب شدند تا جنبش به همکاری با بلشویکها روی آورد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122Painting and drawing of Al Jalayer and its impact on the formation of a painting school in Herat, Timurid periodهنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر و تأثیر آن بر شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان123147283610.30465/hcs.2017.2836FAسجاد کاظمیدانشجوی دکترا دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالحسین میلانیعضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170203Painting and drawing style period of Al Jalayer in the continuation of the current should be Illkhanate(School of Tabriz) examined. The main impact remained of the Illkhanate was style of Chinese painting here during Jallayerid polished. We believe with historical and descriptive approach - analysis of the painting and the painting of the period and its share in the formation of the painting school in Herat, Timuridperiod.The findings suggest that the Sultans, especially Sultan Owais and his son Sultan Ahmed Jalayer political Conflicts established with support from studios and artists have had a major role in the evolution of art of this period. Chinese style painting at this time, especially in the Baghdad School of adjustment and their flavor was Iran and other contemporary artists Jalayer and their students with the transition to the Timurid era art centers contribute to the formation of the Timurid period have been Herat school of painting.<strong>هنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر را بایستی در تداوم سبک رایج دوره ایلخانی(مکتب تبریز) مورد بررسی قرار داد. مهمترین تأثیری که از دوره ایلخانی به جا ماند و در دوره آلجلایرصیقل داده شد؛ سبک هنر نقاشی چینی بود. در این مقاله بر آنیم با روش تاریخی و رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی هنر نگارگری و نقاشی این دوره و سهم آن در شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان بپردازیم. یافتهها حاکی از آن است که سلاطین جلایری به ویژه سلطان اویس و فرزندش سلطان احمد با وجود آشوب­های سیاسی در تاسیس کارگاههای هنری و حمایت از هنرمندان نقش عمدهای در تحول هنر نقاشی این دوره داشتهاند؛ سبک هنر نقاشی چینی نیز در این زمان به ویژه در آثار مکتب بغداد تعدیل شده و رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته بود و دیگر اینکه هنرمندان عصر جلایری و شاگردانشان با انتقال به مراکز هنری عصر تیموری سهم عمدهای در شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان داشتهاند.</strong>پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122This ritual of mourning the Anatolian motifs Tatarli and Comparison with Shahnameh and Cottale ceremony in the western part of Iranآیین سوگواری در نقوش تاتارلی آناتولی و مقایسه آن با شاهنامه و مراسم کُتل در غرب ایران149170283710.30465/hcs.2017.2837FAفخرالدین محمدیاندانشجوی دکترای باستانشناسی، دانشگاه مازندرانسید رسول موسوی حاجیدانشیار دانشگاه مازندران0000-0002-3672-8541خدیجه شریف کاظمیدانشجورضا مهرآفریندانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران0000-0003-1005-7222Journal Article20170505During human life, mourning and burial rituals have always been a good status. So that this behavior reflects many of the principles of religious literature and the social, cultural, historical and mythological peoples and nations. The extent of the Achaemenid Empire, the vast cultural diversity in the country has created subsidiaries, However, in common is among them can be seen as a result of various factors.
Achaemenid domain, cultural diversity, has created a subsidiary in the territory. Region of Asia Saghir, one of the major states of the Achaemenids. In these areas,Tomolus, engraved illustrations of the this period there. Paintings from tombs Tatarli, with the themes of war and mourning, researchers have been paying attention. The cultural behavior in mourning at the death of the old fictional characters, such as Shahnameh as a ritual, is visible. The West's rural areas today, in mourning the great personalities, we witnessed a special ceremony called Cottale. The funeral of different cultures have always had a special place. This study tries to approach to archeology and anthropology, to compare the behavior of their culture. The purpose of this research is the foundation of the historical and descriptive method and data collection was undertaken by the library. The results of studies to the current cultural of ancient times to the present day, in a vast geographical area and to preserve the continuity of the structure and general changes made in it.آیین سوگواری و تدفین همواره در طول حیات بشر، منعکس کنندهی اندیشههای آیینی، فرهنگی، تاریخی و اساطیری اقوام است. وسعت امپراتوری هخامنشیان، تنوع فرهنگی گستردهای را در سرزمینهای تابعه داشته؛ که اشتراکاتی در بین آنها مشاهده میگردد. آسیایصغیر یکی از ایالتهای مهم هخامنشیان بوده که در برخی از مناطق آن، تومولوسهایی با مضامین و نقوش سوگواری مشاهده شده است.
صحنههای نقاشیهای این محوطه، یادآور رفتارهای آیینی- فرهنگی در سوگ برخی شخصیتهای پهلوانی و اساطیری ایرانی در شاهنامه است. از سوی دیگر امروزه در مراسم سوگواری ایلات لر و بختیاری غرب ایران، مراسمی به نام کُتَل برگزار میشود که به نحوی با مراسم شاهنامه و نقوش تاتارلی قابل مقایسه است. این پژوهش با روش تاریخی- توصیفی انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که این جریان فرهنگی از زمانهای دور تا به امروز در یک منطقه وسیع جغرافیایی تداوم یافته و ضمن حفظ ساختار و کلیات، تغییراتی نیز در آن حاصل شده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122منابع مشروعیت حکومت آقامحمدخان قاجارمنابع مشروعیت حکومت آقامحمدخان قاجار171198309110.30465/hcs.2017.3091FAجعفر آقازادهدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه محقق اردبیلیسجاد حسینیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-3677-2550Journal Article20171010در تاریخ ایران علیرغم آن که اغلب نیروی نظامی طرف پیروز و دارای حق حکومت را مشخص می کرد، اما هر حکومتی تلاش داشت، قدرت عریان و نظامی را به اقتدار مورد پذیرش افراد جامعه تبدیل کند. حکومت آقامحمدخان قاجار اگرچه در نگاه اول صبغۀ نظامی و خشنی دارد، اما او و درباریانش تلاش داشتند تا با بهرهگیری از سنن رایج در سپهر سیاسی ایران، به حکومت او مشروعیت ببخشند. مسألۀ اساسی این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای به آن پرداخته میشود، بررسی تکاپوهای مشروعیت ساز آقامحمدخان قاجار و بازتاب آن در منابع این دوره است. یافتهها نشان میدهد آقامحمدخان قاجار و اطرافیانش درک و دریافت درستی از سنن حاکم بر ساختار سیاسی ایران داشتند و تلاش داشتند تا قدرت وی را بر اساس معیارهایی همچون امتیازات حسبی و نسبی، بهره گیری از سنن شاهی ایران و مذهب شیعه به اقتدار مورد پذیرش مردم ایران تبدیل کنند.در تاریخ ایران علیرغم آن که اغلب نیروی نظامی طرف پیروز و دارای حق حکومت را مشخص می کرد، اما هر حکومتی تلاش داشت، قدرت عریان و نظامی را به اقتدار مورد پذیرش افراد جامعه تبدیل کند. حکومت آقامحمدخان قاجار اگرچه در نگاه اول صبغۀ نظامی و خشنی دارد، اما او و درباریانش تلاش داشتند تا با بهرهگیری از سنن رایج در سپهر سیاسی ایران، به حکومت او مشروعیت ببخشند. مسألۀ اساسی این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای به آن پرداخته میشود، بررسی تکاپوهای مشروعیت ساز آقامحمدخان قاجار و بازتاب آن در منابع این دوره است. یافتهها نشان میدهد آقامحمدخان قاجار و اطرافیانش درک و دریافت درستی از سنن حاکم بر ساختار سیاسی ایران داشتند و تلاش داشتند تا قدرت وی را بر اساس معیارهایی همچون امتیازات حسبی و نسبی، بهره گیری از سنن شاهی ایران و مذهب شیعه به اقتدار مورد پذیرش مردم ایران تبدیل کنند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77668220171122بررسی مسائل و مشکلات زوار ایرانی در زیارت عتبات عالیات در فاصله سالهای 1900-1920 م/ 1317-1341ه.ق مطالعهی موردی: سوء رفتار مأمورین عثمانی نسبت به زوار199221309310.30465/hcs.2017.3093FAمرتضی نورائیاستاد تاریخ، گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانمینا معینیدانشگاه اصفهانJournal Article20170830در دوره قاجار بخشی از اتباع ایرانی حاضر در خاک عثمانی، زواری بودند که همه ساله راهی زیارت عتبات می شدند. این زائرین از هنگام حرکت تا بازگشت، با مشکلاتی روبرو می شدند که گاهی مانع رسیدن آنان به مقصد شده و حتی در مواردی به یک عامل بحران زا در روابط دو کشور تبدیل می گردید. یکی از مهم ترین مسائلی که زوار با آن مواجه می شدند، سخت گیری های مأمورین عثمانی نسبت به آنها بود. <br />اما چرا علی رغم توافق هایی که بین دو کشور صورت می گرفت، مأمورین عثمانی نسبت به زوار پیوسته سخت گیری می کردند؟ تعدیات آنها در چه زمینه هایی بود؟ واکنش دولت <br /> و مأموران ایران نسبت به آن تعدیات چه بود؟ این سخت گیری ها چه مشکلاتی برای زوار به همراه داشت؟ <br />این مقاله بر آن است به روش کتابخانه ای و با تکیه بر اسناد، به شیوه توصیفی- تحلیلی به پرسش های بالا پاسخ دهد. به نظر می رسد که: مأموران عثمانی به دلیل تعصب مذهبی، کسب منافع مادی و با توجه به سهل انگاری دولت و مأموران ایرانی، به زوار انواع تعدیات را روا می داشتند.در دوره قاجار بخشی از اتباع ایرانی حاضر در خاک عثمانی، زواری بودند که همه ساله راهی زیارت عتبات می شدند. این زائرین از هنگام حرکت تا بازگشت، با مشکلاتی روبرو می شدند که گاهی مانع رسیدن آنان به مقصد شده و حتی در مواردی به یک عامل بحران زا در روابط دو کشور تبدیل می گردید. یکی از مهم ترین مسائلی که زوار با آن مواجه می شدند، سخت گیری های مأمورین عثمانی نسبت به آنها بود.<br /> اما چرا علی رغم توافق هایی که بین دو کشور صورت می گرفت، مأمورین عثمانی نسبت به زوار پیوسته سخت گیری می کردند؟ تعدیات آنها در چه زمینه هایی بود؟ واکنش دولت<br /> و مأموران ایران نسبت به آن تعدیات چه بود؟ این سخت گیری ها چه مشکلاتی برای زوار به همراه داشت؟<br /> این مقاله بر آن است به روش کتابخانه ای و با تکیه بر اسناد، به شیوه توصیفی- تحلیلی به پرسش های بالا پاسخ دهد. به نظر می رسد که: مأموران عثمانی به دلیل تعصب مذهبی، کسب منافع مادی و با توجه به سهل انگاری دولت و مأموران ایرانی، به زوار انواع تعدیات را روا می داشتند.