پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110322Religious Developments of Iran under Safavids and the Role of Emigrant Ulamā: a Case Study on Muhaghigh Karakī and Shahīd-e Sānīتحولهای دینی عصر صفویه و نقش عالمان عاملی:
مطالعۀ موردی محقق کرکی و شهید ثانی118160FAصادق آئینهونداستاد دانشگاه تربیت مدرسسیدهاشم آقاجریاستادیار دانشگاه تربیت مدرسمحمدکاظم رحمتیدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرسحسین مفتخریدانشیار دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20101218So far, religious developments of Iran during Safavid period and the role of the emigrant ulamā of Jabal ‘Amil in these developments, has attracted a considerable scholarly attention. But there are still serious controversies on the importance of this emigration. The present paper aims to examine this subject from a rather different point of view, i.e. the role of ‘Amili ulamā in changes of religious discourse of safavid Iran. To come up with this, it draws on two prominent ‘Amili shi’ite scholar, Muhaghigh-e Karakī and Shahid –i Sānī-‘s jurisprudential ideas to re-evaluate the aforementioned change and the emigrant ulamā’s role in this process. It also claims an efficacious role for these emigrant ulamā in shifting the innate character of religious discourse of safavid Iran from a philosophical to a rather jurisprudential one.پیش از این، تحولهای دینی عصر صفویه و اهمیت مهاجرت فقیهان عاملی از جنبههایی بررسی شده است، هرچند اختلاف نظرهای جدی دربارۀ اهمیت و تأثیر مهاجرت فقیهان عاملی به ایران در عصر صفویه وجود دارد. در این نوشتار اهمیت و تأثیر مهاجرت فقیهان عاملی از زاویۀ نقش آنها در تحول در گفتمانهای دینی عصر صفویه، با تکیه بر آرای محقق کرکی و شهید ثانی بار دیگر ارزیابی شده است. همچنین ادعا شده که عالمان عاملی نقش مهمی در تحول گفتمان حاکم بر مراکز علمی ایران از نگاه فلسفی به فقهی داشتهاند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110321Versailles Peace Conference and Iranian Irredentist Claims: The Case of Trans-Araxes Regionsکنفرانس صلح ورسای و ادعاهای ارضی ایران دربارۀ مناطق ایرانی شمال رود ارس1930161FAلقمان دهقان نیریدانشیار دانشگاه اصفهانمرتضی نورائیدانشیار دانشگاه اصفهانفرهاد پوریانژاددانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20110117By finishing World War I, and on the eve of Versailles peace conference, some countries, such as Iran which despite their formal declaration of neutrality, suffered a compulsory occupation by both the Ententes and the Central Powers, were hopeful to claim their own litigations and demands in this conference. Prince Nosrat-o Dowleh-ye Firouz, an Iranian prominent political figure of that time who was in charge of Iran’s office of foreign affairs, illustrates the Iranian irredentist claims and demands comprehensively as a dispatch note in this conference. Among those, there were in particular some articles called for a legal restoration of trans-Araxes Iranian lands which Qajar dynasty at the beginning of 19<sup>th</sup> century had lost to Russia. However, Lord Curzon, the English foreign secretary of that time did not agree with this policy. This paper aims to give a brief survey of Iran’s foreign policy during this historical situation and present its results.با پایان یافتن جنگ جهانی اول و زمزمۀ تشکیل کنفرانس صلح ورسای، کشورهای ضعیفی مانند ایران که با وجود بیطرفی عرصۀ تاخت و تاز نیروهای متفق و متحد قرار گرفته بودند، امیدوار شدند درخواستهای خود را در این کنفرانس مطرح سازند. شاهزاده نصرتالدوله فیروز، وزیر خارجۀ ایران در یادداشت مفصلی، ادعاها و خواستهای ایران دربارۀ بازگرداندن سرزمینهای ازدسترفته در ابتدای قرن نوزدهم میلادی و تعیین و اصلاح مرزها بهویژه اراضی ایرانی شمال رود ارس را ارائه داد اما وزارت خارجۀ انگلستان زیر بار تقاضاهای فیروز نرفت. این پژوهش سر آن دارد که چگونگی تلاش ایران را دراینباره بررسی کند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110322A Reevaluation of Jangalī’s Triple Political Trends and Their Political Characteristicsبازشناسی سه جریان سیاسی جنبش جنگل و مواضع و دیدگاههای آنها3156162FAزاهد غفاری هشجیناستادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهدعباس کشاورز شکریاستادیار دانشگاه شاهدعباس نعیمی جورشریکارشناس ارشد جامعهشناسی انقلاب اسلامیJournal Article20101127The main question which this paper aims to answer is that what were the dominant trends of <em>Jangal</em> movement and the main characteristics of these trends? To find an answer for this question, by assuming a central position for ideology, we have distinguished three main trends: religio-nationalists, right compromisers and leftist. Our method in this research is analyzing documentary data which are gleaned from library sources. Our research findings show that the religio-nationalist trend maintained an Iranian-Islamic attitude and were characterized by their charismatic leader Mīrzâ Kūchak Khan. While this trend was under a serious constraint by the central government, it had its native proponents among constitutionalists throughout Iran. In international arena, it was opposed by tsarist Russia and Britain. The right-compromiser trend maintaining an unstable stand, preferred to conform itself according to political conditions. Finally, the third party maintained a Leninist posture and its prominent figures were Iḥsân allâh Khân and Heidar Khân ‘Amūoghlī. This paper aims to give a survey within a socio-historical framework which, to our knowledge, is a new and unprecedented approach toward this subject.پرسش اصلی این مقاله آن است که جریانهای سیاسی اصلی جنبش جنگل کداماند و مؤلفهها و دیدگاههای کلی آنها چیست؟ بر این اساس با شاخص قرار دادن عنصر ایدئولوژی، سه جریان مذهبی ملیگرا، راست سازشکار و چپ تشخیص داده و مواضع ایدئولوژیک و حامیان و مخالفان هر یک بررسی شد. روش تحقیق این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل تاریخی و اسنادی است. یافتههای تحقیق آن است که جریان مذهبی ملیگرا که دیدگاهی اسلامی ـ ایرانی داشت با چهرۀ کاریزماتیک کوچکخان شناخته میشد. در جبهۀ داخلی، دولت مرکزی بهطور عمده با آن مخالف بود و مشروطهخواهان نقاط مختلف ایران به آن گرایش داشتند. در عرصۀ بینالمللی نیز انگلستان و روسهای تزاری در برابر آن موضعگیری میکردند. جریان راست سازشکار که از موقعیتهای فرصتطلبانه بهره میبرد سازماندهی منظم و روبنایی نداشت، بهطوریکه موافقان و مخالفانش بر اساس مواضع بیثبات این جریان تغییر میکردند. جریان چپ با مواضع لنینیستی شاخص میشد و کسانی همچون احساناللهخان و حیدرخان با آن همراه بودند. آنها که در برابر دولت تهران قرار داشتند انگلستان را مخالف خارجی یافتند و البته موضع روسیۀ شوروی نیز در برابر آنها دوگانه بود. ویژگی این نوشتار بررسی جامعهشناختی و بهطور خاص جریانشناسانه است که تاکنون دربارۀ جنبش جنگل انجام نشده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110322Political Motives and National Suppositions in Constitutional Revolution
(Case Study:Changing the Parliament's Name)انگیزههای سیاسی و انگارههای ملی در مشروطیت
(مطالعۀ موردی تغییر نام مجلس)5780163FAمحمدمهدی مرادی خلجاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20101027The formation of parliament and acceptance a kind of parliament system by Mozaffar – al – Din shah, Was a result of Constitution Movement. This Parliament in the first command in its formation didn’t have specific name. In the next command the parliament was named. Islamic Parliament and the last command - four days later – were named the National Parliament. Research about these changes of names, showed that political motives from pessimism of supports of constitution on governmental functionaries on one side, and afraid of confiscate by opponents on the other side. This Article wants to explain the effects of political motives on these changes.تشکیل مجلس و پذیرش نوعی نظام پارلمانی از سوی مظفرالدینشاه از جمله نتیجههای انقلاب مشروطیت ایران بود. این مجلس که در نخستین فرمان صادرشده در تشکیل آن (14 جمادیالثانی 1324) نام ویژهای نداشت در فرمان بعدی (16 جمادیالثانی) عنوان مجلس شورای اسلامی یافت و در آخرین فرمان که به فاصلۀ چهار روز از نخستین آنها صادر شد نام مجلس شورای ملی گرفت. انگیزههای سیاسی ناشی از بدبینی مشروطهخواهان به دولتمردان از یک سو و ترس از تنگنظران به سبب مصادره به مطلوب نام مجلس که به نادیده گرفتن حقوق ملت و آزادی آنها میانجامید از سوی دیگر، نشان از علت تبدیل فرمانها و نامگذاریهای مختلف آن دارد. مقاله در صدد بیان دلیل تغییر نام مجلس در سه فرمان یادشده و انگیرههای سیاسی مؤثر در این تغییر است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110322The Nizârī Society of Quhistân as Viewed by Muhtasham Nasir Ad-Dinجامعۀ نزاری قهستان از نگاه محتشم ناصرالدین8194164FAمریم معزیاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20110117In the 13th (7<sup>th</sup> century), Quhistan besides Alamut and Suria was considered as one of the three large Nizari centers. After the Mongol invasion and before the Hulaku, this society was extended. Nobody informed about Nizari social status and relationships within the community. Those who reported from outside, wrote with hatred and prejudice of Nizaries. The most of a few sources that were written in the community and survived, belonged to the ethical books, which were compiled or translated by Nasir al-Din Tusi, in support of Nasir al-Din Mohtasham, the head and commander of the Nizari community of Quhistan. In the lack of other sources, one may find more information of the community from these ethical books, especially Akhlaq-e Muhtashami. In the view that, Muhtasham Nasir, the Nizari head and thinker of quhistan, was the main supporter of ethical works and even he, himself and purposely chose the contents of an ethical book, Akhlaq-e Muhtashami, then ordered Tusi to translate and edit it. So the content of this book should be regard as a Prescription, which a physician, who was familiar with the patient, Nizari society of Quhistan, prescribed it. This paper is going to describe the social status and relationships within the Nizari community of Quhistan, through Akhlaq-e Muhtashami by historical method: internal and external criticism.در قرن هفتم هجری (سیزدهم میلادی) قهستان در کنار الموت و شام یکی از سه مرکز بزرگ نزاریان به شمار میرفت و پس از حملۀ مغول و پیش از یورش هولاکو گسترش و اهمیت چشمگیری یافت. از وضعیت اجتماعی و روابط درونی این جامعه کسی آگاهی چندانی نداشت. کسانی که بیرون از آن بودند با کینه و پیشداوری از نزاریان خبر دادند. معدود منابعی نیز که از درون جامعۀ نزاری باقی ماند بیشتر کتابها و رساله­های اخلاقی بود که خواجه نصیرالدین طوسی به سفارش رئیس نزاریان قهستان، محتشم ناصرالدین تألیف یا ترجمه کرد. در نبود منابع دیگر شاید بتوان از همین کتاب­های اخلاقی بهویژه <em>اخلاق محتشمی</em> دربارۀ درون جامعۀ نزاری آگاهیهای بیشتری یافت. فرض بر آن است که علاقه­مندی ناصرالدین محتشم، رئیس و اندیشمند جامعه نزاری، سفارشدهندۀ اصلی اینگونه کتابهای اخلاقی نه از سر تفنن و سرگرمی ادیبانه، بلکه سودمندی آن را برای جامعۀ نزاری معاصر خود در نظر داشت. او <em>اخلاق محتشمی</em> را آگاهانه گزینش کرد و ترجمه و تدوین آن را به خواجه نصیرالدین واگذارد. بنابراین، کتاب را باید همچون نسخۀ پزشکی آشنا با بیماریهای جامعۀ نزاری قهستان دانست. اگر دردها از چشم بیرونیان پوشیده بود، داروهای شفابخش در این کتاب آشکار است. این مقاله بر آن است تا کتاب <em>اخلاق محتشمی</em> را از راه نقد درونی و بیرونی تاریخی بازکاود و اوضاع اجتماعی نزاریان قهستان را در فاصلۀ سالهای 617 تا 654 هجری در مقایسه با آگاهیهای پراکندۀ بیرونیان بازنماید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110322The Situation of Educational Affairs in Tabriz during the Pahlavi I and Riza Shah’s Cultural Policy toward Itنقش سیاستهای فرهنگی دورۀ رضاشاه در وضعیت آموزش و پرورش تبریز95118165FAجلیل نائبیانعضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تبریزمحرم قلیزادهکارشناس ارشد تاریخJournal Article20110223The situation of educational affairs in Tabriz experienced significant changes during Pahlavi I (1304-1320/1925-1941). Some of these changes happened in structural and statistic aspects of educational affairs and some others affected the content of texts and extra curricle programs. In any case, both aspects of Tabriz education -pedagogic texts and nonscheduled programs- were affected deeply by formal cultural policy of Riza Shah’s government. Central to this survey is a reconsideration of effects of Pahlavi I’s cultural policy on educational affairs. This is a basic appraisal of this matter and the methodology we have used may call a descriptive – analytical one.در عرصۀ آموزش و پرورش تبریز در دورۀ رضاشاه دگرگونیهای گستردهای ایجاد شد که بخشی از آن به بعد کمّی (امور عمرانی و تعداد دانشآموزان) و بخش دیگر به بعد محتوایی (متنهای آموزشی و فوقبرنامهها) مربوط میشد. سیاستهای فرهنگی حکومت وقت بیشترین تأثیر را بر هر دو بعد کمّی و کیفی آموزش و پرورش تبریز بر جای گذاشت. بازشناسی سیاستگذاریهای فرهنگی حکومت رضاشاه و تأثیر آن بر جریان آموزش و پرورش در تبریز محور مطالعه در تحقیق حاضر است. این تحقیق از نوع بنیادین و روش آن توصیفی ـ تحلیلی است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77661220110322Sâmânīd State in the Arena of Foreign Policyدولت سامانیان در عرصة سیاست خارجی119133166FAجواد هرویاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی بجنوردJournal Article20110117Following the fall of Sassanid Empire, it needed a long time to prepare anew favorite conditions for establishment and development of Iran’s administration and its foreign relations. Greater Khorâsân played an essential role in this phase and prepare a fertile milieu for the reconstruction and revival of some structures which suffered a real rupture during the first Islamic centuries. Contemplating the course of events during that period, one might find the initial attempts to establish a foreign policy in 4/10 century. It seems the Sâmânīd emirate in Khorâsân and Transoxiana contributed largely to the cultural resurrection and brilliant growth of Iran’s civilization in first Islamic centuries. Considering the particular geographical situation of Sâmânīd territory, it was quite natural that it would find it a necessity to define its own foreign policy and the inter-dynastical relations. Hence, one might be allowed to recognize Sâmânīd dynasty as the first dynasty in post- Islamic Iran which attempts deliberately to find its status in the world in that time. This paper purported to examine Sâmânīd initiatives in this field and its contribution to the structure of foreign policy in Islamic Iran.پس از ساسانیان روزگار درازی سپری شد تا بستر مناسبی برای تحولات کشورداری و مناسبات خارجی در ایران فراهم آید. خراسان بزرگ در چنین اوضاعی زمینههای ساختار نوینی ایجاد کرد و رمقی تازه به جان خستة جامعة ایرانی بخشید تا با تکیه بر چنین ظرفیتی دروازههای خود را به سوی جهان آن روزگار بگشاید. با تأمل در رویدادهای این روزگار میتوان شالودة اصول سیاست خارجی در تاریخ ایران را از قرن چهارم هجری/دهم میلادی دریافت. در این هنگام امیران سامانی در خراسان بزرگ رستاخیزی در علم، هنر و فرهنگ به وجود آوردند و در پی آن در صدد پی افکندن ساختارهای استواری برای روابط با جهان معاصر خود برآمدند. آلسامان را به جرأت میتوان نخستین دولت در تاریخ ایران دورة اسلامی دانست که با توسل بر وضعیت حساس منطقهای، تمهیدهای لازم برای آشنایی و کسب جایگاه جهانی را آغاز کردند. اینان با وجود مراوده با خلافت عباسی و نیز حکومتهای متقارن و همسایه، برای دریافت اطلاع و برقراری ارتباط با دیگر ملتهای جهان تلاشهایی کردند و آغازگر عصر تازهای از تحولهای خارجی شدند.