پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220120904Esfahan Roads Safety in the Years Following the Constitution
(1906-1914)وضعیت امنیت راههای اصفهان در سالهای پس از مشروطه
(1324 - 1332 ق/ 1906 – 1914 م)126652FAعبدالمهدی رجائیدانشجوی دکتری تاریخ محلی، دانشگاه اصفهانمرتضی نورائیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهان0000000295212529Journal Article20120702After The Constitutional Revolution is carried out, because of gap in the authority and because of political and social factors, it experienced a slow and complicated transition from previous security system to a new situation, and during this transition, it faced extensive insecurity in the roads. This paper examines the situation in the region of Esfahan.
The study showed that the condition of the roads in Isfahan, immediately after The Constitutional Revolution until World War I, became very insecure and despite the efforts of city governor, provincial association and central authorities in Tehran, insecurity is continued. It affects people lives, so it caused displeasure and the change of the view of some of them, especially traders, about the constitution system.
The study is based on news and contents of the newspapers published in Isfahan after the Constitutional Revolution. Refer to these resources to show the real space and dramatization of the works and results of the insecurity is more appropriate than resources like memories or state documents.انقلاب مشروطیت پس از بهبار نشستن، به سبب خلأ قدرت و تحت تأثیر عوامل و زمینههای اجتماعی و سیاسی، گذاری کُند و پیچیده از نظام امنیتی سابق به وضعیتی تازه را تجربه کرد و طی این دوران با ناامنی گسترده در راههای مواصلاتی کشور مواجه شد. این مقاله وضعیت پیشآمده در منطقۀ اصفهان را بررسی میکند.
در این نوشتار نشان داده میشود که وضعیت راهها در اطراف اصفهان، بلافاصله پس از وقوع انقلاب مشروطه تا آستانۀ جنگ جهانی اول، بسیار ناامن شده بود و با وجود تلاشهای حاکم شهر، انجمن ولایتی، و مقامات مرکزی در تهران این ناامنی استمرار یافت. این امر اثرهای نامطلوبی در زندگی مردم بر جای نهاد تاحدی که موجب نارضایتی و تغییر نگرش بخشهایی از آنها، خصوصاً تجار، نسبت به نظام مشروطیت شد.
منابع این مقاله اخبار و مطالب روزنامههای منتشره در اصفهان پس از مشروطه است. مراجعه به این نوع منابع برای نشاندادن فضای حاکم و شبیهسازی اثرها و پیامدهای بیواسطۀ فقدان امنیت، نسبت به بهرهجویی از منابع دیگر مانند خاطرات و یا اسناد دولتی، مناسبتر بهنظر میرسد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220120904Charm and Magic, Talisman and Spell, and
Women World in Qajar Eraسحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار2744653FAداریوش رحمانیاناستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تهرانزهرا حاتمیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تهرانJournal Article20120702Tendency to superstitious and using Talismans and spell was common in Qajar Era. Yet this issue was more, or fundamentally, defined as a feminine phenomenon. This kind of view had some roots and sources as well as some effects and results. This paper is going to study its roots and results and ask why and how it exited. It seems that the main reason for defining superstitious as a feminine phenomenon is the superiority of men in comparison with women in Qajar Era. Women usually were considered as weak and powerless creatures. The result of this thought was a kind of women-phobia. This phobia naturally made a condition in which women deprived of their rights to participate in the Constitutional Revolution parliament election. In the middle of Qajar Era, some of Iranian reformists found a meaningful relationship between social lagging and Iranian women lagging. They tried to show the social and historical roots of society problems, like women problems, and challenge the old and traditional thoughts and open a new route for reform in Iran.در ایران روزگار قاجار گرایش به خرافات و بهرهگیری از طلسمات و تعویذها گسترده و عمومی بود. با این حال بیشتر، و یا اساساً، عملی زنانه تعریف میشد. این نگرش ریشهها و پایهها و در ادامه آثار و پیامدهایی داشت و مقالة حاضر درصدد است پایهها و پیامدها را بررسی و دربارۀ چرایی و چگونگی بهوجودآمدن این تعاریف پرسش کند. میتوان ادعا کرد اساس مرتبطکردن زنان با پدیدۀ خرافاتْ چیرگی فکر و فرهنگی مردسالار بود که زن را ذاتاَ ناقص و ضعیف تلقی میکرد. پیامد این تفکر نیز «زنهراسی» بود که به محرومیت زنان از بدیهیترین حقوق اجتماعی و مدنیشان، همچون محرومیت از حق رأی در قانون انتخابات مجلس مشروطه، انجامید. از اواسط دوران قاجار پارهای از نواندیشان و نوگرایان ایرانی به ارتباط معنادار میان عقبماندگی عمومی جامعه و عقبماندگی زن ایرانی پیبردند و تلاش کردند با نشاندادن ریشههای اجتماعی و تاریخی مشکلات جامعه، از جمله مسائل و مشکلات زنان، رویکرد و نگاه ذاتباورانۀ سنتی را بهچالش بکشند و راه را بر اندیشة اصلاح و ترقی بگشایند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220120904The Study and Emirate-Based Discourse Analysis
in Sharaf-a-din Ali Yazdi Zafarnameبررسی و تحلیل گفتمان امارتمحور
در ظفرنامة شرفالدین علی یزدی4564654FAفاطمه رستمیدانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه الزهراءمهدی فرهانی منفرددانشیار گروه تاریخ، دانشگاه الزهراءJournal Article20120507Teymouri era was the time of a contrast between two emirate and vizier-ship institute. These two institutes and their related views, vizier-ship-based approach and its followers and emirate-based approach led the political and social events in Teymouri era. Among these, the role of authors of Teymouri era in describing, interpreting and explaining two discourses is so important. One of them in emirate-based approach was Molana Sharaf-a-din Yazdi. By studying his work, <em>Zafarname</em>, and by applying Norman Fairclough’s linguistic instruments, we can describe Yazdi’s attitude about emirate-based discourse. In <em>Zafarname</em>, elements of emirate-based discourse, such as militarism and considering Turks, are endorsed, but elements of vizier-ship-based discourse, such as vizier-ship and being an Iranian, are rambled. Results show that it was political condition of Teymouri era that made Sharraf-a-din to support emirate-based discourse. For example, Teymour, as an emir, was present in political events and he paid attention to militarism. Therefore emirate-based discourse, instead of vizier-ship-based one, was supported.دوران تیموری زمانۀ تقابل گفتمان دو نهاد امارت و وزارت است. این دو نهاد و دیدگاههای وابسته به آنها، رویکرد وزارتمحور به نمایندگی از وزرا و طرفداران آنها و رویکرد امارتمحور با محوریت امرا و حامیانشان، هدایتگر جریانهای سیاسی و اجتماعی عصر تیموری بودهاند. در این میان نقش مؤلفان دوران تیموری در توصیف، تفسیر، و تبیین دو گفتمان مذکور حائز اهمیت است. از جملة این افراد، در جبهۀ گفتمان امارتمحور، میتوان به مولانا شرفالدین علی یزدی اشاره کرد. با بررسیهای انجامشده در خصوص اثر وی، <em>ظفرنامه</em>، و با استفاده از ابزار زبانشناختی نورمن فرکلاف در سطح توصیف، میتوان خطمشی یزدی در مورد گفتمان امارتمحور را دریافت. در <em>ظفرنامه</em> شاخصهای گفتمان امارتمحور نظیر نظامیگری و توجه به قوم ترک مورد تأیید قرار گرفته و در مقابل گفتمان وزارتمحور با شاخص وزارت و ایرانیگری به حاشیه رانده شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، در سطح تبیین، علت حمایت شرفالدین از گفتمان امارتمحور را میبایست شرایط سیاسی عصر تیمور دانست. از جملة این عوامل میتوان به حضور شخص تیمور، در قالب فردی امیر، در حوادث سیاسی و توجه وی به عرصة نظامیگری اشاره کرد که زمینهساز تقویت گفتمان امارتمحور در برابر گفتمان وزارتمحور گردید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220120904Nowruziye and Writing Nowruziye in Safavid Eraنوروزیه و نوروزیهنویسی در عصر صفوی6588655FAزهره زرشناساستاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحسن جعفریدانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه خوارزمیJournal Article20120625Shiite sect in the life of Iranians was very important during the Safavid era. Therefore scrutinizing viewpoints of religious sources to Nowruz, as the greatest ancient Iranian feast, is too important.
In safavid era, religious debates about Nowruz led to writing many booklets that were called “Nowruziye”. We know about thirteen Nowruziye, but just nine of them are accessible now.
In this paper, Nowruziyes are introduced and their writing time, linguistic and literary characteristics, and content structure will be studied on the basis of remaining manuscripts.
The writing Nowruziyes has begun at Shah Tahmasp Safavi’s reign, but its climax is in the Soleyman and Soltan Hossein era.
These texts are easy and simple. Determination of religious Nowruz based on Shiite Hadithes (narrations) is the most frequent debate.مذهب تشیع در زندگی ایرانیان عصر صفویه از اهمیت خاصی برخوردار بود. از اینرو بررسی رویکرد متون مذهبی این دوران به نوروز، به عنوان بزرگترین جشن ملی بازمانده از ایران باستان، بسیار بااهمیت است.
در روزگار صفویه، بحثهای مذهبی دربارة نوروز سبب نگارش رسالههای متعددی با عنوان «نوروزیه» شد. از سیزده <em>نوروزیه</em> در منابع مختلف نام برده شده که امروز نه رساله در دسترس است.
در این پژوهش، برپایۀ نسخ خطی موجود، به معرفی نوروزیهها پرداخته شده و روند زمانی نگارش، ویژگیهای زبانی و ادبی، و ساختار محتوایی این رسالهها بررسی شده است.
نگارش نوروزیهها از عصر شاه تهماسب صفوی آغاز شد اما اوج نگارش رسالههای نوروزیه به دوران دو شاه پایانی این سلسله مربوط میشود.
متن نوروزیهها روان و ساده است و پربسامدترین بحث مطرحشده در آنها تعیین روز نوروز شرعی بر پایۀ روایات گوناگون است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220120904Clergy's Positions against Rezakhani Republicمواضع علما در برابر جمهوری رضاخانی89116656FAحجت فلاح توتکاراستادیار گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینمحسن پرویشکارشناس ارشد تاریخ ایران دورة اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20120408Twenty years after the establishment of constitutional government in Iran and simultaneously with head minister of Reza khan we can see the being discussion about establishment of republic government in Iran. The autocratic power loss of Qajar kings after establishment the constitutional regime played an important role in this field. By limiting the king's powers, the Qajar governors lacked the necessary power for suppression of opinions and ideas of political repression. Weakness of the Qajar kings reached a peak at the Ahmad Shah period.
At this period strong organizational of Raeis-al-vozaraei of Reza khan emerged besides the demise of the monarchy. This new organization followed to convert Iran to republical regime at that point. Some of religiouses disagreed with republic regime with religious reasons. Because they knew equivalent republicational system with secularism. Such uncertainty (doubts) when it was created in the clergy's thought that neighboring country (Turkey) regime established and were figure secularism symbols.
This paper sought to answer of main question with descriptive and analytical method. The main question is: how did the clergy reaction against republicational of Reza khan? The next question is: what issues were dissension between Reza khan and Saied Hassan Modarres?
Based on our assumption, the refugee clergys were uncertainty their situation in Najaf because of Faisal government which proteged by Great Britain. They wanted to maintain Reza khan power as a protector in Iran Shiites. But some of clergys whom led by Modarres were dashed Reza khan plans and caused failure republicational schedume.
The second hypothesis will: the main conflict between Modarres and Reza khan on new regime illegitimacy based on constitutional law-military regime of Qazaghs (Cossack) was inconsistent with constitutional law and constitutional regime and republicational was not based on will of the people.پس از گذشت حدوداً بیست سال از برقراری حکومت مشروطه در ایران و همزمان با رئیسالوزرایی رضاخان، سردارسپه، بحث تشکیل حکومت جمهوری در ایران با جدیت مطرح شد. کاهش قدرت استبدادی شاهان قاجار پس از برقراری رژیم مشروطه، نقش مؤثری در این زمینه داشت. با محدودشدن قدرت شاه سلاطین قاجار دیگر از قدرت لازم برای سرکوب آرا و اندیشههای جدید سیاسی بیبهره بودند. ضعف قدرت شاهان قاجار در زمان احمدشاه به اوج خود رسید. در کنار دستگاه رو به اضمحلال سلطنت، تشکیلات نیرومند ریاستوزرایی سردارسپه سر برآورد که در آن مقطع بهگونهای کاملاً ابزاری و فرصتطلبانه در پی جمهوریکردن ایران بود. شمار زیادی از روحانیان به علل مذهبی با جمهوری مخالف بودند؛ زیرا آنها جمهوری را با بیدینی برابر میدانستند. چنین شبههای زمانی در اندیشة روحانیان ایجاد شد که در کشور همسایه (ترکیه) رژیم جمهوری با جلوههای ضد دینی برقرار شد. مقالة حاضر با روشی توصیفی و تحلیلی بر پایة منابع کتابخانهای درصدد پاسخگویی به این سؤالات است که واکنش علما در برابر جمهوریخواهی رضاخان چگونه بود؟ و اختلاف سیدحسن مدرس با رضاخان بر سر چه مسائلی بود؟پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220130428The Role of Russia in Oppression of Mashhad
Constitutional Revolutionنقش روسیه در سرکوب انقلاب مشروطة مشهد117137657FAمحسن مدیر شانهچیدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهدملیحه خوشبینکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20120527Mashhad, the center of Khorasan province, had a significant role in Iranians anti-authoritarian struggles which led to the Constitutional Revolution. Some of the authors by considering the riots and infightings in Mashhad, a few years before victory of revolution, have considered a pioneering and inspiration role for this city and its people. Despite efforts and infightings of Mashhad constitutionalists, after victory of the revolution, the space of the city became strangulated, so the constitutionalists failed to achieve their goals. Most of Mashhad constitutionalists were arrested, taken prisoner and sent into exile. In fact, the Constitution and constitutionalists became isolated and suppressed in the city. This research is going to find an answer for the reasons of the mentioned sphere of Mashhad. To answer the question, the paper hypothesis is focused in the role and interferences of Russia in the city.مشهد، مرکز ایالت خراسان، نقشی بارز در مبارزات ضد استبدادی ایرانیان، که به انقلاب مشروطه منجر شد، ایفا کرده است و برخی نویسندگان، با اتکا به همین سابقۀ مبارزاتی، برای این شهر نقشی پیشروانه و الهامبخش در روند پیروزی انقلاب مشروطه قائل شدهاند. با پیروزی انقلاب، و به رغم مبارزات آزادیخواهان، فضای مشهد اختناقآلود و پرتنش شد و مشروطهخواهان در رسیدن به آرمانهای خویش توفیق چندانی نیافتند. بسیاری از آزادیخواهان مشهد دستگیر، زندانی، و تبعید شدند و مشروطه و مشروطهخواهی در این شهر منزوی و سرکوب شد. هدف در این پژوهش پاسخ به «چرایی شکلگیری آشوبهای مشهد، سیطرۀ هواداران استبداد، و انزوای مشروطه و مشروطهخواهان در این شهر» است. برای پاسخ به این پرسشها بر فرضیۀ «نقش و دخالت روسیه تزاری در مشهد» تمرکز شده است. پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77663220120904Theoretical Study of Compromiser Right in Jungle Movementمطالعة تئوریک جریان راست سازشکار در جنبش جنگل139165658FAعباس نعیمیدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاترضا معصومی راداستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلاناحسان فرهادیدانشجوی دکتری جامعهشناسی توسعه، دانشگاه تهرانرضا علیزادهدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20120625Up to now, there was not an independent and real research about Compromiser Right political approach. This paper aim is to analyze the Compromiser Right approach in Jungle movement based on Wilfred Pareto’s Elite theory and interpret the characteristics and elements of the this political approach. The method used in this research is document analysis. The method of collecting data is library method. Three elements (independence and territorial integrity, social justice and political despotism) are focused in this research. We will continue with interpreting the relation between the movement and the religion and the popular legitimacy of the movement based on two elements (level and geography). Finally we will consider the internal and international opponents and pros of the Compromiser Right approach.تاکنون، در عرصۀ آثار علمی و پژوهشی مرتبط با جنبش جنگل، نوشتاری مستقل و مستند به جریان سیاسی راستِ سازشکار نپرداخته است. از اینرو مقالۀ حاضر درنظر دارد با استفاده از نظریۀ نخبگان ویلفردو پارتو به توضیح ماهیت جریان سیاسی راست سازشکار در جنبش جنگل بپردازد و مؤلفهها و مختصات این جریان سیاسی را تشریح کند. روش تحقیق مقالهْ تحلیل اسنادی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای است و در این راستا کوشش شده، ضمن شرح خاستگاه فکری جریان راست سازشکار، شاخصهای بینش سیاسی این جریان در قالب سه مؤلفۀ استقلال و تمامیت ارضی، عدالت اجتماعی، و استبداد سیاسی بررسی شود. در ادامه، ضمن تشریح مناسبات جریان سیاسی راست با مذهب، به نقش این جریان در فرایند جنبش پرداخته و پایگاه اجتماعی آن ذیل دو مؤلفۀ طبقه و جغرافیای نفوذ تبیین میشود. در پایان به موافقان و مخالفان داخلی و بینالمللی جریان راست سازشکار اشاره میشود.