پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522The impact of the university students’ political activities on the independence of universities in Iran, 1320-1346 (1942-1971)*تاثیرِ فعالیتهایِ سیاسیِ دانشجویی بر روندِ استقلالِ دانشگاه در ایران 1342-1320 (نمونه موردی دانشگاه تهران)125363810.30465/hcs.2018.3638FAامین داودیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20180604The aim of this study was to evaluate the impact of student political activities on university independence process in Iran during 1320 to 1346 (1942-1971). The present research seeks to answer the question, what effects do the student activities in the form of political parties during the 1320 to 1346 (1942-1971) had on the independence of universities. In addition, the author seeks to examine how the government and university authorities behaved with student activists in this period. The main hypothesis of this study is that in 1321 Ali Akbar Siasi led to the independence of Tehran University in terms of administration and military and government forces didn’t have the right to enter and intervene in the campus any longer. However, with the formation of student activities in the twenties, government and military forces tried to influence politics at the University by punishing students and university authorities also seek to preserve the autonomy of universities. This study enjoyed historical research method, which was descriptive-analytical. The findings show that student political activities on campus eventually led to government intervention in the first half of the forties, with the adoption of the new rules, thus trying to undermine the independence of universities and university officials, due to regime pressure, were forced to accept the force accordingly.<strong>چکیده</strong><br /> هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فعالیتهای سیاسیِ دانشجویی بر روند استقلالِ دانشگاه در ایران بین سالهای 1320 تا 1342 میباشد. پژوهش پیشرو درصدد پاسخ به این پرسشها است که، فعالیتهای دانشجویی در قالب احزاب سیاسی بین سالهای 1320 تا 1342 چه تاثیری بر روند استقلال دانشگاه داشته است؟همچنین نگارنده در پی بررسی چگونگی رفتار نیروهای دولتی و مسئولین دانشگاه با فعالین دانشجویی در این دوره زمانی می باشد؟ فرض اصلی پژوهش بر این امر استوار است که، سال 1321 علیاکبر سیاسی دانشگاه تهران را از لحاظ مدیریتی و اداری به استقلال رسانده و دیگر نیروهای نظامی و دولتی حق ورود و دخالت در دانشگاه را نداشتهاند. با شکلگیری فعالیتهای دانشجویی در دهه بیست، دولت و نیروهای نظامی درصدد نفوذ در دانشگاه و تنبیه دانشجویان سیاسی است و مسئولین دانشگاه نیز درصدد حفظ استقلال دانشگاه هستند. پژوهش پیشرو با استفاده از روش تحقیق تاریخیِ توصیفی - تحلیلی انجام شده است. دستآورد این پژوهش نشان میدهد که فعالیتهای سیاسیِ دانشجویان منجر به دخالت دولت در دانشگاه شده و سرانجام دولت در نیمه اول دهه چهل، با تصویب قوانین جدیدی، سعی در تضعیف استقلال دانشگاه داشته است و این روند ادامه داشت.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3638_5d6f8bf5ed9206c0c005cd422960b242.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522The Link between Farr and Geography in Zamyad Yasht; Traces of the Holy Sistanپیوند فرّ و جغرافیا در زامیاد یشت؛ ردپای سرزمین مقدس سیستان2741325610.30465/hcs.2018.3256FAحمیدرضا پیغمبریگروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس-بوشهرمریم شفیعیاندانش آموخته رشته فرهنگ و زبان های باستانیJournal Article20180509<strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br />The Avestan text <em>Zamyad Yasht</em> is composed of two distinct parts. The first part introduces a mythological mountain, while the second part of the text praises Farr (Iranian concept of Glory) and is known as <em>Kayan Yasn</em>. Textual and Linguistic analysis of the text shows that the two parts were originally independent. How can this joining of mythological geography and political issues be explained? It can be assumed that the Farr-i Kayani (Glory of Kingship, belonging to Kayanids or Kayanian dynasty) has an unknown but important relationship with mythological geography of Avesta. In this paper, based on other Iranian texts, we try to show that the scribers of the later text believed that Iranian political thought with its mythological expression had a link to mythological geography of Iran, that is, the territory of Sistan. Therefore, a paragraph of <em>Zamyad Yasht</em> that describes one of the holy effects of the land that is the mountain, has been added as an introduction to <em>Kayan Yasn</em>. Further analysis shows that according to the Zoroastrian beliefs, the territory of Sistan was the manifestation of the linking of these concepts. So, manipulation of <em>Zamyad Yasht</em> has been occurred in Sistan.متن اوستایی <em>زامیاد یشت</em> از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست این یشت به معرفی کوه­های اساطیری اختصاص دارد، درحالی­که بخش دوم و مفصل­تر آن در خصوص ستایش فرّ است و به <em>کیان­یسن</em> مشهور است. تحلیل­های متنی و زبان­شناختی نشان می­دهد که در ابتدا هر کدام از این دو بخش از یکدیگر مستقل بوده­اند. چه توضیحی برای ادغام دو بخش جغرافیای اساطیری و سیاسی را در یک قالب واحد وجود دارد؟ مقالۀ پیش رو با این پیش فرض که فرّ کیانی ارتباطی مهم با جغرافیا دارد، نشان می­دهد که در نظر تدوین کنندگان متأخر متن، اندیشۀ سیاسی ایرانی که در قالب اسطوره و حماسه بیان شده بود، با جغرافیای اساطیری ایرانی پیوستگی داشت. از این­رو، بندهایی از <em>زامیاد یشت</em> که توصیف­کنندۀ یکی از جلوه­های مقدس زمین یعنی کوه­ها است، به­عنوان مقدمه­ای برای <em>کیان­یسن</em> درنظر گرفته شده­اند. تحلیل­های بیشتر نشان می­دهد که طبق باورهای تحول یافتۀ زردشتیان، سرزمین سیستان تجلی­گاه پیوند این دو مفهوم بوده است. بنابراین دخل و تصرف در متن <em>زامیاد یشت</em> بایستی در سیستان رخ داده باشد.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3256_c718a677a427cdbf0964574c6b60c02f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522King idealistic and utopianشاه آرمانی وآرمان شهری4363327510.30465/hcs.2018.3275FAمرتضی تهامیعضو هیات علمی و مدیر آموزش دانشگاهJournal Article20180414 Abstract:<br /> This utopian concept and the ideal king in ancient Iranian thought states.and it is relying on ancient texts to express their features and specification.both are symbols of cosmic order in the land. Utopia is ideal of man who wants to rearrange the final heaven.utopia is creating on ideal state,that’s mean the city with the king makes sense.because people can ashoni utopian intentionss to run.in other words,if the king of Asha system can run properly on the field,then utopia will be realized. <br /> Ohrmazd representative on earth should the requirements and features such as: splendor, race, justice,piety, have the authority to achieve that utopian ideal king and To create world peace and human life free from evil powers.<br /> Key words:ideal king,utopian,holy land اینکه شاه آرمانی و آرمان شهری در اندیشۀ ایرانیان باستان چه مفهومی دارد در این تحقیق بدان پرداخته شد،از اینرو متن های باستانی و کتب مرتبط با موضوع واکاوی شد، سپس مطالب تدوین و تبیین گردید.نتیجه اینکه آرمان شهر اندیشۀ آرمانی است که می خواهد بهشت از دست رفته را بازآرایی کند،این اندیشه بر ذهنیّت و تخیّل تکیه دارد و در عالم مثال رخ می دهد،شکل گیری آرمان شهر در سرزمین مقدّس است بدین جهت ویژگی های آنرا در خود دارد،آرمان شهر با وجود شاه معنا می یابد چون انسان های اَشَون می توانند اهداف آرمانی را محقق کنند.هر دو مقوله این مفهوم را دنبال می کنند:ایجاد آرامش زیستی انسان ها در دنیایی بدور از نیروهای اهریمنی.موضوع مقاله در این سه مقوله :شاه آرمانی ،آرمان شهری و سرزمین مقدّس، دسته بندی شد و ارتباط سه موضوع با یکدیگر بررسی گردید.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3275_06de3ff2abf30d23a2a969dbdea5e51b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522A Critical Reading of Visual Representation of the "Chaldiran Battle" on the Isfahan's Chihilsutun Palaceخوانش انتقادی بازنمایی تصویری «نبرد چالدران» در کاخ چهلستون اصفهان6585325710.30465/hcs.2018.3257FAآذین حقایقدانشجوی دکتری هنراسلامی، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه تربیت مدرس،اصغر فهیمی فردانشیار و عضو هیئت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20180423The Chaldiran battle has been represented in the form of written and visual texts. One of the most well-known of these representations is the Frescoes that were drowning on the Chehelsoton palace at 1210 AH -The year of coronation of Agha Mohammad Khan-. Qajar used of reproduce this story in order to legitimize their rule and consolidate their newly power. But earlier, this battle that was followed by a heavy defeat for Iran, at the Safavid period had become a symbol of national pride. In this research aims to understand the process of turning a failure to the national honor, many examples of Chaldiran's narrations from Qajar era to the nearest narrative of date in 920 AD, followed and studied. Finally, we will see, Qajar in reproduction this narration, confiscation a concept that the Safavid before it was constructed and spread among people. نبرد تاریخی چالدران، بارها در قالب متون مکتوب و تصویری بازنمایی شده­است. یکی از شناخته شده­ترین این بازنمایی­ها دیوارنگاره­ایست که در تاریخ 1210 ه.ق –سال تاجگذاری آقا محمدخان قاجار- بر دیوارکاخ چهلستون اصفهان نقش شد. قاجاریه از بازتولید این روایت در جهت مشروعیت بخشی به حکومت خود و تثبیت قدرت نوپای قاجاری بهره برد. اما پیش­تر در عصر صفوی این نبرد که شکستی سنگین را برای ایران در پی داشت، به نمادی از افتخار ملی بدل شده بود. در این پژوهش به دنبال فهم چگونگی فرایند تبدیل یک شکست به افتخاری میهنی، نمونه­های بسیاری از روایات چالدران، از دوران قاجار تا نزدیک ترین روایت به تاریخ وقوع آن در 920 ه.ق، پیگیری و بررسی شد. در آخر خواهیم دید که، قاجاریه در بازتولید روایت چالدران در این تابلو مفهومی را مصادره به مطلوب نموده که پیشتر صفویه آن را برساخته و در میان مردم رواج داده بوده­است.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3257_56343d26ea829162d6c23263b1ac0d86.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522واکاوی تعاریف «تاریخ سیاسی»؛ ارائۀ چارچوبی مفهومی و نظری دربارۀ پژوهش تاریخ سیاسیواکاوی تعاریف «تاریخ سیاسی»؛ ارائۀ چارچوبی مفهومی و نظری دربارۀ پژوهش تاریخ سیاسی87108363910.30465/hcs.2018.3639FAعبدالرحمن حسنی فراستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-4810-8622Journal Article20171006در تعریف «تاریخ سیاسی»، خلاء­ها و نواقصی وجود دارد که به نظر می­آید مسئله آن به ضعف و کم­کاری در چارچوب­دهی مفهومی و نظری برگردد؛ در اغلب نوشته­ها وکتا­ب­های مرتبط با تاریخ سیاسی، بیشترین تمرکز بر رفتار حاکمان و پادشاهان، بدون ارائه تعریف «قدرت و امر سیاسی» بوده که بیشترین سهم را در بازشناسی تاریخ سیاسی دارد.با توجه به خلاء در این حوزه، توصیف و تبیین مباحث نظری و ارائه موضوعات محوری از، یک اقدام مهم برای چارچوب دهی مفهومی و نظری در پژوهش تاریخ سیاسی است. روش تحقیق مقاله، بررسی و تحلیل مضامین تعاریف تاریخ سیاسی در بین تعاریف است.<br /> یافته های تحقیق حکایت از این دارد که در حوزه «تاریخ سیاسی»، ساخته شدن موضوعات محوری و فهم معنای آنها، از یک طرف تابع زمان و مکان است که در این رابطه، شناخت «امر سیاسی» مهم می­شود و از طرف دیگر تمرکز روی موضوعات مرتبط با قدرت سیاسی است.در تعریف «تاریخ سیاسی»، خلاء­ها و نواقصی وجود دارد که به نظر می­آید مسئله آن به ضعف و کم­کاری در چارچوب­دهی مفهومی و نظری برگردد؛ در اغلب نوشته­ها وکتا­ب­های مرتبط با تاریخ سیاسی، بیشترین تمرکز بر رفتار حاکمان و پادشاهان، بدون ارائه تعریف «قدرت و امر سیاسی» بوده که بیشترین سهم را در بازشناسی تاریخ سیاسی دارد.با توجه به خلاء در این حوزه، توصیف و تبیین مباحث نظری و ارائه موضوعات محوری از، یک اقدام مهم برای چارچوب دهی مفهومی و نظری در پژوهش تاریخ سیاسی است. روش تحقیق مقاله، بررسی و تحلیل مضامین تعاریف تاریخ سیاسی در بین تعاریف است.<br /> یافته های تحقیق حکایت از این دارد که در حوزه «تاریخ سیاسی»، ساخته شدن موضوعات محوری و فهم معنای آنها، از یک طرف تابع زمان و مکان است که در این رابطه، شناخت «امر سیاسی» مهم می­شود و از طرف دیگر تمرکز روی موضوعات مرتبط با قدرت سیاسی است.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3639_5541ef4c4408ae7f554e25e456e92a7c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522The study of attitudes of Tha'alibi's historiographyبررسی رویکردهای تاریخ نگاری ثعالبی109130364010.30465/hcs.2018.3640FAمجتبی خلیفهاستادیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجندمحمد حسن الهی زادهدانشیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجندستاره غفاری بیجارکارشناس ارشد تاریخ دانشگاه بیرجندJournal Article20180505In this article, Tha'alibi's historiography features are examined in four areas of cultural, political, social and religious beliefs. The findings of this research show which Tha'alibi in Ghorar al-akhbaar has done with a politicized approach to writing history. But in Yatimat al-dahr, as a new type of cultural Tabaqaat writing, it has been devoted to writing history. Tha'alibi in Ghorar al-akhbaar, tried to distance from narrative method; but attention to the interests of the audience has prevented explanation and and analysis. Also criticism of sources and historians are considered important trait in Tha'alibi's historiography. In belief approach, fidelity had a great influence on his history and the spread of Ash'aric words has been effective in exacerbating this. Tha'alibi is dealing with other religions, the historian has been impartial. According to the subject the research methodology is descriptive and analytical, which utilizes historical research methodology. در این مقاله ویژگی های تاریخ نگاری ثعالبی در چهار زمینه ی فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اعتقادی بررسی می شود. یافته های این تحقیق نشان می دهد که ثعالبی در غررالاخبار با رویکردی سیاست زده و در یتیمة الدهر به عنوان گونه ای نو از طبقات نگاریِ فرهنگی به نگارش تاریخ پرداخته است. ثعالبی تلاش کرده از روش نقلی فاصله بگیرد؛ ولی توجه به علایق مخاطبان مانع از ارائه ی تحلیلی فراگیر توسط وی شده است. انتقاد از منابع و مورخان شاخصه ای مهم در تاریخ نگاری ثعالبی محسوب می شود. از زاویه ی اعتقادی، تقدیرگرایی تاثیر بسزایی بر تاریخ او داشته و ثعالبی در برخورد با ادیان دیگر چهره ای از یک مورخ بی طرف را نشان داده است. با توجه به ماهیت موضوع مورد پژوهش، روش تحقیق تاریخی با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی است.<br /> https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3640_1137c2eb5c9877dda95881260e1c843c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522Sassanid Royal Ribbons in Byzantine Empireنوارهای سلطنتی ساسانی در امپراطوری بیزانس131158364110.30465/hcs.2018.3641FAاحمد زارع ابرقوییدانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده حقوق ، الهیات و علوم انسانی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیسید عباس ذهبیاستادیار، گروه فلسفه ، دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامیمالک حسینیاستادیار، گروه فلسفه، دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانهادی صمدیاستادیار، گروه فلسفه، دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،Journal Article20180505Contemplating on the history of Iranian art in the Sassanid era, it can be observed that the Sassanid royal ribbons, as one of the most important characteristics of the contemporary art of the era, are abundantly found on the Sassanid reliefs, fabrics and silver dishes. These royal ribbons are a decorative and symbolic element in the art of this era. On close scrutiny, the traces of the Sassanid royal ribbons can be detected in the artistic works of the Byzantine Empire, an important point that has often been neglected. In this regard, the present study uses an analytical method to examine the application, function and characteristics of the Sassanid ribbons and compare them with the features of the Byzantine ribbons to prove the impact of the Sassanid ribbons on the Byzantine art. To achieve this goal, some examples of these ribbons were provided to be used in a comparative study between the Sassanid and Byzantine royal ribbons. The results indicated the impact of the Sassanid royal ribbons on Byzantine art with almost identical characteristics. Along with delineating the reasons for these influences, the way the Sassanid royal ribbons found their place in the Byzantine Empire is also explained. Due to the extensive relationships between Iran and Byzantium, this adaptation was made in the Byzantine Empire which, above all, influenced their fabrics and mosaics. با تأملی در تاریخ هنر ایران عهد ساسانی می­توان دریافت که نوارهای سلطنتی ساسانی به عنوان یکی از مهم­ترین شاخصه­های تشخیص هنر این دوره، به وفور بر نقش­برجسته­ها، پارچه­ها و ظروف سیمین ساسانیان به چشم می­خورند. این نوارهای سلطنتی، عنصری تزئینی و نمادین در هنر این دوره به شمار می­آیند. دقّت در آثار هنری برجای مانده از امپراطوری بیزانس نیز این نکته<sup>ء</sup> مهم، اما مغفول مانده را روشن می­سازد که می­توان رد پای نوارهای سلطنتی ساسانی را در این آثار، مشاهده نمود. در همین راستا، نوشتار حاضر با کاربست روش تحلیلی - توصیفی بر آن است تا دریابد چرا این نقش، در هنر بیزانس نیز وجود دارد. از آنجایی که در هنر ساسانی، این نوارها، نمادی برای سلطنت و الهی نشان دادن حکومت پادشاه است. هنرمندان بیزانسی که قصد تلفیق مفاهیم دینی و شاهانه را داشته­اند؛ از این نقش استفاده کرده­اند. به همین دلیل این عنصر نمادین هنر ساسانی، با ویژگی­های ظاهری تقریباً ­­یکسان، برای نشان دادن عظمت شاهانۀ پادشاهی مسیحی در عین مشروعیت حکومت او، در هنر بیزانس نیز تکرار شده است. این اقتباس به واسطۀ روابط گستردۀ ایران و بیزانس، به محدوده<sup>ء</sup> قلمرو امپراطوری بیزانس راه یافت و در حوزه­های مختلف معماری، نقاشی، پارچه­بافی و موزائیک تأثیر گذاشت.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3641_aa43ceea8b4e5a85a31e2256426cf52e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522fhxhjxfgjnxfthjtzhtrhnxghjtrztdjgdyjdکژنگاری در تاریخ معاصر ایران؛ با تأکید بر تحویلینگری مفاهیم سیاسی بررسی موردی؛ مرکز اسناد انقلاباسلامی159188325810.30465/hcs.2018.3258FAمجتبی مقصودیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. دانشکده علوم سیاسیشهاب دلیلیدانشجوی دکترای علوم سیاسیJournal Article20180504szreu6dft7my;8hip,fmrcfynjdftmoy7gygyi ftying y7nid ctyum,t.7mfrcftufm tvgynmfyi, hlmfdrcff6.gp,gyindrctf tvyjhynjمفاهیم مهمی هم­چون «حزب»، «سکولاریسم»، «اصلاح­طلبی»، «تجدیدنظرطلبی»، «انقلاب»، «ناسیونالیسم» و... در تاریخ­نگاری معاصر در ایران بسیار پرکاربرد و در مواردی با معضلات روش­شناختی همراه می­باشد.<br /> تحویلی­نگری به عنوان مهم­ترین معضل شناختی، نگرشی است که ارجاع هر پدیدار به امری فروتر از آن و اخذ وجهی از آن شیء به جای کنه آن را پیگیری می­نماید؛ به نظر می­رسد با توجه اهمیت تاریخ­نگاری تحولات سیاسی اجتماعی ایران و آثار پژوهشی در این زمینه، نیاز است تا معضل شناختی «تحویلی­نگری» مورد پژوهش قرار گیرد؛ لذا این مقاله تلاش دارد تا جایگاه تحویلی­نگری تاریخی را در برخی از انتشارات مرتبط با تاریخ­نگاری انقلاب اسلامی جستجو نماید و در این خصوص به بررسی برخی از آثار منتخب مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهم­ترین مراکز تاریخ­نگاری ایران معاصر می­پردازد.<br /> این بررسی در تلاش است تا دریابد(سوال اصلی) «توصیف و تبیین مفاهیم سیاسی در تاریخ­نگاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی تا چه حد در دایره تحویلی­نگری جای می­گیرد؟». «به نظر می­رسد(فرضیه اصلی) که رویکرد مرکز اسناد در تاریخ­نگاری انقلاب اسلامی، تحت تأثیر خصوصیات ایدئولوژیک، دستخوش تحویلی­نگری شده است»؛ یافته­های متعدد در این پژوهش فرضیه اصلی را تصدیق می­دارد.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3258_7c635c64fa417172d67113c2bddc8a5b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522The concept of “hoghooghe moshtareke noeeye" in the Naeeni thoughtمفهوم «حقوق مشترکه نوعیه» در اندیشه نایینی189210339810.30465/hcs.2018.3398FAفردین مرادخانیاستادیار حقوق عمومی دانشگاه بوعلی سینا
همدان0000-0003-1590-4347مرضیّه صادقیانگروه حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران0000-0002-2390-9896Journal Article20180615Naeeni is one of the most prominent constitutional scholars that have done a lot of theories to create and consolidate the foundations of constitutionalism. He in important book -tanbi al-oma va tanziy al-mela- explained many new concepts and gave firm answers to the doubts and sophistries raised by the constitutional opposition. “hoghoghe moshtareke noeye" is a concept which is referred to in two parts of the book and without any explanation it passes through that concept. Given his careful consideration of the concepts and the need to pay attention to the history of concepts and thought, it is necessary to carefully and precisely deal with such phrases. The authors discuss this concept literally and content in this article and seek to find the basis of this phrase in the Naeeni’s thought. In this regard, the concept of equality and its various dimensions and angles as the basis of this concept are considered in the Naeeni’s thoughtنایینی از جمله علمای حامی مشروطه است که نظریهپردازیهای فراوانی در راستای ایجاد و تحکیم بنیانهای اساسی مشروطیت انجام دادهاست. وی در کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» بسیاری از مفاهیم نوآیین را تبیین نموده و در کنار آن، پاسخها مهمی به شبهات و مغالطات مطروحه از جانب مخالفان مشروطه، دادهاست. «حقوق مشترکه نوعیه» عبارتی است که نایینی در دو بخش از کتاب مذکور، به آن اشاره میکند و بدون هر گونه توضیحی در خصوص این عبارت، از کنار آن میگذرد. با توجه به عبارتپردازیهای دقیق نایینی و دقت نظر وی در به کار بردن عبارات و همچنین لزوم توجه به تاریخ مفاهیم و اندیشه لازم است به طور جدی و دقیق به چنین عباراتی پرداخته شود. نگارندگان در مقاله پیش رو به بررسی معنا و مفهوم عبارت مذکور از منظر لغوی و محتوایی میپردازد و به دنبال یافتن مبنای این عبارت در اندیشهورزیهای محقق نایینی میباشد. در همین راستا، مفهوم برابری و ابعاد و زوایای مختلف آن، به عنوان مبنا و اساس مفهوم «حقوق مشترکه نوعیه» در اندیشه نایینی بررسی میگردد.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3398_79c7d3976b43bf68f5d2f7bae60777b4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجستارهای تاریخی2251-77669120180522Imami Shia Intellectual and Cultural Approach from the 5th to the 7th Centuryرویکرد فکری و فرهنگی شیعیان امامیه از برآمدن سلجوقیان تا بر افتادن عباسیان211239364210.30465/hcs.2018.3642FAمحمد طاهر یعقوبیعضو هیئت علمی گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ، دانشگاه پیام نورJournal Article20180403From the 5th to the 7th century, the Islamic world, after the collapse of the Buyids, Shia religion faced the Seljukis and Kharazmshahians powers and then the Mongol invasion. Furthermore, the Islamic word after a long period of golden period in culture and civilization degraded so that opposition with rational sciences was a characteristic of the period. Formerly, the Imami Shias were supported by Shia governments and experienced cultural growth, so that the 4th century was called the century of Shia. The purpose of the present study is to describe the intellectual and cultural approach and components of Imami Shia in the mentioned period. The question here is what has been the cultural and intellectual approach of the Imami Shia in the period? Shia in this period considering the situation governing the Islamic world and the potentials of Shia took proper measures the result of which was cultural growth for the Shia school. The cultural and intellectual strategies of Shia in the framework of rationalism and moderation paved the way for cultural and intellectual growth.از قرن پنجم تا هفتم، جهان اسلام پس از سقوط آل بویه شیعه مذهب با دو قدرت سلجوقیان و خوارزمشاهیان و سپس هجوم مغول مواجه شد. همچنبن جهان اسلام پس از سپری کردن یک دوره طلایی از فرهنگ و تمدن، روند نزولی را آغاز کرد که مخالفت با علوم عقلی از ویژگی های این دوره بود. شیعیان امامیه نیز تا قرن پنجم از حمایت حکومت های شیعه برخوردار بوده و دوره ای از رشد فرهنگی را تجربه کردند، بگونه ای که قرن چهارم را قرن شیعه نام گذاشتند. از قرن پنج و با تسلط سلجوقیان، وضعیت متفاوت شده و فضای جدیدی برای شیعیان ایجاد شد. رویکرد فکری و فرهنگی شیعه در این دوره به چه صورت بوده است؟ شیعیان در این دوره با توجه به شرایط و وضعیت حاکم بر جهان اسلام و ظرفیت های تشیع به اتخاذ روش های مبتنی بر تسامح و تعامل اقدام نمودند که نتیجه آن رشد فرهنگی برای مکتب تشیع بوده است. راهبردهای فکری و فرهنگی شیعه در قالب تفکر عقل گرای شیعی و رویکرد تعاملی، موجب ایجاد بسترهای مناسب در مسیر رشد فکری و فرهنگی شد.https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_3642_4ac751dc770e027875bc8b0639f35fa9.pdf