per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
1
30
183
..
جایگاه خلیفه و فرمانروایان ایرانی در تاریخنوشتههای ایرانیان
The Political Status of Caliph and Sultan as Reflected in Persian Historical Texts
پروین ترکمنی آذر
1
دانشیار پژوهشکدة تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
موضوع جایگاه خلیفه و حکومتگران ایرانی در تاریخنوشتههای مورخان ایرانی، با تعلق حق خلافت به مدعیان آن آغاز میشود و سپس با بحث تقسیم قدرت معنوی و دنیوی خلفا و انتقال قسمتی یا تمامی آن به حکومتگران ایرانی ادامه مییابد. مورخان، در این مرحله، از نظریهپردازیهای فقهای مذاهب برای توجیه لزوم و بیان چگونگی انتقال قدرت دنیوی خلیفه سود جستند. این بحث، با گذشت زمان و با تأثیرپذیری از حکمت عملی، بخشی از اندیشۀ ایرانیان پیش از اسلام دربارة آیین ملکداری، به واگذاری قدرت معنوی به علمای دین و حکومتگران ایرانی، انجامید. منظور از پرداختن به این مقاله نشاندادن چگونگی تأثیرپذیری مورخان از وضع سیاسی و فکری جامعه و تأثیرگذاری آن در نوشتارهای تاریخی است. بهطوریکه، در بررسی سیر تحول نگاه مورخان به جایگاه خلیفه و حکومتگران، میتوان به تحول در اندیشۀ متفکران نسبت به جایگاه خلیفه و حکومتگران و علل آن پی برد.
This paper deals with a challenging concept in Perso-Islamic medieval politics: the political status of caliph and sultan as maintained by Iranian cultural elite in medieval periods. To give an explanation of the concept, it has concentrated on the Iranian medieval history writers and the historical texts produced by them during early and medieval Islamic periods. As the author put it, the first generation of these Iranian historians mostly concerned with the concept of Islamic caliphate and who would be qualified to enjoy this authority. But in later periods historians tried to set a distinction between the concepts of caliphate and sultanate. In other words, they begin to make a new definition of caliphs’ ubiquitous authority through dividing it into two parts: political and religious. Then, they gradually transmitted a part of the political part to the sultans and emirs who managed the country’s material sources as actual governors. In this theoretical manipulation they employed a vast and divers range of sources including Islamic law and traditions and pre-Islamic Persian political thought which reflected mostly in the Persian genre of mirrors for princes. The main purpose of this paper is to show how Iranian medieval history writers affected by the social and intellectual context in which they has been writing and the ways through which this mentality expressed in their texts.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_183_79096b94848e99e091dc2a27e8bd8ff6.pdf
خلیفه
فرمانروایان ایرانی
ساختار قدرت
فقه سیاسی
آیین ملکداری ایرانیان
حکمت عملی
مورخان ایرانی
Caliphs
Iranian governors
political structure
political law
Iranian administrational legacy
Hikamt-I ‘Amalī
Iranian history writers
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
23
41
212
..
جشنهای ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق)
Persian celebrations during the early Abbasid Caliphate
شکرالله خاکرند
1
زهرا زردشت
2
استادیار بخش تاریخ دانشگاه شیراز
کارشناس ارشد رشتة ایرانشناسی، گرایش تاریخ
یکی از مظاهر تمدن نزد هر ملتی، جشنهاست. ایرانیان در دوران باستان، جشنهای دینی متعددی داشتند. با فراگیری اسلام در میان ایرانیان، برخی از جشنهای گذشته فراموش شد و بعضی به حیات خود ادامه داد. عباسیان که بهشدت متأثر از فرهنگ ایرانی بودند در کنار اعیاد اسلامی به جشنهای گذشتة ایرانیان مانند مهرگان و نوروز نیز توجه داشتند. تأثیر خلافت عباسی از آدابالملوک ایرانی و نفوذ خاندانهای معروف ایرانی چون آلبرمک نیز در اهمیتیافتن این جشنها سهم زیادی داشت. این مقاله بر آن است تا جشنهای ایرانی دورة اول خلافت عباسی را بررسی کند. با توجه به ماهیت موضوع، روش تحقیق مبتنیبر تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوریشده از منابع موثق و دست اول و همچنین تحقیقات معاصر است. در این پژوهش نشان داده شده است که جشنهای این دوره از فرهنگ ایرانی تأثیر بسیاری پذیرفته است و عربها بیش از هرچیز، برای دستیافتن به اهداف سیاسی خود و جلب مشارکت و همکاری ایرانیان کارآمد در دستگاه خلافت، با برپایی مراسم جشنها مخالفتی نشان ندادند و دراینباره با تسامح رفتار کردند. از میان جشنهای ایرانی دوران باستان، نوروز و مهرگان و سده و برخی جشنهای کماهمیتتر نظیر جشن رَکوبالکوسَج در این دوره رایج بود. همزمانی با زمان مالیاتگیری، دریافت هدایا، و خوشگذرانی رایج در این جشنها علت پذیرش آنها بود.
Traditional celebrations and religious cults are among the main characteristics of every civilization and culture. In Iran, the case has been even more interesting. Pre-Islamic Iranian culture treated celebrations and ceremonials with a special regard. There were several monthly celebrations most of them related with religion and agriculture. After converting Iranian people to Islam, a good number of these celebrations, particularly Nawrūz and Mehrgān survived and continued to being performed at due dates. Abbasid caliphs in contrary to their Umayyad predecessors, who used to maintain a strong bias for Arab race and culture, were interested in Persian culture and ceremonials. Their affecting by Persian mirror for princes as well as the influential presence of Iranian viziers like Ibn Muqaffa’, the Barmakides, etc. in Abbasid court has contributed to this cultural survival. This study has touched upon the situation of Iranian celebrations during early Abbasid period as a subject which needs more investigation. In this way, it mainly relied on sparse textual materials which are mostly gleaned from different library sources. It proceeded through an analytical method in order to compose these textual materials into an explanative narration. The results show that the primary purpose of the Abbasid caliphs’ tolerance for Iranian celebration was of political and expedient nature. Nawrūz, Mehrgān and Sedeh were more customary celebrations which their holding was of financial importance.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_212_6c1fb620e2d29e54991dac81fa32ed04.pdf
جشنهای ایرانی
نوروز
مهرگان
سده
عصر اول عباسی
Celebration
Nawrūz
Mehrgān
Sedeh
early Abbasid period
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
43
62
213
..
عهدنامة ترکمانچای و مسئلة جانشینی: واکاوی علل مداخلة روسها در فرایند جانشینی
Treaty of Turkman Chāy and the Problem of Succession: an Investigation of Russian Interference
in Qājār’s Succession Problem
مرتضی دهقان نژاد
1
لقمان دهقان نیری
2
ایرج ورفینژاد
3
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه اصفهان
بررسی اجمالی تاریخ دورة قاجار نشان میدهد، جانشینی از عرصههایی بود که دولت روسیه در آن بسیار مداخله میکرد. در تاریخ کهن ایران هرچند میتوان نمونههایی از مداخلة بیگانگان را در امر جانشینی یافت، برای نخستینبار، در دورة قاجار، جانشینی رسماً و در توافقنامة گلستان و عهدنامة ترکمانچای به عرصة قدرتنمایی روسیه تبدیل شد و این کشور بنابر فصل هفتم عهدنامة ترکمانچای از ولایتعهدی عباسمیرزا، که در راه جانشینی با مشکلات و بحرانهای فراوانی رویارو بود، حمایت کرد. این پژوهش بر آن است تا با بررسی چالشهای پیشروی عباسمیرزا برای جانشینی، ریشهها و عواملی را که منجر به مداخلة روسها در عهدنامة ترکمانچای شد، تحلیل کند. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش اصلی است که چرا مسئلة جانشینی در دورة قاجار رسماً و طی عهدنامة ترکمانچای زیر نفوذ روسها قرار گرفت؟ مسئلة جانشینی در دورة قاجار بهسبب فقدان قوانین منسجم جانشینی و وابستگی آن به ارادة شاه و رقابت شاهزادگان با ولیعهد بر سر جانشینی، موجب اتکای برخی شاهزادگان به دولت روسیه شد و این کشور برای بهرهبرداری سیاسی و گسترش نفوذ خود در ایران آن را در معاهدهای رسمی زیر نفوذ خود درآورد.
An introductory evaluation of Iran’s history during Qājār period shows that the problem of succession was a field of Russian interference in political matters of Iran. The history of foreign interference in successional problems of Persian throne might be traced as long as Achaemenid and Arsacid periods. Nonetheless, for the first time in early Qājār period and through the Gulistān and Turkman Chāy treaties, a foreign power, namely Imperial Russia, interfered formally in successional problem of Qājār dynasty. According to the seventh chapter of Turkman Chāy treaty, the Tsar guaranteed the right of Abbās Mīrzā and his house for the Persian throne. It seems there were serious challenges which threatened Abbās Mīrzā’s elevation to kingship of Iran and these challenges played an effective role for Russian formal interference in the problem of succession. This paper aims to give an explanation of this problem through analyzing the range of causes which paved way for Russian interventional activities. According to its main hypothesis, a number of causes such as lack of a firm and clear succession law, its dependence on the King’s arbitrary will and, a destroying rivalry between Qājār princes and the Vicegerent prepared the favorite ground for Russian interference.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_213_52bd3d0c7c9e965aa592c31fc2d1a902.pdf
مسئلة جانشینی
ولایتعهدی
روسیه
عهدنامة ترکمانچای
عباسمیرزا
The problem of succession
Qājār vicegerency
Russia
Turkman chāy treaty
Abbās Mīrzā
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
63
94
214
..
تنوع فرهنگی ـ آیینی در فرارودان (پیش از اسلام)
Variety of Cultural-Religious in Transoxiana (Before Islam)
هادی عالمزاده
1
حسن شجاعیمهر
2
استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات
دکترای تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی
فرارودان سرزمینی چندفرهنگی متشکل از اقوام متعدد و ادیان و آیینهای زرتشتی، مانوی، بودایی، مسیحیت (نستوری)، یهودی، و باورهای کهن و آیین شمنی بود. در این تحقیق، مسئلة اصلی این است که فرارودان از نظر تنوع فرهنگی ـ آیینی چگونه بود که پیش از اسلام پیروان ادیان و باورهای گوناگون در طول چند سده با تساهل و تسامح در کنار یکدیگر زیستند؟ همزیستی فرهنگی ـ آیینی چه ویژگیهای منحصربهفردی برای فرارودان بهوجود آورد؟ این پژوهش با بهرهگیری از روش تحقیق تاریخی و مبتنی بر اسناد و مدارک تاریخی و یافتههای باستانشناسی انجام گرفته است. یافتههای این تحقیق بیانگر آن است که در فرارودان پیش از اسلام تنوع فرهنگی ـ آیینی ویژهای وجود داشت و بر اثر همزیستی این فرهنگها و ادیان در کنار یکدیگر آمیختگیهای فرهنگی ـ آیینی پدید آمد. این آمیختگی به حدی است که تمایز عناصر دینی ادیان گوناگون را در آثار هنری و تاریخی برای تاریخپژوهان و باستانشناسان دشوار کرده است.
Transoxiana had been a fertile ground for growth of a variety of religious cultures such as Buddhism, Zoroastrianism, Manichaeism, Christianity (Nestorian), Jewish and even some pagan tendencies like Shamanism. Such an exceptional multi-cultural environment calls for a special consideration. The main focus of this brief survey is on the situation of this multi-cultural region during pre-Islamic periods. Its basic question is that what made it possible for this mosaic environment to tolerate such a colorful culture? From a post-Islamic point of view, it asks that what characteristics have been resulted by this coexistence of various religions and dissents in a situation of toleration and indulgence. This survey is based on an analytical research of a volume of textual data which is gleaned from different library sources and archeological findings. The results of this research show that the pre-Islamic Transoxiana has given birth to an interesting composition of religions and cultures. Due to this dynamic situation, pre-Islamic Tranxoianian civilization has been witnessed to a spectacular cultural efflorescence. These various cultural elements were mixed into a composition so integrated that distinguishing them is something impossible.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_214_66d4ec8f30651ab8bf9ec887b20c1f4b.pdf
فرارودان
تنوع فرهنگی ـ آیینی
چندفرهنگی
زرتشتی
مانوی
بودایی
نستوری
Transoxiana
cultural-religious diversity
multicultural
Buddhist
Zoroastrian
Manichean
Nestorian
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
95
115
215
..
رویکردها و نگرشهای اساسی در روزنامۀ جنگل
Basic Approaches and Attitudes of the Jangal, the Organ of Jungle Movement
عبدالله متولی متولی
1
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه اراک
پس از وقوع انقلاب مشروطیت فضای سیاسی و اجتماعی ایران به آرامش مطلوبی دست نیافت. ناپایداری سیاسی و سقوط پیاپی دولتها، بر گسترة بحرانها میافزود. آغاز جنگ جهانی اول و تأثیرگذاری آن بر ایران شرایط نامساعدی را در کشور پدید آورد. ناتوانی حکومت مرکزی در مهار بحرانها سبب شد تا افراد و گروههایی، برای بهبود شرایط نامساعد جامعه خودانگیخته تحرکات ضد بیگانه و اصلاحطلبانهای را آغاز کنند. نهضت جنگل با هدایت میرزاکوچک خان جنگلی با همین نگرش کار خود را در محدودة گیلان همزمان با جنگ جهانی اول آغاز کرد. با گسترش فعالیت نهضت گردانندگان آن برای اشاعة تفکرات اصلاحی و انتقادی خود روزنامهای موسوم به جنگل را منتشر کردند. هرچند عمر این روزنامه طولانی نبود، در مدت یکسال و اندی که منتشر میشد دیدگاهها و نگرشهای جنگلیها، عملکرد حکومت مرکزی، کارکرد چهرههای سیاسی و اقدامات روسیه و انگلیس را معرفی، نقد، و ارزیابی میکرد. این پژوهش مهمترین دغدغههای نویسندگان روزنامه و سطح دریافت آنها را از شرایط جامعه بررسی و تحلیل میکند.
Following the emergence of the Constitutional Revolution, the political and social atmospheres of Iran were affected so seriously that for a long time did not restore its desirable peace. Political instability and continuous fall of passive cabinets intensified the vehemence of this critical situation. World War I and its catastrophic aftermath caused a very turbulent condition in Iran. Central government’s inability to control the crisis resulted in an emergence of some self-motivated social associations. These groups were mainly concerned with the improvement of this critical situation. Their approach to this problem was a reformist and nationalist one. The Junbish-e Jangal (Jungle Movement) was one of these social associations that was activating in Guilan province in northern Iran. Having been led by Mīrzā Kūchak khān, a religious-nationalist prominent figure of contemporary Iran, but composed of very eclectic elements, it grew enormously throughout that region. Following the extension of the movement’s activities, its operational wing started the publication of a newspaper called Jangal (“Jungle”). The purpose behind the publication of this newspaper was to promulgate Jangalī’s reformist ideas and critical thoughts. However Jangal did not last for a long time, during its short period of publication (just one year) it criticized central government as well as politicians. It also criticized the interventional activities of Britain and Imperial Russia in Iran which was presumed by Jangalī’s as offensive and destructive. This article has touched upon the most important concerns of Jangal’s writers and their delineation of the social situation during this time.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_215_3ea1f1c263d3bbdba2e1cee62c13a461.pdf
نهضت جنگل
روزنامة جنگل
انگلیس
روسیه
اصلاح
حکومت مرکزی
Junbish-e Jangal
Jangal (the newspaper)
Britain
Russia
reform
central government
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
117
147
216
..
وابستگان دربار قاجار و نهادهای سیاسی مدرن اروپایی
(از آغاز تا پایان عصر محمدشاه)
The Confrontation of Qājār Princes and Court-Relatives with Modern European Institutions
قباد منصوربخت
1
بهزاد جامهبزرگ
2
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد تاریخ ایران دورة اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی
برخلاف صورتهای قدیم سلطه در میان جوامع بشری و انحصار آن به اخذ باج و خراج و ناتوانی در تغییر بنیادی شیوة مادی و معنوی زندگی جوامع تحت سلطه، استعمار یا صورت جدید سلطه در دوران جدید، افزونبر سلطۀ سیاسی و اقتصادی با اتکا به قدرت علمی، فنی، اقتصادی، و تسلیحاتی خویش شیوة زندگی مادی و معنوی را در مستعمرات و نیمهمستعمرات تغییر داد. در این میان ایران پس از نخستین شکستها در برابر ارتش مدرن روسیه در آغاز قرن سیزدهم ق/ نوزدهم م برای دریافت تسلیحات و علوم و فنون نظامی جدید، چندینبار وابستگان خود را به ممالک اروپایی فرستاد. یافتههای این تحقیق براساس روش تحلیل محتوا، نشان میدهد که وابستگان دربار قاجار فقط قادر بودند صرفاً به نیازهای نوظهور جامعۀ ایران در عرصۀ نظامی توجه کنند و بهرغم مشاهدۀ نهادهای سیاسی مدرن اروپایی و نقش آنها در ادارۀ قانونمند کشور و مسئله و نیازآفرینی برای جوامع غیراروپایی، از سایر وجوه آن غافل ماندند و با توقف در مرتبۀ ادراک حسی (جز یک مورد) نهادها را به اقدامات شخصی سلاطین و آزمون و خطای تاریخی آنان تقلیل دادند و در درک نسبت جامعة ایران با نهادهای سیاسی مدرن اروپایی ناتوان ماندند.
Traditional formations of dominance in continental lands were mainly based on gathering taxes and direct application of power. In contrary, the most current of their modern alternatives, i.e. colonization used science and technology as its structural bases of power. So, it has been able to change more effectively the structure of thought and life of the colonized people. This study addressed an indigenous case of confrontation with modern civilization of the west that is Qājāri elite’s encountering with modern European colonization. Its purpose is to show how these Qājār elite understood modern western civilization and explain the main characteristics of their attitude to it as well. Its primary focus is on that part of aforementioned elite which in decades following the military defeats from Russia were sent to Europe to acquire some new information. Basing on textual analyzing method, this study aims to be able to present an explanation of this elite’s contribution to the approaches of Qājār government to modern European colonization. The results show that these Qajari elite were not able to attain a sound understanding of Iranian society’s situation in comparison with Europe. Their best achievement was a superficial grasp of European modern material culture which its strong focus was on military technology. They didn’t have a serious concern for political and social bases of this civilization with which they were dealing. Their understanding of modern European civilization did not proceed further than a sensational level. Therefore, they failed to understand and explain law and constitution as the crucial bases of this civilization.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_216_a4a844833e97b66fe7bf161bff008cab.pdf
نهادهای سیاسی مدرن
ابوالحسن خان ایلچی
خسرومیرزا
میرزاصالح شیرازی
رضاقلیمیرزا
میرزاحسین خان آجودانباشی
Modern political institutions
Abulḥasan Khān Ilchī
Khusraw Mīrzā
Mīrzā Salih Shirāzī
Rizā Qulī Mīrzā
Hussain Khān Ajudānbāshī
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-03-10
2
2
149
169
217
..
مطالعة تطبیقی پایگاه مردمی در سه جریان سیاسی جنبش جنگل
Social basis of three Political Trends of Jangal Movement: a Comparative Study
عباس نعیمی
1
امید قادرزاده
2
هیرش قادرزاده
3
کارشناس ارشد جامعهشناسی
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه کردستان
کارشناس ارشد جامعهشناسی
جنبشهای اجتماعی از موضوعهای اصلی مورد توجه جامعهشناسی معاصر است تا جایی که آلن تورن جامعهشناسی را علم جنبشهای اجتماعی میداند. در این مقاله با اذعان به اهمیت جنبشهای اجتماعی و بررسی ابعاد نظری آنها، ضمن سنخشناسی جریانهای سیاسی مسلط در جنبش جنگل مختصات پایگاه و حمایت مردمی در این سه جریان بررسی میشود. پرسش اصلی این است که حمایت مردمی از جریانهای سیاسی جنبش جنگل چه مختصاتی داشت. دراینباره پایگاه مردمی سه جریان ملی ـ مذهبی، راست سازشکار و چپ در جنبش جنگل ذیل دو مؤلفة خاستگاه طبقاتی و گسترة جغرافیایی بهصورت تطبیقی بررسی میشود. روش تحقیق تحلیل اسنادی و روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که در بین این سه جریان پایگاه مردمی جریان ملی ـ مذهبی انسجام و کارآیی بیشتری برای کامیابی جنبش جنگل داشت، اگرچه در دورة پایانی جنبش و بر اثر درگیریهای درونگروهی تعداد و توان افراد آن کاهش یافت. علاوهبر این جریان راست سازشکار بر اثر گسستگی ساختاری و ماهیت ایدئولوژیکاش، که منجر به اتحاد نمیشد، فاقد پایگاه مردمی یکپارچه بود. جریان چپ نیز بهعلت وارداتی و نوظهوربودن ایدئولوژیاش نتوانست در آن بازة زمانی، پایگاه مردمی درخور اعتنایی ایجاد کند، بلکه بهسبب تعارضات ارزشی با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی مردم منطقه، عملاً موجب کاهش حامیان مردمی جنبش جنگل یعنی حامیان جریان ملی ـ مذهبی شد.
Social movements are among the main subjects of contemporary sociology so that sociologists like Alain Touraine introduce sociology as the science of social movements. This paper has a special concern for the importance of these social movements and their theoretical dimensions. It has addressed the Jangal movement, a very distinguished popular movement in contemporary Iran, as a case study and tried to present a typology of the main political trends which were active in this movement. At the same time, it attempts to draw an explanatory model capable of specifying the extension of the social bases of each trend. Bearing this in mind, the author distinguished three main trends in Jangal movement: religious-national, collusive rightist, and leftist. The social bases of these three essential trends have been analyzed according to two parameters: their social background and the geographical domain of them. The bulk of the data which have been the base of this analytical survey is gathered from scattered textual sources in different libraries. The results show that among the three main trends, the religious-national one has had the most degree of functionality and integration. However, in final phases of the movement’s activities and due to some internal dissents, this integral solidarity experienced a kind of exhaustion. In comparison, the collusive rightist part suffering a lack of integral unity and due to its ideology didn’t meet cohesion in its social base. So, it failed to attain a vast and strong popular acceptance. Finally, the leftist part failed to gain a considerable social base mostly because of its imported nature as well as strange ideology. Thus, it had a negative effect on the movement’s social base.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_217_9f180d2dabd5cb8911a75727853f9514.pdf
جنبش جنگل
پایگاه مردمی
خاستگاه طبقاتی
گسترة جغرافیایی
جریان سیاسی
Jangal movement
social base
class background
geographical domain