per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-09-05
3
1
1
25
493
..
مقایسة تطبیقی بازتاب اصلاحات غازانی در جامعالتواریخ
با دستورالکاتب فی تعیین المراتب
A Comparative Essay about Chazan Reform Reflection in Jame-al-Tavarikh with Dastur-al-Kateb fi Taaein-al-Marateb
هوشنگ خسروبیگی
kh_beagi@pnu.ac.ir
1
یزدان فرخی
y_farrokhi @pnu.ac.ir
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری تاریخ ایران دورة اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
تغییر مذهب غازان خان (حک: 694 - 703 ق)، هفتمین فرمانروای ایلخانی، نقطة عطفی در تاریخ حاکمیت مغولها در ایران بهشمار میرود. غازان با اصلاحات و تغییر در نگاه حاکمیت و دگرگونی در نحوة مدیریت تحولاتی را در ساختار حکومت ایلخانان پدید آورد. عمدة این اصلاحات در کتاب مشهور و ارزشمند خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی به نام جامعالتواریخ، بهویژه در بخش «تاریخ مبارک غازانی»، ذکر شده است. از آنجایی که نویسندة این منبع خود از کاربهدستان ارشد سازمان اداری ایلخانان بود، در مورد روایات وی پرسشهای بسیاری مطرح شده است. موفقیت، آسیبشناسی، و نیز فرجام این اصلاحات بخشی از این پرسشها را دربر میگیرد.
هدف این مقاله بررسی گزارشهای جامعالتواریخ درخصوص اصلاحات غازانی و مطالعة تطبیقی این گزارشها با دادههای محمد بن هندوشاه نخجوانی در کتاب دستورالکاتب فی تعیین المراتب بهمنظور ارزیابی میزان موفقیت اصلاحات غازان و نیز شناخت اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایران در نیمة دوم قرن هشتم هجری است.
The Ghazan Khan (694-703 Higrah) conversation as the seventh Ilkhani Ruler was a turning point in history of Mughal rule in Iran. Ghazan had paid to reforms and changment of government approach. He also attentioned to change management style and was caused of developments. Most reforms have reflected in famous work of Khajeh Rashid-al-din Fazlolah Hamadani which called Jame-al-Tavarikh, especially in Tarikh Mobarak Ghazani section. Because of the author of this work was one of head officials in Ilkhanid government, there are some questions about his narrative. Some of these questions were the axis of conclusion and pathology about reforms.
The purpose of this paper will essay about Jame-al-Tavarikh narratives about Ghazan reforms and then will comparative essay of these narratives with the Mohamad Hindoshah Nakhjavani's narrative in the Dastur-al-Kateb fi Taaein-al-Marateb. Then, we pay attention to evaluate the success rate of Ghazan reforms and we analysis the social and economical conditions of Iran at second half of eight century.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_493_4dde6bf7dcd436b165f8f717060f6970.pdf
غازان
اصلاحات
خواجه رشیدالدین فضلالله
جامعالتواریخ
ایلخانان
نخجوانی
دستورالکاتب فی تعیین المراتب
Ghazan
reforms
Khajeh Rashid-al-din Fazlolah
Jame-al-Tavarikh
Ilkhanid period
Nakhjavani
Dastur-al-Kateb fi Taaein-al-Marateb
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-09-05
3
1
27
63
494
..
بنیاد و ساختار نظام قانونگذاری و نمایندگی در آرای علمای مشروطهخواه (با کانونیبودن آرای شیخ محمدحسین نائینی و شیخ اسماعیل محلاتی)
The Foundation and Structure of the Legislation and Representation System in the Views of Parliamentarian Scholars (With the Centrality of the View of Sheikh Mohammad Hossein Naeini
and Sheikh Esmaeel Mahallati)
امیر رضائیپناه
a.rezaeipanah@gmail.com
1
رجب ایزدی
2
کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تبریز
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تبریز
انقلاب مشروطیت فصلی تازه در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایرانزمین بهشمار میآید. در پی این انقلاب، انگارههایی جدید در پهنة سیاسی کشور بهمیان آمد. انقلاب مشروطیت برایند خواست جامعة ایرانی است برای انضمامیکردن بسیاری از فراوردههای ذهنی و ایدهآلهایش. قانونگذاری و وکالت و یا نمایندگی انگارهای بود که در سایة برپایی مجلس شورای ملی برجسته شد. مقالة پیشرو به دنبال بررسی و کندوکاو در بنیادها و ساختار این نظام از زاویة دید علمای مشروطهخواه این عصر است. برای سازماندهی بیشتر این پژوهش، کوشش شده است تا کانون بحث بر آرای دو عالم برجستة این عصر، شیخ محمدحسین غروی نائینی با رسالة تنبیه الامة و تنزیه الملة، و شیخ اسماعیل محلاتی با رسالة اللئالی المربوطه فی الوجوب المشروطه، استوار شود.
Constitutional revolution is considered as a new stage in Iran's social and political history. Following this revolution, some modern notions and perspectives took place in the country's political arena. The constitutional revolution is the outcome of the will of the Iranian society in order to make most of its ideals and mental products concrete. One of these notions was the legislation and the other was the representation that in the shade of the establishment of the national council parliament became salient. This article aims at investigating this system's foundations and structure from the viewpoint of the recent parliamentarian scholars. So the centrality of this article, in order to have a better organization and objectivity, is on the views of two important current scholars who are sheikh Mohammad Hussein Gharovi Naeini and especially his book “tanbih alomma va tanzih alamella” and sheikh Esmaeel Mahallati and his book “al laeali almarbotah fi alvojob almashrootah”.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_494_0087049f843495f9b1c9e2dfb0fe9c44.pdf
انقلاب مشروطه
مجلس شورای ملی
قانونگذاری
وکالت و نمایندگی
علمای مشروطهخواه
نائینی
محلاتی
Constitutional Revolution
national council parliament
legislation
attorney and representation
parliamentarian scholars
Naeini and Mahallati
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-09-05
3
1
65
91
495
..
نخبگان ایران عصر صفوی از دیدگاه شاردن (از اواخر دورة شاه عباس اول تا اوایل دورة شاه سلیمان)
Iranian Elites in the Chardin View at Safavid Period (From the End of Shah Abbas the First Till Early of Shah Soleiman)
عباس زارعی مهرورز
amehrvarz@gmail.com
1
محسن مؤمنی
momeni2003@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا
دکترای تاریخ ایران دورة اسلامی
نخبگان، از ارکان اصلی هر جامعه، مهمترین نقش را در تحولات جامعة خود دارند. نقش و کارکرد نخبگان مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. در این پژوهش، جامعه و نخبگان عصر صفوی، با تکیه بر سفرنامة ژان شاردن، بررسی و تحلیل شدهاند. نخبگان آن دوره، بر اساس دو عامل اقتدار (اتوریته) و نفوذ، تقسیمبندی و سه گروه از نخبگان بررسی شدهاند. البته این مرزبندی قراردادی است و گروه اول، شامل نخبگان فنسالاریِ (تکنوکراتیک)، وابسته به ساختار رسمی حکومت صفوی، مانند امیران، دیوانسالاران و درباریان میشد. بنابراین، روانشناسی خاص این گروه، چگونگی بهدستآوردن مناصب حکومتی، عوامل مؤثر در عملکرد آنان، و همچنین عوامل محدودکنندة قدرت آنان (حرمسرا و نوع حکومت در ایران) تجزیه و تحلیل شده است. گروه دوم، نخبگان سنتی، شامل دو گروه سران قبایل قزلباش و حاکمان ایرانی است که جایگاه، عملکرد، و عوامل تضعیف موقعیت آنان (سیاستهای شاه عباس اول و ورود نیروی سوم) بررسی شده است. گروه سوم، شامل نخبگان مذهبی یا ایدئولوژیک است، که بر اساس اعتقاد به حق جانشینی در دوران غیبت، به دو گروه نخبگان مذهبی غیر وابسته به دربار و گروه نخبگان مذهبی وابسته به دربار تقسیم شدهاند. گروه اول، حق جانشینی در دوران غیبت را از آن مجتهدان میدانستند و گروه دوم، در کنار مجتهد، قائل به وجود پادشاه عادل بودند. در این مقاله عملکرد آنان در جامعه و چالشهایی که بهخصوص گروه اول نخبگان پدید آوردند، بررسی شده است.
Elites as pillar of society played most important role in the developments. At this research, we analyze the society and its elites with the axis of Chardin itinerary at safavid period. At this period, the elites were divided based on two factors authority and influence. Based on this definition, three types of elites are worthy for essaying such as technocratic elites and some elites who depended on formal structure of government such as Omara, Ashraf (Noblesse) and courtiers. We analyze their psychology and how to get their positions and the factors which had influence in their operation and factors which limited their power. The second section is traditional elites whom they are two group of Tribal leaders (Ghezelbash) and Iranian rulers. These were analyzed their position and operation and factors which attenuator their power and their position. The third group such as religious or idealogical elites whom were divided based on their belief of succession right at absense period. These were divided two groups such as religious undepended elites and religious depended elites. The first group believed that the succession right at the absense period was the Mujtaheds right. The second group of elites besides the Mujtaheds had believed to a justice king. At this paper, we analyze their operation in the society and the challenges which appearance from the first group thought of elites.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_495_018004278a4abb8b01e15b1433546346.pdf
سفرنامة شاردن
ساختار قدرت
نخبگان
اقتدار
صفویان
Chardin Itinerary
power structure
elites
supperiority
Safavids
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-09-05
3
1
93
108
496
..
تأثیر روایات ملی ایران در تاریخنگاری گرجستان (هشتم تا نهم میلادی)
The Effect of Iranian National Narrations on Georgian Historiography
علی علیبابایی درمنی
ababaee@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران
مهمترین منبع تاریخی گرجستان، یعنی کارتلیس تسخوربا، را چندین مورخ گرجی در میان قرنهای هشتم تا چهاردهم میلادی در سیزده بخش مجزا به رشتة تحریر درآوردند. سه بخش نخست این کتاب، «تاریخ شاهان گرجستان»، «زندگی نینوی مقدس»، و «زندگی واختانگ گرگاسالی»، مطالب مهمی را دربارة تاریخ ایران باستان دربر دارند. در این میان، اثر نخست، یعنی تاریخ شاهان گرجستان، را لئونتی مِرُولی نوشته است. نویسندة این اثر با آگاهی از ادبیات حماسی و روایات ملی ایران دست به قلم برده است. در این مقاله، منابع مربوط به تاریخ ایران، که لئونتی مرولی از آنها بهره جسته است و شیوة بهرهگیریِ او از این منابع را بررسی خواهیم کرد.
The most important historical source of Georgia, is “The Georgian Chronicles”. This source was written between 8 to 14 A. D in 13 separated section and by various historians. The first 3 section of this collection, “History of the Kings of the Georgia”, The Life of Nino “The Life of Vachtang Gorgasali” contains important information about ancient Iran history.
In the middle of all this, first work, “History of the Kings of the Georgia” was written by Leonti Mrovli. The author with the knowledge of the epic literature of Iran and Iranian national narratives, has written this work. In this article related resources with Iran's history from which Leonti Merovli was benefited and his way to take advantage of this resource will be reviewed.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_496_a083c085aa8883911902bf2f98fa867b.pdf
گرجستان
ایران
کارتلیس تسخوربا
ادبیات حماسی
لئونتی مرولی
نینوی مقدس
واختانگ گرگاسالی
Georgia
Iran
the Georgian Chronicles
Leonti Merovli
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-09-05
3
1
109
133
497
..
مدارس زرتشتیان در دورة قاجار
Zaroastrian School in Qajar Period
جلیل نایبیان
1
جواد علیپور سیلاب
javadalipoor.s@gmail.com
2
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز
زرتشتیان، از اقلیتهای دینی ایران، تا اواسط دورة قاجاریه مثل اغلب ساکنان ایران از داشتن سواد و مدرسه محروم بودند. آموزش و پرورش در میان زرتشتیان بیشتر آموزش مسائل دینی را شامل میشد. شکلگیری مدارس جدید از زمان ورود نخستین فرستادة پارسیان، «مانکجی لیمجی هوشنگ هاتریا»، عملی شد، او توانست در مدت حضورش در ایران مدارسی را برای کودکان زرتشتی تأسیس کند. بعد از او هم دیگر فرستادگان پارسی ازجمله کیخسرو جی خانصاحب کار او را ادامه دادند. ارباب کیخسرو شاهرخ هم در تأسیس مدارس بسیار کوشا بود. مدارس زرتشتیان خاص پسران نبود و مدارسی هم برای دختران زرتشتی تأسیس شد. در این مقاله سعی شده است با رویکردی تحقیقی و تحلیلی تأثیرات مدارس در پیشرفت فرهنگی و اجتماعی زرتشتیان ایران بررسی شود و نشان داده شود که این مدارس زمینه را برای حضور زرتشتیان در عرصة اجتماع ایران فراهم ساختند.
Zaroastrian as an Iranian minority like most residents of Iran has neither any school nor any educational official center till mid-Qajar period. They attentioned to training programs as religious education for children. The formation of modern school with new style has began since entry of the first parsian envoy to Iran whose named manekjy limjy Houshang Hateria. He would build new schools for zaroastrian children in time presence in Iran. After him, other Persian envoys such as Keikhosrow G. Khansaheb continued his work to building new schools. Arbab Keikhosrow Shahrokh was diligent in making schools. Zaroastrian Schools was not dedicated solely to educating boys but it were founded schools for Zaroastrian girls' education. In this paper, we want to review effects of new schools on cultural and social advancement of Iranian Zaroastrians with an analytical approach. It is necessary to show that new schools were able to attend field for Zaroastrian in Iranian social scene.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_497_006ecb1f7afa35fc737568cf36cbcc6a.pdf
زرتشتیان
مدارس
مانکجی
پارسیان
تعلیم و تربیت
Zaroastrian
schools
Manekjy
Parsian
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جستارهای تاریخی
2251-7766
2383-0808
2012-09-05
3
1
135
150
498
..
کندوکاوی در اندیشههای آموزشی طالبوف تبریزی
Research about Educational Thoughts of Talibov Tabrizi
سهراب یزدانی
sohrab_ yazdani_78@yahoo.com
1
ابراهیم بوچانی
Boochani16@gmail.com
2
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه تربیت معلم تهران
کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تربیت معلم تهران
طالبوف تبریزی ازجمله دگراندیشان دورۀ قاجار بود که آثار گوناگونی تألیف کرد و در خلال آثارش به بازگویی نظرهای خود پرداخت. از جنبههای پرمحتوای افکار او، اندیشههای آموزشی اوست. طالبوف به گفتمان حاکمبر نظام آموزشی ایران عصر قاجار ایراداتی اساسی میگرفت و همین مسئله باعث شد که در لابهلای کتابهای خود با مقایسة نظام آموزشی ایران با دیگر کشورها به انتقاد از نظام آموزشی موجود بپردازد. مقالة حاضر به بررسی آرای آموزشی طالبوف میپردازد. مقایسة نظرهای آموزشی وی با دیگر متفکران همعصرش مطلب دیگری است که در خلال این مقاله به آن توجه میشود.
Abdolrahim Talibov was an Intellectual in Qajar period. He compiled many works. He had explained his ideas meanwhile of his works. One aspect of the content of his thoughts was educational ideas. He criticed main objections to the official discourse of Qajar Education system. Talibov has compared between Iranian educational system and other countries system with a critical approach to Iranian traditional education. This paper, is a review which focuses on the educational ideas of Talibov. Another aspect of our review in this paper is comparison of his educational ideas with other contemporary thinkers.
https://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_498_2cba8170fff1dcc10a9d7b643e8837bc.pdf
طالبوف تبریزی
نظام آموزشی جدید
برنامه و مواد آموزشی
اصلاح الفبا
Talibov Tabrizi
modern educational system program and educational materials
alphabet reform